• ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
  • کد خبر: 53792
  • readingTime: ۲ دقیقه
فولاد چین

رکود در بازارهای داخلی چین به خصوص بازار مسکن تقاضا برای محصولات فولادی را کاهش داده‌ است و با گذشته ۲ سال همچنان نشانه مثبتی از بهبود شرایط در اقتصاد چین دیده نمی‌شود. براساس یک نظرسنجی تمایل برای سرمایه‌گذاری در چین توسط شرکت‌های اروپایی کاهش یافته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کامودیتی‌ها و محصولات فولادی طی بازه زمانی ۲ سال گذشته در واکنش به داده‌های منفی از اقتصاد چین بر مدار نزول قرار گرفتند. چین بزرگترین مصرف‌کننده مواد اولیه به دلیل شرایط رکودی پس از همه‌گیری کویید تقاضا در بخش‌های مختلف را کاهش داد. به خصوص در بازار مسکن این کشور با کاهش شدید تقاضا و افت قیمت املاک نوساز، پروژه‌های ساخت و ساز تعلیق شد تا بازار محصولات فولادی یکی از رکودی‌ترین شرایط سال‌های گذشته را تجربه کند. دولت چین با وجود اقدامات مختلف و بسته‌های حمایتی ریز و درشت خود تا کنون موفق به شکست رکود بازار مسکن نشده است.

جدیدترین نظرسنجی UBS از وخامت بیشتر شرایط بازار مسکن چین حکایت دارد. بر اساس این نظرسنجی ۴۷ درصد از مردم برنامه‌ای برای خرید مسکن ندارند. این عدد بالاترین مقدار در تاریخ این نظرسنجی است. چینی‌ها با انبوهی از املاک فروش‌نرفته دست‌و پنجه نرم می‌کنند و بر اساس آمار قیمت این املاک در حال کاهش است. این شرایط تمایل برای آغاز پروژه‌های جدید را از بین می‌برد.

اخبار منفی چین ضد محصولات فولادی

شرایط بازار مسکن چین تقاضا برای محصولات فولادی را کاهش داد. قیمت بیشتر محصولات فولادی در طول دو سال گذشته ریزشی بود و ادامه این روند حاشیه سود بسیاری از فولادسازان چینی را منفی کرد. به دنبال این اتفاق سرمایه‌گذاری در بازار چین کاهش یافته است. آمار نشان می‌دهد اشتیاق شرکت‌های اتحادیه اروپا برای سرمایه‌گذاری در چین به شدت کاهش یافته است.

اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین با انتشار نتایج یک نظرسنجی از شرکت‌های اروپایی مدعی شد چین در حال از دست دادن عنوان کشور برتر برای سرمایه‌گذاری است زیرا شرکت‌هایی اروپایی به دلایل مختلف راضی به سرمایه‌گذاری در چین نمی‌شوند یا مقاصد دیگری مانند هند را برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌دانند.

اخبار منفی چین ضد محصولات فولادی

در این نظرسنجی تنها ۱۳ درصد از شرکت‌ها چین را به عنوان مقصد برتر سرمایه‌گذاری می‌دانستند. این درصد پایین‌ترین مقدار از زمان شروع این نظرسنجی در سال ۲۰۱۰ بود. در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۷ درصد از شرکت‌ها چین را به عنوان مقصد برتر سرمایه‌گذاری معرفی می‌کردند.

محصولات فولادی چشم‌انتظار رونق بازار مسکن چین

تحلیل‌گران مدعی‌اند تا زمان بهبود بازار مسکن چین و به صورت کلی اقتصاد چین، بازار محصولات فولادی در رکود باقی می‌ماند. کاهش مصرف فولاد در بازارهای داخلی چین منجر به رشد سنگین صادرات محصولات فولادی این کشور در بازارهای جهانی شده است. چینی‌ها سرریز تولیدات خود را گاهی با قیمت پایین‌تر راهی کشورهای دیگر می‌کنند و همین مسئله فشار بر قیمت محصولات فولادی را می‌افزاید. با این وجود باید در نظر داشت در ماه‌های گذشته هیچ داده مثبتی از بهبود شرایط اقتصاد چین به خصوص بخش ساخت و ساز دیده منتشر نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =