• ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۹
  • کد خبر: 55743
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

تعمیرات در تاسیسات گازی وتستون استرالیا در کنار چشم‌انداز مثبت افزایش تقاضا برای نفت در کشورهای آسیایی قیمت انواع انرژی در هفته گذشته را صعودی کرد، در مقابل کاهش تقاضای چینی‌ها برای فلزات دلیلی شد تا فلزات پایه پرچم‌دار کاهش قیمت در نیمه قرمز بازار کامودیتی‌ها باشند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت‌ها در بازار کامودیتی‌ها طی هفته گذشته به دو بخش کاهشی و افزایش تقسیم می‌شد. در بخش افزایشی قیمت انواع انرژی بازدهی هفتگی مثبتی به ثبت رساندند. با وجود کاهش قیمت انرژی در هفته‌های اخیر ولی هفته گذشته شرایط تغییر کرد تا قیمت نفت دوباره صعودی شود. در نیمه قرمز بازار قیمت فلزات اساسی کاهش پیدا کرد. آلومینیوم، نیکل، سرب و لیتیوم منفی‌ترین بازدهی در هفته را به ثبت رساندند. البته کاهش قیمت‌ها در بازار مواد غذایی نیز چشم‌گیر بود. نوسانات قیمتی کامودیتی‌ها در طول هفته گذشته به قرار نمودار زیر است:

جهش قیمت انرژی در هفته عقب نشینی قیمت فلزات

گاز اروپا در طول هفته گذشته با افزایش ۶.۷۸ درصدی به ۳۵.۴۶ یورو در هر مگاوات ساعت رسید. این یکی از شدیدترین افزایش قیمت‌های گاز اروپا طی دو ماه گذشته است. اکنون سطح ذخایر گاز در اروپا بالاتر از ۷۲ درصد ارزیابی می‌شود ولی توقف تولید در تأسیسات گاز وتستون استرالیا نگرانی‌هایی از عرضه LNG ایجاد کرده است. این نگرانی‌ها منجر به افزایش قیمت گاز در اروپا و انگلیس شد، در مقابل قیمت گاز طبیعی آمریکا در این هفته ۱.۲۷ درصد کاهش پیدا کرد.

نفت برنت در معاملات هفته گذشته با افزایش ۳.۷۷ درصدی به ۸۲.۶۲ دلار در هر بشکه رسید. اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز در گزارشی پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت به خصوص از سوی کشورهای آسیایی افزایش می‌یابد. همین چشم‌انداز مثبت دلیلی شد تا قیمت نفت همراه با گاز بر مدار صعود قرار بگیرد. این هفته قیمت طلا نیز بیش از ۱ درصد افزایش یافت تا بخشی از ریزش قیمت سنگین در جمعه دو هفته قبل را جبران کند.

نیمه قرمز بازار کامودیتی‌ها در معاملات هفته گذشته در تصرف فلزات قرار دارد. لیتیوم با ریزش ۳.۹۴ درصدی در صدر قرار می‌گیرد، قیمت سرب ۲.۷۳ درصد کاهش یافت، نیکل ۲.۵۳ درصد عقب نشینی کرد و آلومینیوم در هفته مورد بررسی ۲.۳۵ درصد از قیمت خود را از دست داد. کاهش تقاضا از سوی چینی‌ها دلیل اصلی افت قیمت فلزات بود. چینی‌ها در ماه گذشته تقاضا برای فلزات را کاهش داده‌اند در حالی که طی ۶ ماه ابتدایی از سال ۲۰۲۴ به ذخیره‌سازی گسترده فلزات مشغول بودند.

ذخایر فلزات در چین آنقدر افزایش پیدا کرد تا قیمت فلزی مانند آلومینیوم به سقف ۲ سال گذشته برسد، مس نیز سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساند ولی چینی‌ها خیلی سریع تقاضا را کاهش دادند تا قیمت فلزات برای چند هفته متوالی کاهش پیدا کند. در نیمه قرمز بازار کامودیتی‌ها، مواد غذایی نیز در کنار فلزات قرار می‌گیرند. قیمت کاکائو دوباره برای عبور از سطح ۱۰ هزار دلار ناتوان بود. قیمت گندم و ذرت نیز به روند نزولی هفته‌های گذشته ادامه دادند. روند قیمت مواد غذایی بسیاری مانند گندم و ذرت در ماه‌های گذشته نزولی است و انتظار برای افزایش عرضه، همچنان قیمت‌ها را در سطح پایینی نگه می‌دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =