نفت

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی می‌گوید: قیمت نفت درپی افزایش تقاضا صعودی شد. از طرفی انتخاب آقای پزشکیان برای خاورمیانه یک سورپرایز بود و انتظار می‌رود قیمت نفت طی روزهای آتی حوالی ۸۵ تا ۸۸ دلار نوسان کند ولی با نزدیک شدن به فصل سرما روند صعودی قیمت‌ نفت شدت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بهای هر بشکه نفت هفته گذشته به حوالی ۸۶ دلار رسید که این قیمت بالاترین رقم طی دو ماه گذشته محسوب می‌شود. کارشناسان اقتصادی عقیده دارند رشد تقاضا برای سوخت در فصل تابستان و احتمال کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا زمینه صعود قیمت‌ها در بازار نفت را فراهم آورد. محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی در رابطه با افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر به خبرنگار ایراسین می‌گوید: قیمت نفت به دلیل افزایش تقاضا در فصل تابستان تا حدودی صعودی شد. آمریکایی‌ها طی هفته‌های گذشته بخاطر رشد بهای نفت ناچار به برداشت و استفاده از ذخایر استراتژیک خود شدند. اکنون ظرفیت این ذخایر خالی شده و آمریکایی‌ها در تلاش‌اند ذخایر استراتژیک خود را مجدد تکمیل کنند. به دنبال این موضوع قیمت نفت خام به میزان جزئی بالا رفت.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا ذخایر نفت خام این کشور ۱۲.۲ میلیون بشکه کاهش یافته است. مهرجو با تاکید بر این موضوع توضیح می‌دهد: با توجه به افزایش عرضه نفت توسط عربستان سعودی انتظار می‌رود روند صعودی قیمت‌ها در این بازار متوقف شود. من فکر می‌کنم قیمت نفت حوالی ۸۵ تا ۸۸ دلار در تابستان نوسان کند ولی با نزدیک شدن به فصل سرما و ماه‌های اکتبر و نوامبر روند صعودی قیمت‌ها در این بازار شدت گیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در آخرین روز کاری بازار جهانی در هفته گذشته به ۸۶ دلار و ۵۴ سنت رسید و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با بهای ۸۳ دلار و ۱۶ سنت معامله شد.

به اعتقاد مهرجو خطرات ژئوپلیتیکی و تنش‌های خاورمیانه مسئله بسیار تأثیرگذاری بر بازار نفت به شمار می‌رود. این کارشناس حوزه انرژی بیان می‌دارد: اگر افزایش تنش‌ها تا شهریور ماه ادامه پیدا کند و منجر به جنگ فراگیری در منطقه شود، قیمت نفت خام به شدت صعودی خواهد شد. تنش‌های خاورمیانه تهدید بسیار جدی در دریای سرخ است که عبور و مرور کشتی‌ها را با اختلال مواجه می‌سازد. در صورت بروز این مشکلات و شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه انتظار صعود قیمت نفت به کانال ۹۰ دلار و بالاتر در شهریور ماه وجود دارد.

مهرجو در خصوص پیش‌بینی قیمت نفت در کوتاه مدت و بلندمدت می‌گوید: قیمت نفت در کوتاه مدت یعنی طی یک ماه آینده حوالی ۸۵ تا ۸۸ دلار خواهد بود. از آنجایی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتهای سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، آمریکایی‌ها در تلاش‌اند قیمت نفت و فرآورده‌های آن دستخوش تغییرات زیادی نشود. از طرفی انتخاب آقای پزشکیان برای خاورمیانه یک سورپرایز بود و با توجه به اهداف و شعارهای ایشان در حوزه رفع تحریم‌ها انتظار می‌رود اقداماتی در حوزه بین‌الملل صورت گیرد. ولی ابتدا باید وضعیت جنگ خاورمیانه مشخص شود.

در انتها این کارشناس حوزه انرژی اظهار می‌کند: با نزدیک شدن به فصل زمستان و برای سال ۲۰۲۵ شاهد روند صعودی تقاضا و قیمت‌ها در بازار نفت خام خواهیم بود و پیش‌بینی می‌شود حداقل روزانه دو میلیون بشکه نفت به تقاضا جهانی اضافه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =