سرب و روی

تولیدکنندگان داخلی روی و سرب در فروردین ۱۴۰۳ فروش پایینی به ثبت رساندند. اگرچه قیمت جهانی روی به بالاترین سطح در طول یک سال گذشته رسید ولی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی این حوزه بیش از ۸۰ درصد فروش کمتری در فروردین ماه نسبت به میانگین سال ۱۴۰۲ به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فلز روی در طول هفته‌های گذشته به بالاترین قیمت در طول یک سال گذشته رسید و جو حاکم بر بازارهای جهانی قیمت سرب را صعودی کرد با این حال آخرین صورت‌مالی تولیدکنندگان داخلی سرب و روی از کاهش درآمد آنها در طول فروردین‌ماه خبر می‌دهد. درآمد فروردین‌ماه تولیدکنندگان روی و سرب به قرار نمودار زیر است:

افزایش قیمت روی و سرب همزمان با کاهش درآمد تولیدکنندگان داخلی

فلز روی به بالاترین قیمت در طول یک سال گذشته رسید ولی کاهش شدید تقاضا در بازارهای جهانی به ویژه کشور چین با تعطیلی گسترده کارخانه‌های فعال در این حوزه همراه بود. چینی‌ها ظرفیت ذوب روی را کاهش داده‌اند. در ایران نیز صورت‌های مالی نشان می‌دهد تولیدکنندگان داخلی روی و سرب در فروردین‌ماه فروش پایینی به ثبت رساندند. فاسمین با فروش ۲۷۶ میلیارد تومانی در صدر قرار می‌گیرد. دو شرکت کیمیا و فزرین نیز به ترتیب با فروش ۳۳ و ۲۷ میلیارد تومانی در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. فروش کاما و فروی در این ماه کمتر از ۱۰ میلیارد تومان بود.

مقایسه جدیدترین داده‌ها با صورت‌های مالی سال گذشته نشان می‌دهد که فروش تولیدکنندگان داخلی روی و سرب نسبت فروردین ۱۴۰۲ کاهش چشم‌گیری داشت.

افزایش قیمت روی و سرب همزمان با کاهش درآمد تولیدکنندگان داخلی

درآمد فروردین ۱۴۰۳ در دو شرکت زنگان و کیمیا بیشتر از فروردین ۱۴۰۲ بود و در مابقی شرکت‌ها درآمد به طرز چشم‌گیری کاهش یافته است. برای نمونه درآمد فروردین امسال در کاما ۹۴ درصد نسبت به بازه زمانی سال قبل کاهش یافته است. درآمد فگستر و فروی نیز به ترتیب ۸۴ و ۷۸ درصد در بازه زمانی مورد بررسی کاهش یافته است. در مجموع فروش تولیدکنندگان داخلی روی و سرب در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است، ضمن اینکه نسبت به میانگین سال ۱۴۰۲ نیز درآمد پایین‌تری داشتند.

افزایش قیمت روی و سرب همزمان با کاهش درآمد تولیدکنندگان داخلی

افت درآمد ماهانه در فروردین ماه نسبت به میانگین سال ۱۴۰۲ در میان تولیدکنندگان روی و سرب سنگین است. درآمد کاما در این بازه زمانی ۹۶ درصد کمتر بود. درآمد فروی، فتوسا، فگستر و فرآور نیز در این بازه بیش از ۸۰ درصد کاهش یافت، تنها درآمد زنگان نسبت به میانگین سال گذشته ۵ درصد کاهش یافته است. فروش این شرکت در فروردین‌ماه نسبت به سایر تولیدکنندگان این گروه بهتر بود.

روی و سرب در اردیبهشت و خرداد

تحلیل‌گران مدعی‌اند گروه روی و سرب در اردیبهشت و خرداد فروش بهتری نسبت به فروردین‌ماه دارند، به خصوص اینکه رشد قیمت‌های جهانی با واکنش مثبت بازار داخلی و بازارهای صادراتی مواجه خواهد شد. بررسی نظرات گوناگون پیرامون گروه روی و سرب نشان می‌دهد فعالان بازار چشم‌انداز روشن‌تری نسبت به فروش در اردیبهشت و خرداد دارند و از نظر آنها کاهش سنگین درآمد در فروردین‌ماه برای ماه‌های دیگر ادامه‌دار نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =