• ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
  • کد خبر: 60144
  • readingTime: ۲ دقیقه
مسکن چین

شاخص‌ها از آغاز دوره رکود در اقتصاد جهانی به خصوص چین و آمریکا خبر می‌دهد، اگرچه بانک‌های مرکزی در هفته‌های گذشته اقدامات بسیاری برای جلوگیری از رکود انجام داده‌اند. فدرال رزرو خبر از کاهش نرخ بهره داد و دولت چین از بسته ۵.۵ تریلیون دلاری برای تامین مالی بخش املاک پرده برداشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ابتدای ماه آگوست وقتی داده‌های اقتصادی چین و آمریکا برای ماه جولای منتشر شد، بازار کامودیتی‌ها به شدت ریزشی شد، زیرا خطر رکود بیش از هر زمان دیگری حس می‌شد. به خصوص در داده‌های PMI یعنی شاخص مدیران خرید که به طور ساده، خلاصه‌ای از وضعیت هر بخش اقتصادی را به نمایش می‌گذارد، رکود پررنگ می‌شود. PMI چین در پایین‌ترین سطح در طول ۱۳ ماه اخیر گزارش شد و در آمریکا نیز آمار منتشر شده خوب نبود.

شاخص مدیران خرید در بخش‌های مختلف آمریکا به کمتر از ۵۰ واحد سقوط کرد و همین مسئله با کاهش چند تریلیون دلاری بورس آمریکا همراه شد.

رکود بر اقتصاد جهان سایه افکند

دو سال قبل بانک‌های مرکزی در اقتصادهای بزرگ جهان با هدف کنترل تورم چرخه انقباضی را آغاز نمودند و اکنون همین چرخه اقتصاد را با سرعت به سوی رکود می‌برد. رویترز در گزارشی به نقل از چند اقتصاددان بزرگ مدعی شد شانس رکود اقتصادی در جهان بیشتر از هر زمان دیگری است، بلومبرگ نیز نوشت در صورت ادامه چرخه انقباضی رکود اجتناب ناپذیر است. فدرال رزرو در واکنش به این داده‌های اقتصادی جلسه فوری تشکیل داد و پاول، رئیس فدرال رزرو در کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به کاهش نرخ بهره رو به خبرنگاران گفت: زمان آن فرا رسیده است. آنها امیدوارند با آغاز چرخه انبساطی از بروز رکود در اقتصاد جهانی جلوگیری کنند ولی همچنان شاخص‌ها آغاز دوره رکود را هشدار می‌دهند.

رکود بر اقتصاد جهان سایه افکند

نسبت مس به طلا یکی از شاخص‌های کلیدی برای سنجش فعالیت‌های اقتصادی در جهان است. این نسبت در بدترین زمان‌ها به طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند زیرا عملکرد طلا بهتر از مس می‌شود. شاخص مس به طلا در طول هفته‌های گذشته نزولی بود و اکنون در سطحی قرار دارد که به تعبیر تحلیل‌گران رکود را نمایش می‌دهد. فدرال رزرو برای جلوگیری از رکود احتمالی از کاهش نرخ بهره در ماه پیش‌رو خبر داد، در چین نیز نقدینگی افزایش یافته‌است. رویترز در این باره می‌گوید باید منتظر ماند و دید این اقدامات چه تأثیری بر داده‌های اقتصادی جدید دارد. اکنون نشانه‌های کوچکی از ریکاوری بخش‌های مختلف اقتصاد به خصوص در چین مشاهده می‌شود.

دولت چین در هفته‌های اخیر در حال بررسی بسته تأمین مالی ۵.۵ میلیارد دلاری برای بخش مسکن بود و سهام شرکت‌های ساخت و ساز و املاک این کشور در واکنش به این خبر به شدت مثبت شدند.

رکود بر اقتصاد جهان سایه افکند

بخش ساخت و ساز چین بزرگترین مصرف‌کننده محصولات فولادی و فلزات پایه در جهان است. این بخش در ماه‌های گذشته در رکود کامل به سر می‌برد و هر گونه نشانه مثبت در این بخش خبر خوبی برای اقتصاد جهانی است. با این حال دولت چین در سال جاری ده‌ها بسته حمایتی مختلف برای تحریک تقاضا در بخش املاک ارائه داد و هر کدام تنها در بازه زمانی کوتاهی اثر بخش بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =