محمد نمکی زاده، رئیس اتاق اصناف

محمد نمکی‌زاده، رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در ارتباط با مشکل تهیه گاز ال‌پی‌جی به قیمت مصوب برای اصناف گفت: توزیع کپسول گاز و تمامی مسائل مربوطه، به حوزه کاری ما ارتباطی ندارند. دولت محترم برای توزیع کپسول گاز سامانه سدف را راه‌اندازی کرده است که مصرف‌کنندگان باید در این سامانه ثبت‌نام کنند و اگر حائز شرایط شدند کپسول گاز را به قیمت دولتی دریافت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روزهای سرد سال از راه رسیده تا قصه نبود کپسول گاز ال‌پی‌جی یا همان گاز مایع و قیمت سرسام‌آور آن تکرار شود. بررسی‌های میدانی از کمیاب شدن کپسول گاز مایع در اصفهان حکایت می‌کنند تاجایی‌ که شهروندان باید ساعت‌ها در صفوف طولانی در انتظار بمانند تا شاید موفق به تهیه یک کپسول گاز شوند؛ البته اگر کپسولی هم پیدا شود، شهروندان باید چهار تا پنج برابر قیمت مصوب بابت یک کپسول گاز بپردازند. به گفته شماری از کسبه اصفهانی هزینه استفاده از دیگر سیستم‌های گرمایشی مانند اسپیلت یا هیترهای برقی بسیار بالاست و باتوجه به رکود بازار به کارگیری این نوع سیستم‌های گرمایشی صرفه اقتصادی ندارند؛ از طرفی پیدا کردن کپسول گاز در اصفهان سخت‌تر از یافتن سوزن در انبار کاه است. محمد نمکی‌زاده، رئیس اتاق اصناف استان اصفهان درباره معضل کمبود و گرانی کپسول‌های گاز مایع به خبرنگار ایراسین گفت: سامانه توزیع کپسول گاز و تمامی مسائل مربوطه، به حوزه کاری ما ارتباطی ندارند؛ به‌عبارتی چه توزیع کپسول گاز، چه قیمت آن و چه نوع سهمیه‌بندی آن مرتبط با حوزه اصناف نیست و اصناف در این زمینه مسئولیت یا نقشی ندارند.

نمکی‌زاده با اشاره به سامانه توزیع کپسول گاز توضیح داد: دولت محترم برای توزیع کپسول گاز سامانه سدف را راه اندازی کرده است که مصرف‌کنندگان گرامی باید در این سامانه ثبت نام کنند و اگر حائز شرایط شدند کپسول گاز را به قیمت دولتی دریافت خواهند کرد؛ درغیر این صورت باید کپسول گاز را با قیمت آزاد تهیه کنند.

از بازار سیاه تا نبود کپسول گاز

براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اواخر شهریور ۱۴۰۲، قیمت مصوب هر کپسول ۱۱ کیلویی گاز مایع در سال جاری ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان است و سهمیه هر خانواده در ماه چهار کپسول ۱۱ کیلویی خواهد بود. در مقابل سهمیه اصناف مشخص نشده و واحدهای صنفی و خدماتی ابتدا باید در سامانه سدف ثبت‌نام کنند، سپس میزان سهمیه هر واحد غیرخانگی اعلام خواهد شد. مشاهدات میدانی و گفت‌وگو با شماری از کسبه اصفهانی نشان می‌دهد کپسول گاز نه‌تنها با قیمت مصوب توزیع نمی‌شود بلکه برای این کالا بازار سیاه ایجاد شده و هرکپسول ۱۱ کیلویی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در رابطه با قیمت بالای کپسول گاز بیان داشت: متاسفانه از ابتدا تا انتهای زنجیره اصناف هیچ دخالتی در این حوزه ندارند. درواقع خود اتاق اصناف هم قربانی قیمت‌های بالاست زیرا خود ما نیز مصرف‌کننده هستیم و از نحوه توزیع و قیمت‌گذاری کپسول گلایه داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =