به گزارش ایراسین و به نقل از بازار، صنعت غذایی کشور طی سالهای اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده است و در این میان یکی از اصلی ترین صنایعی که توانسته به بازارهای جهانی نیز راه یابد صنعت شکلات بوده است. به نحوی که به گفته فعالان این حوزه طی سالهای اخیر برخی از تولیدات کشور در حوزه انواع شیرینی و شکلات نه تنها به بازارهای اطراف و کشورهای حوزه خلیج فارس بلکه به بازارهای اروپایی نیز نفوذ کرده است.
انتظار میرود اندازه بازار شکلات در چند سال آینده شاهد رشد ثابتی باشد به نحوی که سالانه به میزان ۴.۶ درصد رشد کند و در سال ۲۰۲۸ ارزش این بازار از ۲۲۸ میلیارد دلار فراتر برود
این در شرایطی است که دادهها جهانی حاکی از این است که کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که ارزش بازار جهانی کاکائو و شکلات در سال جاری میلادی از ۲۵۴.۱۰ میلیارد دلار برسد. همچنین انتظار میرود اندازه بازار شکلات در چند سال آینده شاهد رشد ثابتی باشد به نحوی که سالانه به میزان ۴.۶ درصد رشد کند و در سال ۲۰۲۸ ارزش این بازار از ۲۲۸ میلیارد دلار فراتر برود.
ثبات بخشنامهها و حذف رانت سهمیه آرد و شکر؛ اصلی ترین نیاز صنعت شکلات کشور
بر اساس این گزارش صنعت شکلات کشور در حالی روند رو به رشد را تجربه میکند که نیازهایی اساسی نیز کماکان دارد. به نحوی که «بهروز زمرد پوش» از فعالان این صنعت در خصوص اصلی ترین نیازهای این صنعت میگوید: در حقیقت ثبات بخشنامهها، تعیین تکلیف قیمت شکر و آرد، به عنوان اساسیترین جنس مصرفی صنعت شیرینی و شکلات کشور و حذف رانت سهمیهای مهمترین نیازهای این بخش است.
وی میافزاید: همانطور که میدانید برای این صنعت ارد و شکر سهمیهای است اما گاهی سهمیههای تعیین شده را میدهند و گاهی مواقع امتناع میکنند.
این فعال صنعت شکلات در خصوص درصد سهمیهها نیز میگوید: در حال حاضر حداقل نیمی از آرد و شکر مصرفی به صورت سهمیههای است و ۵۰ درصد مابقی را از بازار آزاد تأمین میکنیم.
زمرد پوش افزود: این در شرایطی است که تفاوت قیمت مواد سهمیهای و آزاد بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است. به این معنا قیمت آزاد ۱۰ تا ۲۰ درصد گرانتر از قیمت سهمیهای است.
فعال صنعت شکلات بیان داشت: الان قیمت شکر سهمیهای ۲۶ هزار تومان است و در بازار آزاد به کیلویی ۲۹ هزار تومان عرضه میشود، بنابراین میبینید که در هر کیلو حداقل ۳ هزار تومان تفاوت قیمت وجود دارد
وی تصریح کرد: به عنوان مثال الان قیمت شکر سهمیهای ۲۶ هزار تومان است و در بازار آزاد به کیلویی ۲۹ هزار تومان عرضه میشود. بنابراین میبینید که در هر کیلو حداقل ۳ هزار تومان تفاوت قیمت وجود دارد.
بر اساس این گزارش برای اینکه محصولات غذایی از جمله شیرینی و شکلات قابلیت صادرات داشته باشد باید شرایط خاصی داشته باشد از جمله اینکه بسته بندیهایی در حد استانداردهای بین
المللی داشته باشد. ضمن اینکه بر کسی پوشیده نیست که برای عادی بودن روال صادرات باید روابط تجاری بین کشورهای مبدا و مقصد هموار باشد و اصولاً موانعی پیش راه صادر کنندگان قرار نداشته باشد.
تجار عراق و افغانستان خواستار مراوده ریالی با ما هستند
با این وجود زمرد پوش در خصوص موانعی که در مسیر صادرات وجود دارد نیز به خبرنگار ما میگوید: در حال حاضر بخشی از تولیدات ما صادراتی است، با این وجود در حوزه صادراتی نیز مانند دیگر
صادر کنندگان با مشکل انتقال ارز مواجه هستیم. از سوی دیگر مشتریان ما در کشورهایی همچون عراق و افغانستان تمایل دارند به صورت ریالی با ما مراوده داشته باشند و در چنین شرایطی برای شرکت بدهی ارزی باقی میماند.
وی افزود: ضمن اینکه الان عراق واردات یکسری از اقلام را ممنوع کرده و این خود یک چالش جدید است که میتواند بازار ما را تحت شعاع قرار بدهد. علاوه بر این موارد، به دلیل بحث تحریمها و
اینکه نمیشود برای خرید مواد اولیه به دلیل عدم ایجاد حساب بانکی برای ایرانیان در دیگر کشورها، به درستی اقدام کرد لذا با مشکلاتی نیز در این مورد مواجه میشویم. لذا تولیدات ایران به سختی
در بازارهای جهانی حضور دارد و همین باعث میشود رقابت پذیری کم شود.
فعال صنعت شکلات: به دلیل مسائلی که در فرایند صادرات داریم قیمت تمام شده محصولات ما بالا میرود و قیمتها از مزیت رقابتی خارج میشود و در چنین شرایطی است که تجار ترکیه به راحتی جای ما را در بازارهای بین المللی میگیرد
این فعال صنعت شکلات همچنین با اشاره به عدم اجازه عراق به اینکه ماشینها بتوانند بار را تا مقصد ببرند، افزود: در نتیجه این مسائل در گمرک باید بار ارسالی ما به اصطلاح ماشین به ماشین شود
که به تبع کیفیت بسته بندی ها کم میشود و خود بار خراب میشود.
وی خاطر نشان کرد: در نتیجه تمام این مسائل میبینید که قیمت تمام شده محصولات ما بالا میرود و قیمتها از مزیت رقابتی خارج میشود. در چنین شرایطی است که تجار ترکیه به راحتی جای ما را در بازارهای بین المللی میگیرد.
افزایش نفوذ اینترنت؛ عاملی مؤثر در رشد بازار جهانی شکلات
نکته جالب توجه در مورد صنعت جهانی شکلات اینکه به گفته کارشناسان، انتظار میرود افزایش نفوذ اینترنت برای فروش آنلاین محصولات باعث رشد بازار شکلات در آینده شود. این در شرایطی
است که ضریب نفوذ اینترنت به درصد افرادی که به اینترنت دسترسی دارند گفته میشود که با تعداد کاربران اینترنت و فروش انجام شده از طریق اینترنت بیان میشود. همچنین به گفته کارشناسان
اینترنت خرده فروشی و فروش پستی را با کانالهای توزیع و تعامل آنلاین جایگزین کرده است، در حالی که پلتفرمهای رسانههای اجتماعی لمس شخصی مورد نیاز اینترنت را فراهم کردهاند. علاوه بر
این نوآوریهای محصول یک روند کلیدی است که در بازار شکلات محبوبیت پیدا کرده است. شرکتهای بزرگ در بازار شکلات برای تقویت موقعیت خود در بازار بر نوآوریهای محصول تمرکز میکنند.
ارسال نظر