• ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
  • کد خبر: 58002
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

انتشار صورت‌ درآمد ۳ ماه شرکت‌های آمریکایی در روز چهارشنبه منجر به ریزش شدید قیمت کامودیتی‌ها به خصوص فلزات پایه در معاملات هفته قبل شد. با این حال پیش‌بینی می‌شود در معاملات هفته پیش‌رو داده‌های اقتصادی PMI منجر به رشد قیمت کامودیتی‌ها شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفته پایانی ماه جولای برای کامودیتی‌ها پر تقاضا آغاز شد ولی عصر چهارشنبه همزمان با انتشار گزارش صورت درآمد شرکت‌های بزرگ آمریکایی، بورس این کشور ریزشی شد و به دنبال آن قیمت کامودیتی‌ها نیز ریزش سنگینی به ثبت رساندند. داده‌های اقتصادی در ماه گذشته بارها به ضرر کامودیتی‌ها منتشر شده‌اند و هر بار مانعی بر افزایش قیمت‌ها می‌شوند. هفته گذشته نیز داده‌های اقتصادی ناامیدکننده همراه با صورت‌های مالی شرکت‌های بزرگ آمریکا برآیند هفتگی قیمت‌ها در بازار کامودیتی‌ها را نزولی کرد.

برآیند هفتگی قیمت‌ها در بازار کامودیتی‌ها به قرار نمودار زیر است:

قیمت کامودیتی‌ها بر مدار نزول

فلزات پایه و فلزات گران‌بها در معاملات هفته قبل ریزش قیمت قابل توجهی به ثبت رساندند. فلز قلع ۶.۹۲ درصد از قیمت خود را از دست داد. روی، مس، سرب، آلومینیوم و نیکل نیز بازدهی منفی داشتند. بازار فلزات پایه در بنادر چین کم‌تقاضاترین هفته‌های سال را سپری می‌کند. چینی‌ها پس از افزایش شدید تقاضا در ماه‌های ابتدایی سال، اکنون از ذخایر خود استفاده می‌کنند. بازار فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره نیز به همین منوال دنبال می‌شود. اگرچه طلا در معاملات ۲ هفته قبل سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساند ولی پس از انتشار صورت درآمد ۳ ماهه در شرکت‌های آمریکایی، طلا بیش از ۷۰ دلار قیمت خود را از دست داد.

گاز طبیعی و انواع نفت پشت سر فلزات نزولی شدند. گزارش اداره انرژی آمریکا از کاهش تقاضا برای نفت خبر می‌دهد. اکنون ذخایر نفت و گاز در بخش‌های مختلف افزایش یافته است و سطح تقاضا بالا نیست. از طرفی با خطر افزایش تولید نفت توسط برخی از اعضای اوپک پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت برنت به کمتر از ۸۰ دلار کاهش پیدا کند. در معاملات هفته گذشته قیمت نفت برنت به کانال ۸۱ دلار در هر بشکه رسید. قیمت گاز طبیعی آمریکا نیز ۵.۷۳ درصد کاهش یافت ولی قیمت گاز در اروپا و انگلیس صعودی شد.

در ادامه روند نزولی ماه‌های گذشته قیمت مواد غذایی دوباره کاهش پیدا کرد. در معاملات هفته قبل قیمت گندم ۳.۶۸ درصد ریخت. گندم در طول ۱ ماه و ۱ سال گذشته به ترتیب ۹.۷۹ و ۲۶.۶۶ درصد از قیمت خود را از دست داده است. قیمت ذرت و سویا نیز مانند گندم کاهشی بود و این هفته به روند نزولی خود ادامه داد. در معاملات هفته گذشته تنها قیمت برنج و کاکائو افزایش پیدا کرد. قیمت هر تن کاکائو با رشد ۳.۹۴ درصدی به ۸۰۴۱ دلار در هر تن رسید. قیمت کاکائو در طول ۱ سال گذشته ۱۲۷.۸۶ درصد افزایش یافته است. دلیل ریزش قیمت مواد غذایی رشد شدید عرضه در فصل برداشت است ولی در مورد کاکائو ماجرا متفاوت بود. یکی دو سال گذشته آفت گسترده در مزارع کاکائو خسارات جبران ناپذیری به درختان فرسوده آن وارد کرده است و به دنبال آن قیمت کاکائو بیش از ۵ برابر رشد کرد.

نوسانات کامودیتی‌ها در معاملات هفته گذشته متأثر از صورت‌های مالی شرکت‌های آمریکایی بود ولی در هفته پیش‌رو داده‌های PMI فدرال رزرو نقش مهمی در روند قیمت کامودیتی‌ها دارد. پیش‌بینی می‌شود داده‌های PMI منجر به رشد قیمت کامودیتی‌ها در هفته پیش‌رو شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =