کاکائو

کاکائو پرچم‌دار ریزش قیمت‌ها در نیمه قرمز بازار کامودیتی‌ها طی هفته گذشته بود. قیمت انواع مواد غذایی و فلزات پایه نیز کاهش پیدا کرد، در نیمه سبز بازار قیمت بنزین، نفت خام و نفت برنت بازدهی هفتگی مثبتی بر جای گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ریزش قیمت انواع مواد غذایی در مقابل افزایش بهای انرژی به ویژه نفت مهم‌ترین خبر بازار کامودیتی‌ها در طول هفته گذشته بود. در نیمه قرمز بازار قیمت کاکائو بیش از ۷ درصد کاهش پیدا کرد و در نیمه سبز بازار قیمت بنزین ۴.۴۴ درصد افزایش یافت. فلزات نیز به روند نزولی هفته قبل خود ادامه دادند. برآیند نوسانات هفتگی کامودیتی‌ها به صورت نمودار زیر است:

ریزش قیمت کاکائو و مواد غذایی در بازارهای جهانی

نفت برنت معاملات هفته گذشته را در کانال ۸۵ دلار به پایان رساند. گزارش‌ها از کاهش ذخایر نفت و بنزین آمریکا در هفته گذشته خبر می‌دهد، ضمن اینکه تحلیل‌گران مدعی‌اند روند نزولی ذخایر نفت در هفته‌های پیش‌رو نیز ادامه‌دار است و با این شرایط باید منتظر افزایش بیشتر قیمت نفت باشیم. در مقابل رشد ذخایر گاز و افت تقاضا با کاهش قیمت گاز در آمریکا، اروپا و انگلیس همراه بود. قیمت گاز طبیعی در طول ۱ ماه گذشته ۴.۳۳ کاهش یافته است در اروپا نیز قیمت گاز در یک ماه گذشته ۳.۹۵ درصد ریخت ولی همچنان بالا ارزیابی می‌شود. قیمت انواع فلزات پایه نیز مانند گاز بر مدار نزول قرار داشت.

قیمت فلزات پایه با آغاز سال ۲۰۲۴ و در اوج ناامیدی‌ها صعودی شد، مس سقف تاریخی جدیدی زد و آلومینیوم و روی به بالاترین قیمت در یک سال گذشته رسیدند ولی یک ماه گذشته ریزش‌های قابل توجهی به ثبت رسانده‌اند. قیمت آلومینیوم و روی در طول یک ماه گذشته به ترتیب ۴.۶۷ و ۷.۱۳ درصد کاهش یافت. هفته گذشته قیمت دو فلز قلع و روی رشد کرد ولی قیمت آلومینیوم، مس، نیکل و سرب نزولی بود. قیمت فلز لیتیوم نیز ۴.۱ درصد کاهش یافت تا کابوس ریزش قیمت لیتیوم وارد دومین سال متوالی شود.

در نیمه قرمز بازار کامودیتی‌ها بیشتر از آنچه کاهش قیمت فلزات به چشم بیاید، ریزش قیمت مواد غذایی خودنمایی می‌کند. قیمت کاکائو برای دومین هفته متوالی کاهش یافت. قیمت کاکائو در طول ۲ سال گذشته ۵ برابر شد ولی هر بار برای عبور از سطح ۱۰ هزار دلار موفق نبود. هفته گذشته قیمت هر تن کاکائو به ۸۵۷۴ دلار رسید.

قیمت گندم، ذرت و سویا نیز یکی پس از دیگری کاهش یافتند. این مواد غذایی به دلیل برداشت فراوان محصول با افزایش شدید عرضه مواجه شدند. برآیند سالانه قیمت گندم، سویا و ذرت به ترتیب ۲۳.۳۵، ۱۸.۱۸ و ۲۹.۴۹ درصد کاهش یافته است. در مقابل کاهش برداشت از مزارع کاکائو دلیل افزایش قیمت آن در ماه‌های گذشته بود. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند قیمت کاکائو در ماه‌های پیش‌رو به روند صعودی خود ادامه دهد ولی قیمت گندم، سویا و ذرت همچنان نزولی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =