کامودیتی

ماه سیاه بازار کامودیتی‌ها در جولای ۲۰۲۴ رقم خورد. قیمت فلزات پایه به شدت کاهش یافت و در مقابل قیمت قهوه روبوستا و کاکائو رشد کرد. این بدترین ماه برای کامودیتی‌ها از ماه می ۲۰۲۳ بود و شاید ریزش قیمت‌ها در ماه آگوست تشدید شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کالای بلومبرگ در جولای ۲۰۲۴ نزدیک به ۴.۵ درصد کاهش یافت و بدترین عملکرد از می ۲۰۲۳ را به ثبت رساند. جولای ماه سیاهی برای کامودیتی‌ها به خصوص فلزات پایه بود. قیمت آنها در یک رالی نزولی به شدت کاهش پیدا کرد در مقابل قهوه روبوستا و کاکائو عملکرد مثبتی به ثبت رساندند.

بدترین ماه کامودیتی‌ها از می ۲۰۲۳ تا کنون رقم خورد

قیمت گاز طبیعی در ماه جولای ۲۱.۶ درصد کاهش پیدا کرد. افزایش عرضه و کاهش تقاضا اصلی‌ترین دلیل ریزش قیمت گاز بود. نرخ سایر انرژی‌ها نیز در بازه زمانی مورد بررسی نزولی شد برای مثال نفت برنت نزدیک به ۴ درصد از قیمت خود را از دست داد. با این حال در نیمه قرمز بازار کامودیتی‌ها تعداد فلزات پایه بیشتر از انواع انرژی‌ها به چشم می‌خورد.

با آغاز ماه جولای، چینی‌ها تقاضا برای فلزات را کاهش دادند. آنها پیش از این ذخایر فلزات خود را افزایش داده بودند و در ماه جولای به جای خرید، از ذخایر خود استفاده کردند. ضمن اینکه بر صادرات فلزات پایه به خصوص مس افزودند و نتیجه این اقدامات ریزش شدید قیمت فلزات پایه بود. آلومینیوم ۱۰.۶ درصد از قیمت خود را از دست داد، فلز روی ۹.۷ درصد عقب نشینی کرد و مس و نیکل بیش از ۴ درصد از ارزش خود را از دست دادند. در آخرین روزهای ماه جولای نیز نه تنها تقاضا برای این فلزات افزایش پیدا نکرد، بلکه سطح پایین تقاضا دلیلی شد تا قیمت فلزات دوباره فاز نزولی بگیرد. تحلیل‌گران پیش از ماه جولای چشم‌انداز مثبتی برای فلزاتی مانند مس و آلومینیوم متصور بودند ولی اکنون با افت شدید تقاضا انتظار می‌رود روند نزولی قیمت‌ها در ماه آگوست نیز ادامه دار باشد.

قیمت انواع و اقسام مواد غذایی مانند گندم، ذرت، سویا و برنج نیز در ماه جولای کاهش پیدا کرد ولی قیمت قهوه روبوستا، کاکائو، آب پرتقال و قهوه عربیکا افزایشی بود. در نیمه سبز بازار کامودیتی‌ها طی ماه جولای مواد غذایی سهم بالاتری دارند. رالی صعودی قیمت قهوه و کاکائو از ماه‌ها قبل آغاز شد و همچنان به افزایش قیمت‌ها ادامه می‌دهند. هزینه حمل و نقل و کاهش برداشت از مزارع اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت‌ها در این بازارهاست. در کنار این مواد غذایی، طلا نیز بازدهی مثبتی برای ماه جولای به ثبت رساند. طلا موفق شد در ماه جولای سقف تاریخی جدیدی به ثبت برساند. تحلیل‌گران چشم‌انداز روشنی به افزایش قیمت طلا در ماه آگوست دارند و انتظار می‌رود انس طلا به بیش از ۲۵۰۰ دلار افزایش پیدا کند. در هفته گذشته نیز قیمت انس در معاملات آتی به بیش از ۲۵۰۰ دلار رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =