• ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
  • کد خبر: 47359
  • readingTime: ۲ دقیقه
آجیل

گشت‌وگذاری در بازار آجیل و خشکبار اصفهان نشان می‌دهد تقاضا برای خرید آجیل یلدا بالا نیست و شماری از کسبه اصفهانی از تداوم رکود بر این بازار بازار می‌گویند؛ تاجایی که مردم تنها به خرید اقلام قیمت پایینی مانند نخودچی و کشمش و پفیلا اکتفا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مشاهدات میدانی از بازار آجیل و خشکبار حاکی از ثبات نسبی قیمت‌ها در روزهای اخیر است و بهای این اقلام باتوجه به نزدیک شدن به شب یلدا نوسان محسوسی نداشته‌ است. با این وجود انواع آجیل و مغزیجات با قیمت‌های به نسبت بالایی عرضه می‌شود و پسته همچنان صدرنشین افزایش قیمت‌ها در این بازار است. غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل تهران درخصوص وضعیت این بازار در آستانه آخرین شب پاییز به خبرنگار ایراسین گفت: آجیل شب یلدا مخلوط از حدود ۱۰ کالا با باسلق است و با آجیل شب عید تفاوت دارد. آجیل شب یلدا متشکل از پسته، بادام هندی، بادام پوست کاغذی، مغزگردو، انجیر، مغز فندق، توت، کشمش، مویز و... است که حداکثر هر کیلوگرم آن ۴۸۰ هزار تومان قیمت دارد.

همچنین طبق نرخنامه سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار قیمت هر کیلوگرم آجیل شیرین ترکیبی ۳۲۱‌هزار تومان است و این بها برای هرکیلوگرم آجیل شور به ۳۲۶‌هزار تومان افزایش می‌یابد. همچنین هر کیلوگرم باسلق باتوجه به نوع آن با بهای ۸۸ تا ۱۱۰ هزار تومان در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.

پسته پرچم‌دار آجیل یلدا

این روزها در فروشگاه‌های آجیل و خشکبار شهر هر کیلوگرم بادام زمینی ۱۳۵ تا ۳۰۰ هزار تومان، تخمه جابانی ۱۹۵ تا ۲۶۰ هزار تومان، تخم کدو برحسب درجه کیفیت ۱۷۰ تا ۲۶۵ هزار تومان، بادام برحسب نوع ۱۱۵ تا ۴۹۰ هزار تومان، مغز بادام و گردو بالاتر از ۳۵۰ هزار تومان و بادام هندی بیش از ۴۵۰ هزار تومان قیمت خورده است. پسته گران‌ترین عضو آجیل شب یلدا به شمار می‌رود و بررسی‌ها نشان می‌دهد هرکیلوگرم پسته درجه یک با قیمتی بیش از یک میلیون تومان به فروش می‌رسد. براین اساس هر کیلوگرم پسته اکبری و احمدآقایی برشته زعفرانی اعلی به عنوان گران‌ترین نوع پسته در بازار به ترتیب با قیمت حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان و یک میلیون و ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود؛ نمونه‌های دیگر پسته اکبری و احمدآقایی برحسب درجه کیفی هر کیلوگرم ۸۹۰ هزار تا یک میلیون تومان قیمت دارد. انواع پسته فندقی و کله قوچی به عنوان نمونه اقتصادی این محصول نیز با قیمتی کمتر از ۷۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. با این وجود رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار از کاهش قیمت پسته درمقایسه با ابتدای سال خبر داد و دراین‌باره بیان داشت: قیمت فعلی اقلام خشکبار نسبت به شب عید ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته و باتوجه به تولید انبوه پسته در کشور، این محصول ۱۵ تا ۲۵ درصد افت قیمت داشته است.

بازار کم رونق آجیل در اصفهان

گشت وگذاری در بازار آجیل و خشکبار اصفهان نشان می‌دهد تقاضا برای خرید آجیل به ویژه مغزیجات چندان بالا نیست و گفت‌وگو با شماری از کسبه اصفهانی از تداوم رکود بر این بازار حتی در آستانه شب یلدا حکایت می‌کند؛ تاجایی که مردم تنها به خرید اقلام قیمت پایینی مانند نخودچی و کشمش، پفیلا، سویا آجیلی، توت، مویز و ... اکتفا می‌کنند که خرید هر کیلوگرم از این اقلام کمتر از ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =