گاز

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی گفت: انگیزه اروپایی‌ها برای ذخیره‌سازی گاز باعث شد تحرکات در این بازار در طول فصل تابستان افزایش پیدا کند و به اعتقاد بنده قیمت گاز در بازار آمریکا و اروپا ناشی از رشد تقاضا و کاهش تولید، روند صعودی پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت گاز طبیعی در طول فصل جاری افت و خیزهای بسیاری تجربه کرد ولی درمجموع برآیند بازار مثبت بود. اکنون گاز طبیعی ۲.۰۵۴ دلار در هر MMBTU قیمت دارد و به اعتقاد شماری از کارشناسان حوزه انرژی قیمت گاز در بازار جهانی فراتر از پیش‌بینی‌ها بالا رفت و انتظار می‌رود روند صعودی قیمت گاز با توجه به تمایل اروپایی‌ها برای ذخیره انرژی جهت مصرف در فصول سرد سال ادامه یابد. محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی درباره روند صعودی قیمت گاز در طول هفته‌ها گذشته به خبرنگار ایراسین گفت: انگیزه اروپایی‌ها برای ذخیره‌سازی گاز باعث شد تحرکات در این بازار در طول فصل تابستان افزایش پیدا کند. از طرفی نمی‌توان نتیجه مشخصی برای جنگ روسیه و اوکراین در نظر گرفت. اگرچه آتش بس و صلح موقتی به ظاهر در دستور کار قرار دارد ولی همچنان بحث افزایش تنش‌ها در این دو منطقه در میان است.

مهرجو با اشاره به اهمیت آینده جنگ اوکراین و روسیه بر وضعیت بازار انرژی توضیح داد: با توجه به اینکه از جنگ اوکراین و روسیه حدود دو سال می‌گذرد، باید چشم‌انداز مشخصی برای این جنگ ترسیم کرد. درواقع باید دید این جنگ به پایان می‌رسد یا روس‌ها به دنبال مسیر جایگزینی برای ارسال گاز خود به اروپا هستند. البته روس‌ها نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهند بود و شواهد نشان می‌دهد گاز این کشور از طریق مسیر جایگزین یعنی ترکیه به جای اوکراین به اروپا صادر خواهد شد.

این کارشناس حوزه انرژی اضافه کرد: به اعتقاد بنده قیمت گاز در بازار آمریکا و اروپا ناشی از رشد تقاضا روند صعودی پیدا خواهد کرد و اروپایی‌ها میزان خرید گاز خود را در هفته‌های آتی با هدف تأمین انرژی در زمستان بالا خواهند برد. از سوی دیگر کارخانجات پتروشیمی برای انعقاد قراردادهای بیشتر به خصوص قراردادهای ال ان جی اقدام می‌کنند.

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، تولید گاز طبیعی آمریکا در سال ۲۰۲۴ کاهش می‌یابد، به طوری که تولید گاز طبیعی از رکورد روزانه ۱۰۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون فوت‌مکعب در سال ۲۰۲۳ به روزانه ۱۰۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب در سال ۲۰۲۴ می‌رسد. در مقابل تقاضا به بالاترین حد خود خواهد رسید و طبق پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا مصرف روزانه گاز در ایالات‌متحده از رکورد ۸۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون فوت‌مکعب در سال ۲۰۲۳ به ۸۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب در سال ۲۰۲۴ می‌رسد و این میزان در سال ۲۰۲۵ به ۸۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون فوت‌مکعب خواهد رسید. مهرجو درباره کاهش تولید گاز در آمریکا و وضعیت بازار انرژی در شش ماه دوم سال ۲۰۲۴ گفت: رشد تقاضا و کاهش تولید گاز طبیعی قیمت‌ها در این بازار را دستخوش تغییراتی خواهد کرد و احتمال تداوم روند صعودی قیمت گاز در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =