استانداری

آلودگی هوای اصفهان در حال حاضر به بزرگ‌ترین مشکل زیست‌محیطی استان اصفهان تبدیل شده است، رئیس جمهور بر پیگیری و کاهش شرایط آلودگی هوای اصفهان تأکید کرده و مجموعه‌های دولتی را مکلف کرده در این مسیر با تمام توان یاری رسان باشند.

به گزارش ایراسین و به نقل از فارس، سال‌هاست که قصه آلودگی هوای اصفهان به یک ابر بحران تبدیل شده است. ۶ سال پیش با هدف رفع بحران آلودگی هوا قانون هوای پاک به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید اما هم اکنون هیچکدام از بندهای این قانون به مرحله اجرا یا کارآمدی نرسیده است. سال‌هاست کشورهای توسعه یافته دنیا برای حذف آلایندگی خودروها قوانینی را وضع کرده و این مشکل را برطرف کرده‌اند و اجازه تردد خودروهای فرسوده را نمی‌دهند اما در اصفهان همچنان خودروهای فرسوده در حال جولان دادن هستند.

در حقیقت فارغ از فعالیت کارخانه‌های آلاینده و سوخت‌های غیراستاندارد، خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده متهم اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها هستند اما تاکنون هیچ تصمیم قطعی برای توقف این وسایل نقلیه دودزا گرفته نشده است.

آلودگی هوای اصفهان در حال حاضر به بزرگ‌ترین مشکل زیست‌محیطی این استان تبدیل شده است، به همین منظور معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، روز دوشنبه ۴ دی ماه با هدف بررسی برخی پروژه‌های کلان عمرانی و زیرساختی به استان اصفهان سفر کرد و جلسه قرارگاه مقابله با آلودگی هوا استان اصفهان با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور، استاندار و مسؤولان استانی در استانداری اصفهان برگزار شد.

در این قرارگاه تدوین و ارائه بسته جامع رفع آلودگی هوای اصفهان با قید فوریت در سطح ملی و تشکیل کارگروه بررسی معضلات استان اصفهان، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، در قرارگاه مقابله با آلودگی هوای اصفهان، گفت: اجرای قانون هوای پاک در اصفهان موضوعی فراتر از استان اصفهان و دغدغه‌ای ملی است.

وی ادامه داد: تأکید ریاست‌جمهوری بر پیگیری و کاهش شرایط آلودگی هوای اصفهان است و مجموعه‌های دولتی را مکلف کرده‌اند در این مسیر با تمام توان یاری رسان باشند و هدف این است که با برنامه‌ریزی صحیح و زمان‌بندی شده این معضل را جبران کرد.

اجرای قانون هوای پاک در اصفهان موضوعی فراتر از استان اصفهان و دغدغه‌ای ملی است

به گفته معاون اجرایی رئیس‌جمهور بسته جامعی برای کمک به حل مشکل آلودگی هوای اصفهان آماده و با قید فوریت در دولت مطرح و تصویب می‌شود، این بسته از جنس دریافت مجوز، تسهیلگری و حمایت است تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد کاهش آلودگی هوای اصفهان باشیم.

منصوری تصریح کرد: همچنین با قید فوریت و با مدیریت معاون اول رئیس‌جمهور جلسه‌ای در تهران با حضور رؤسای دستگاه‌ها در راستای حل مسئله آلودگی هوای اصفهان خواهیم داشت زیرا این مورد تأکید ریاست جمهوری است.

به دنبال این جلسه و حضور معاون رئیس جمهور در اصفهان در نشست کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزرای مربوطه، مسؤولان کشوری و استاندار اصفهان در تهران برگزار شد، وضعیت آلودگی هوای اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

دولت به دنبال حل مسائل و مشکلات پیش روی توسعه حمل و نقل عمومی است

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در این نشست بر ضرورت توجه به اجرای برخی اقدامات در راستای کاهش آلودگی هوا تأکید کرد و گفت: دولت با جدیت به دنبال حل مسائل و مشکلات پیش روی توسعه حمل و نقل عمومی در کلان شهرهای کشور است تا از این طریق گام مهمی در جهت کاهش آلودگی هوا برداشته شود.

وی سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کرد برنامه‌های اصلاحی دستگاه‌های اجرایی در راستای کاهش آلودگی هوا را احصاء و به آنها ابلاغ کند تا با زمان‌بندی مشخص در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد.

آلودگی هوای اصفهان در سطح ملی در حال بررسی است

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آلودگی هوای اصفهان اظهار داشت: در ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ در روز هوای پاک کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان با حضور رئیس محیط زیست کشور برگزار شد و مصوباتی را برای استان به همراه داشت.

وی با بیان اینکه امسال هم با شدت گرفتن آلودگی هوای اصفهان، جلسه‌ای با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور تشکیل شد، افزود: موضوع آلودگی هوای اصفهان ملی شد و چون نیاز است اقدامات اساسی برای کاهش آلودگی شهر اصفهان انجام شود موضوع در سطح ملی در حال پیگیری است.

شیشه‌فروش با اشاره به مصوبات جلسه قرارگاه کاهش آلودگی هوای اصفهان افزود: در این جلسه تاکید شد در اصفهان مازوت مصرف نشود و تاکنون مازوتی در اصفهان مصرف نشده و نیروگاه‌ها مستمر رصد و پایش می‌شوند.

تاکنون مازوتی در اصفهان مصرف نشده و نیروگاه‌ها مستمر رصد و پایش می‌شوند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه مقرر شد تسهیلات لازم برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری از طریق صندوق ملی محیط زیست برای نوسازی ۳ هزار تاکسی شهری کلان شهر اصفهان پرداخت شود، گفت: با توجه به آلودگی هوای اصفهان و در راستای ایفای مسؤولیت اجتماعی صنایع، قرار شد صنایع بزرگ در راستای اجرای طرح‌های کاهش آلودگی از جمله نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری مشارکت کنند.

سرویس‌های حمل و نقل بار و مسافر صنایع بزرگ باید نوسازی شوند

وی با اشاره به اینکه صنایع بزرگ باید نسبت به ارتقای کیفیت، ساماندهی و رفع آلودگی‌ها اقدام کنند، ادامه داد: سرویس‌های حمل و نقل بار و مسافر صنایع بزرگ باید نوسازی شوند و دارای معاینه فنی باشند.

شیشه‌فروش تصریح کرد: نیروگاه شهید منتظری باید از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان خارج شود در این راستا مقرر شد تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی توسط وزارت نیرو پیگیری شود و نیروگاه شهید منتظری هم یک برنامه زمانبندی و طرح توجیهی را آماده کند برای اینکه در زمان‌بندی مناسبت برای خروج از شعاع ۵۰ کیلومتری اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: تاکید شد منابع اعتباری برای اجرای پروژه قطار شهری از طریق دستگاه‌های اجرایی ذی ربط کشور اجرایی شود.

وی ادامه داد: محیط زیست برنامه جامع کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان را تدوین کرده و این مطالعه برگرفته از مطالعات مدل‌سازی و سهم‌بندی منابع آلاینده هوا و ارائه سناریوها و کاهش آلودگی هوا بر اساس معیارهای اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و محیط زیست است که با همکاری دانشگاه اصفهان و صنعتی تدوین شده است.

شیشه‌فروش بیان کرد: قرار است نتایج این مطالعه تحت قالب سند کاهش آلودگی هوای اصفهان در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شود و دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند وظایف خود را در این طرح اجرا کنند.

تدوین سند جامع کاهش آلودگی هوا در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه تنها استانی هستیم که سند جامع کاهش آلودگی هوا متناسب با مطالعات دانشگاه تدوین شده است، گفت: همچنان وزارت نفت و نیرو باید به شکلی برنامه‌ریزی کنند که گاز برای نیروگاه‌های اصفهان تأمین شود.

وی اضافه کرد: مقرر شد وزارت صمت زمینه لازم برای تولید و تحویل هزار دستگاه اتوبوس درون شهری پایه گازسوز و برقی از محل تولید داخل و یا واردات برای شهر اصفهان و شهرستان‌ها فراهم کند و درخواست داریم این کار تسریع شود.

تنها استانی هستیم که سند جامع کاهش آلودگی هوا متناسب با مطالعات دانشگاه تدوین شده است

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: در آن جلسه مقرر شد وزارت صمت با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت نسبت به جمع‌آوری ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده و جایگزینی آن با موتورسیکلت برقی اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه توسعه نیروگاه‌های خورشیدی تا ظرفیت ۵ هزار مگاوات در برنامه تا سال ۱۴۰۴ مورد تاکید قرار گرفت، عنوان کرد: مقرر شد از محل صندوق توسعه کشور و صندوق ملی محیط زیست برای نصب تجهیزات کاهش آلودگی صنایع به استان کمک شود.

واحدهای تولید آجر به شهرک آجر منتقل می‌شوند

وی با تأکید بر ساماندهی واحدهای تولید آجر گفت: شهرک تخصصی آجر خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری استان پیش‌بینی شده است و این واحدها باید به شهرک جدید منتقل شوند.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه سازمان محیط زیست کشور و وزارت نیرو مکلف شدند حقابه تالاب گاوخونی را تأمین کنند، افزود: ۹۹ درصد از تالاب خشک است و به کانون گردوغبار تبدیل شده است و با اندک وزش باد شاهد گردوغبار هستیم، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست باید ۱۷۶ میلیون مترمکعب حقابه تالاب را تأمین کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: محیط زیست کشور و کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در اجرای مفاد قانون هوای پاک در استان باید تسهیلات ویژه‌ای در نظر بگیرند.

آلودگی هوای اصفهان ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته بود

حدود ۷۰ درصد صنایع و بالای ۷۰ درصد از جمعیت استان اصفهان در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان قرار گرفته‌اند، حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی در استان قرار دارد.

آلودگی هوا امسال ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته بود و میانگین شاخص آلودگی هوا در این مدت بین ۱۶۲ تا ۱۶۵ بوده است، حتی در بعضی از ایستگاه‌ها شاخص آلودگی هوا تا ۲۲۰ هم رفت.

برای رهایی از مشکل آلودگی هوای اصفهان نیاز به عزم کشوری است، باید کارگروه آلودگی هوای کشور اصفهان را که شرایط خاصی دارد، به‌صورت ویژه در نظر بگیرد، خشکی رودخانه زاینده‌رود، فرونشست ناشی از تغذیه نشدن سفره‌های آب زیرزمینی، فعال شدن کانون‌های گردوغبار که ناشی از کمبود آب است سبب شده که شاهد آلودگی هوا در اصفهان باشیم.

باید با اراده ملی و پیگیری وزارت‌خانه‌های صمت، نیرو و نفت و سازمان محیط زیست به‌عنوان ارکان اصلی کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا مصوبات و دستورالعمل‌ها عملیاتی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =