• ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
  • کد خبر: 53772
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

اخبار ضدونقیض از خاورمیانه و سیاست‌های پولی فدرال رزرو نوسانات بازار انرژی در طول هفته گذشته را کاهش داد. نفت برنت در کانال ۸۲ دلار باقی‌ماند، زغال‌سنگ به کانال ۱۴۴ دلار عقب‌نشینی کرد و گاز طبیعی با قیمت ۲.۲۵ دلار در میلیون BTU معامله شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نفت، گاز، زغال‌سنگ و بنزین در طول هفته گذشته روزهای کم‌نوسانی تجربه کردند. نوسان قیمت نفت خام و نفت برنت کمتر از ۰.۵ درصد بود، به دنبال آن قیمت بنزین و زغال‌سنگ کمتر از ۲ درصد کاهش یافت و گاز اروپا و انگلیس نیز حدود ۱ درصد از قیمت خود را از دست دادند. تنها قیمت گاز طبیعی آمریکا ۵ درصد رشد کرد. برآیند نوسانات ماهانه و هفتگی بازار انرژی به صورت نمودار زیر است:

هفته کم‌نوسان قیمت انرژی در بازارهای جهانی

داده‌های ضد و نقیض نوسانات در بازار نفت را کاهش داد. از طرفی تنش‌ها در خاورمیانه دلیلی برای افزایش قیمت نفت بود ولی پس از ادعای فدرال رزرو برای تثبیت نرخ بهره در محدوده کنونی چشم‌انداز مصرف نفت کاهش پیدا کرد تا قیمت‌ها با کمترین نوسان، هفته گذشته را به پایان برسانند. برخی از تحلیل‌گران کف قیمت نفت برنت را محدوده ۸۰ دلار معرفی می‌کنند و در مقابل نفت برای عبور از سطح ۸۵ دلار نیز کار آسانی ندارد و انتظار می‌رود برای مدتی در این سطح کم‌نوسان باقی بماند. به دنبال آن قیمت نفت خام با کمترین نوسان هفتگی در ایستگاه ۷۸ دلار ایستاد.

کاهش نوسان در بازار نفت قیمت گاز در اروپا را نیز ثابت نگه داشت ولی قیمت گاز طبیعی بیش از ۵ درصد افزایش یافت. دو ماه قبل قیمت گاز طبیعی به کف تاریخی خود رسیده بود و انتظار می‌رفت به روند نزولی ادامه دهد ولی افزایش صادرات در کنار رشد تقاضا برای گاز بازی را عوض کرد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد مصرف گاز در هفته‌های آینده افزایش می‌یابد. از طرفی قیمت پایین گاز منجر به رشد ذخایر توسط بسیاری از مصرف کنندگان شده است. هفته گذشته اختلال از سوی یکی از مصرف‌کنندگان گاز بازار را نسبت به کاهش تقاضا نگران کرد ولی با برطرف شدن این نگرانی اکنون شرایط برای افزایش بیشتر قیمت گاز فراهم است. هفته گذشته قیمت گاز طبیعی ۲.۲۵ دلار در میلیون BTU رسید و تحلیل‌گران از احتمال ادامه روند صعودی تا ۲.۷۰ دلار در آینده نزدیک می‌گویند. همین پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه برای قیمت زغال‌سنگ نیز مطرح می‌شود ولی هفته گذشته تقاضا برای زغال‌سنگ پایین بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضای هند برای زغال‌سنگ با هدف تولید برق در طول ۳ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ رشد چشم‌گیری داشت. چینی‌ها نیز در سال جاری زغال‌سنگ بیشتری وارد کرده‌اند ولی عطش تقاضا برای زغال‌سنگ در طول دو هفته گذشته روند نزولی داشت تا قیمت زغال‌سنگ کاهشی شود.

بازار انرژی در هفته پیش‌رو

تحلیل‌گران تحولات خاورمیانه را عمده‌ترین عامل نوسانات در بازار انرژی بیان می‌کنند. به تعبیر آنها قیمت‌ها در بازار انرژی به خصوص نفت در انتظار آتش‌بس احتمالی در هفته پیش‌رو است و با این خبر کانال ۸۰ دلار را از دست خواهد داد. رویترز در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانع از افزایش قیمت‌ها به خصوص قیمت نفت در آینده نزدیک است. دموکرات‌ها تلاش می‌کنند تا قیمت نفت را در سطح فعلی نگه‌دارند و همین مسئله مانع از رشد قیمت گاز و بنزین خواهد شد ولی زغال‌سنگ در یکی از پرتقاضاترین دوران تاریخ خود قرار دارد و با بهبود شرایط اقتصاد چین تقاضا برای زغال‌سنگ افزایش می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =