• ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
  • کد خبر: 61284
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

شکر با جهش ۱۹ درصد قیمت در معاملات هفته گذشته صعودی‌ترین عضو بازار کامودیتی‌ها بود اگرچه قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها مانند فلزات پایه در واکنش به کاهش نرخ بهره افزایش یافتند. مس و نیکل از صعودی‌ترین فلزات در بازار کامودیتی‌ها طی هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نوسانات قیمتی کامودیتی‌ها در معاملات هفته گذشته بیشتر متأثر از داده‌های اقتصادی و خبر کاهش نرخ بهره در آمریکا بود. چهارشنبه شب در لحظه کاهش نرخ بهره قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها به شدت صعودی شد و سپس بخشی از رشد خود را پس گرفتند. با این حال برآیند هفتگی بسیاری از کامودیتی‌ها در معاملات هفته گذشته مثبت بود. قیمت شکر بیش از ۱۹ درصد افزایش یافت ولی قهوه روند صعودی هفته‌های قبل خود را متوقف کرد. نوسانات هفتگی کامودیتی‌ها به قرار نمودار زیر است:

جهش ۱۹ درصدی قیمت شکر در هفته کاهشی قهوه

رشد بیش از ۱۹ درصدی قیمت شکر شدیدترین نوسان در معاملات هفته گذشته بود. قیمت شکر در سال ۲۰۲۳ به سقف تاریخی ۷۰۰ دلار به ازای هر تن نزدیک شد و سپس تا کانال ۵۰۰ دلار ریزشی شد. هفته‌های گذشته نیز تقاضا برای شکر در بازارهای جهانی افزایش یافته‌است با این حال قیمت هر تن شکر همچنان در کانال ۵۰۰ دلار قرار دارد. در کنار شکر، قیمت گاز، نفت و مشتقات نیز صعودی شد.

جمعه دو هفته قبل قیمت هر بشکه نفت برنت به محدوده ۶۹ دلار رسید و با افزایش تقاضا در لحظات پایانی معاملات هفتگی به کانال ۷۰ دلار برگشت. بسیاری از تحلیل‌گران از احتمال سقوط نفت به کانال ۶۰ دلار در هفته گذشته گفتند ولی برخلاف انتظارات نفت برنت با افزایش ۴.۰۲ درصدی به کانال ۷۴ دلار برگشت.

جهش ۱۹ درصدی قیمت شکر در هفته کاهشی قهوه

نفت برنت در یک محدوده حمایتی تاریخی قرار دارد. این حمایت بارها مانع از روند ریزشی قیمت نفت شده است. این حمایت تنها در زمان شیوع کویید ۱۹ و قبل‌تر بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ شکسته شد. دو هفته قبل تصور می‌شد حمایتی کلیدی قیمت نفت از دست رفته است ولی این حمایت تا کنون مانع از ریزش قیمت نفت شده است. قیمت گاز طبیعی نیز ۵.۶ درصد افزایش یافت ولی قیمت گاز در اروپا و انگلستان نزولی بود.

در بازار فلزات پایه و فلزات گران‌بها قیمت‌ها بر مدار صعودی قرار داشت. به خصوص پس از کاهش نرخ بهره قیمت فلزات جهش چشم‌گیری داشتند. قیمت نیکل و مس بیشتر از سایر فلزات افزایشی شدند ولی روند کاهشی قیمت سنگ‌آهن همچنان ادامه دارد. قیمت سنگ‌آهن با ریزش هفته گذشته به محدوده ۹۱ دلار رسید. دو ماه قبل گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد متوسط قیمت سنگ آهن در ۳ ماه سوم سال ۲۰۲۴ در کانال ۹۰ دلار باشد و این پیش‌بینی تا کنون محقق شده‌است. مؤسسات مالی چشم‌انداز روشنی از قیمت سنگ‌آهن در ماه‌های پیش‌رو ندارند. در مقابل با آغاز روند نزولی نرخ بهره توسط فدرال رزرو بسیاری از مؤسسات مالی قیمت کامودیتی‌ها به خصوص فلزات را صعودی پیش‌بینی می‌کنند. چشم‌انداز قیمت فلزاتی مانند مس روشن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =