به گزارش ایراسین، تک اکسپلور در حومه شهر «بِدفورد» در شمال لندن، شرکت انگلیسی «هبرید ایر ویکلز» (HAV) از برنامههای در دست اجرای این شرکت برای مسافرتهای هوایی آهستهتر اما سبزتر (کمتر آلاینده) خبر داده است.
هواپیمای ایرلندر که ۹۱ متر طول دارد، با بدنه (hull) مملو از هلیوم خود بالا میرود و سپس توسط پیشرانهای انجین، نیرو گرفته و با سوختهای معمولی از میان هوا هدایت میشود.
«تام گراندی» مدیر این شرکت میگوید: این بالن هدایتپذیر شبیه هیچکدام از کابینهای هواپیمایی که دیدهاید، نیست؛ بزرگ، طویل و بسیار جادار است. از کف تا سقف پنجره دارد و بدون فشار است؛ بنابراین حتی میتوان پنجرهها را باز کرده و دنیای بیرون را تماشا کرد.
ارتفاع این کشتی هوایی که در ابتدا برای ارتش آمریکا تولید شده بود، از جامبو جت Airbus A۳۸۰ بیشتر است اما با این حال انتشار گازهای آلاینده آن ۷۵ درصد کمتر از جامبو جت است.
این گروه قصد دارد که تولید این کشتی هوایی را در سال جاری میلادی شروع کند و در آینده قرار است نمونههای برقی و هیدروژنی آن نیز برای کاهش بیشتر آلایندگی طراحی و ساخته شود.
شرکت HAV هم اکنون یک نمونه از این کشتی فضایی را تولید کرده که بخشی از آن اکنون پس از تکمیل پروازهای آزمایشی در بد فورد به نمایش گذاشته شده است.
این در حالی است که به گفته کارشناسان، ساخت کشتیهای فضایی به عنوان شکلی از حمل و نقل هوایی به علت سرعت کم در مقایسه با نمونههای دیگر حمل هوابرد، با مانع رو به رو هستند.
با این حال پتانسیل کشتیهای هوایی برای ارائه یک جایگزین کمهزینه و سازگار با محیط زیست برای بالگردها و جتهای مسافربری جهت حمل و نقل، بار دیگر نظرها را به خود جلب کرده است.
یک شرکت فرانسوی با عنوان «نهنگهای پرنده» (Flying Whales) نیز درصدد تولید ناوگانی از کشتیهای هوایی با بدنه سفت برای حمل بارهای سنگین است.
شرکت HAV هم اکنون ۲۳ پیش سفارش برای کشتی هوایی خود دارد و جمع سفارشهای آن تاکنون به بیش از ۱.۳ میلیارد دلار رسیده است.
ارسال نظر