قهوه

قیمت قهوه عربیکا در معاملات هفته گذشته به بالاترین سطح در طول ۱۳ سال اخیر رسید. قهوه روبوستا نیز در بسیاری از کشوهای جهان سقف قیمتی خود را پشت سرگذاشته‌است و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد افزایش قیمت جهانی قهوه خیلی سریع در بازار داخلی اثرگذار ‌شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت قهوه عربیکا در بازارهای جهانی از سال ۲۰۲۱ صعودی شد و تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت. در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ با برداشت محصول قیمت‌ها در این بازار نزولی شد تا اینکه یک سال بعد، در اواسط سال ۲۰۲۳ دوباره روند صعودی جدیدی را آغاز کرده و در جریان معاملات هفته گذشته به بالاترین سطح در طول ۱۳ سال گذشته رسید. قیمت قهوه عربیکا هنوز از سقف تاریخی سال ۲۰۱۱ کمتر است ولی قهوه روبوستا در بسیاری از کشورهای جهان سقف قیمتی خود را پشت سر گذاشت.

قهوه عربیکا به بالاترین قیمت ۱۳ سال اخیر رسید

بزریل و ویتنام به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان قهوه عربیکا و روبوستا در جهان هستند. این دو کشور با مجموعه‌ای از بلایای طبیعی مواجه شدند. خشکسالی ویتنام و کاهش شدید برداشت قهوه روبوستا از مزارع این کشور تقاضا برای قهوه عربیکا را افزایش داد. به طور معمول قهوه روبوستا به دلیل قیمت پایین‌تر با قهوه عربیکا ترکیب می‌شود ولی کاهش تولید قهوه روبوستا در ویتنام تقاضا برای قهوه عربیکا را افزایش داد در حالی که برزیل بزرگترین تولیدکننده قهوه عربیکا نیز به یخبندان و سپس خشکسالی بخش عمده محصول خود را از دست داد.

محصول دو تولیدکننده بزرگ قهوه طی ۲ سال اخیر به شدت کاهش یافت و در مقابل داده‌ها از افزایش تقاضا از سوی کشورهای مختلف جهان برای قهوه حکایت می‌کند. داده‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای قهوه عربیکا به مراتب بیشتر از روبوستا افزایش یافته‌است ولی تولیدکنندگان هر دو در شرایط آب و هوایی بدی به سر می‌برند و به دنبال آن قیمت قهوه در بازارهای جهانی هفته به هفته در حال افزایش است. در بازار داخلی نیز گزارش‌ها از افزایش شدید قیمت قهوه طی ۱ سال گذشته حکایت دارد.

قهوه فروشان داخلی مدعی‌اند تعدادی از عمده‌فروشان قیمت قهوه را با قیمت‌های جهانی بالا می‌برند و نتیجه آن رشد قیمت قهوه برای مصرف‌کنندگان داخلی است. قیمت فروش هر کیلوگرم قهوه در بازار داخلی طی ۱ سال اخیر مانند بازارهای جهانی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است ضمن اینکه برخی از قهوه فروشان نیز قیمت‌های خود را در هفته ابتدایی مهرماه تا ۱۵ درصد دیگر افزایش داده‌اند.

قیمت بسته‌های کافی‌میکس یا قهوه‌های فوری نیز در هفته پایانی شهریور ماه اصلاح شد. بسته‌های ۲۰ عددی کافی‌میکس محصول یکی از تولیدکنندگان داخلی در فروردین ماه با قیمت ۱۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و طی ۴ مرحله افزایش قیمت به ۱۷۰ هزار تومان رسید، مدیر پخش این شرکت مدعی شد قیمت این بسته‌ها در تولید جدید به ۲۷۰ هزار تومان می‌رسد. سونامی افزایش قیمت جهانی قهوه خیلی سریع به بازار داخلی رسید و انتظار می‌رود صعود هفته قبل قهوه، قیمت‌ها در بازار داخلی را دوباره افزایشی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =