• ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۸
  • کد خبر: 58862
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

هفته اول ماه آگوست با افزایش شدید قیمت کاکائو و گاز اروپا همراه شد. قیمت کاکائو بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت و در اروپا نگرانی از اختلال در عرضه گاز پس از افزایش تنش‌های روسیه و اوکراین قیمت هر مگاوات ساعت گاز را به بیش از ۴۰ یورو رساند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار کامودیتی‌ها در هفته اول ماه آگوست نوسانات شدیدی به خصوص در قیمت انواع انرژی را تجربه کرد. گاز در اروپا و انگلیس به روند صعودی خود ادامه داد، نفت برنت و نفت خام نیز بر مدار صعود قرار گرفتند و کاکائو و قهوه همچنان در حال ثبت سقف‌های قیمتی جدید است. نوسانات قیمت کامودیتی‌ها در معاملات هفته گذشته به قرار نمودار زیر است:

افزایش شدید قیمت گاز در اروپا

قیمت کاکائو در معاملات هفته گذشته با افزایش بیش از ۲۰ درصدی به ۹۰۸۷ دلار در هر تن رسید. مزارع کاکائو در کشورهای ساحل عاج و غنا به شرایط بحرانی رسیده است. درختان این مزارع که در سال‌های گذشته فرسوده شده بودند، پس از تغییر در الگوی آب و هوایی و آفت غلاف سیاه به طور کلی از دور تولید خارج شدند و امکان احیای آنها وجود ندارد. در نتیجه تا چند سال آینده تولید کاکائو افزایش پیدا نمی‌کند. یک تحلیل‌گر پیش‌بینی کرد قیمت کاکائو به زودی مرز ۴۰ هزار دلار را رد خواهد کرد.

همزمان با افزایش شدید قیمت کاکائو در بازارهای جهانی قیمت گاز در اروپا یک رالی صعودی قوی را آغاز نمود. قیمت گاز اروپا در ماه جاری با افزایش بیش از ۳۰ درصدی به ۴۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسید.

افزایش شدید قیمت گاز در اروپا

نگرانی از اختلال در عرضه گاز به اروپا به عنوان اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت گاز مطرح می‌شود. البته در هفته گذشته قیمت گاز طبیعی در آمریکا نیز نزدیک به ۹ درصد افزایش یافت و نفت برنت با رشد ۳.۷۱ درصدی قیمت به بیش از ۷۹ دلار در هر بشکه رسید. با این حساب هفته گذشته قیمت‌ها در بازار انرژی صعودی بود، در بازار فلزات اساسی نیز قیمت‌ها بخشی از کاهش شدید هفته‌های گذشته خود را جبران کرد.

قیمت هر تن فلز آلومینیوم و روی به ترتیب ۱.۴۸ و ۳.۳۹ درصد افزایش یافت ولی برآیند قیمت طلا، نقره و مس نزولی بود. لیتیوم کربنات نیز ۳.۶۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. داده‌ها نشان می‌دهد سطح تقاضا برای فلزات پایه در معاملات هفته گذشته کمی افزایش پیدا کرد ولی همچنان نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر است. در بازار مواد غذایی قیمت سویا و ذرت به روند نزولی خود ادامه داد، قیمت گندم ۰.۵۶ درصد افزایش یافت ولی قیمت قهوه و کاکائو همچنان بر مدار صعود قرار دارد.

تحلیل‌گران بازارهای جهانی عقیده دارند انتشار داده‌های تورمی در هفته پیش‌رو توسط فدرال رزرو تأثیر بسیاری بر قیمت کامودیتی‌ها دارد. البته در مورد قیمت نفت و گاز تنش‌ها در اوکراین و روسیه به عامل تأثیرگذار مهمی تبدیل شده است. رویترز در گزارشی نوشت روسیه و اوکراین خواهان اختلال در صادرات گاز به اروپا نیستند و انتظار می‌رود تب افزایش قیمت فعلی به سرعت فروکش کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =