• ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
  • کد خبر: 58542
  • readingTime: ۲ دقیقه
سرمایه گذاری طلا

بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار سکه امامی طی ۱۲۵ روز کاری ابتدای سال به بیش از ۱۲ درصد می‌رسد. دومین بازدهی بالا نیز با سود ۱۱.۴۵ درصدی متعلق به صندوق مبتنی بر طلای زرفام است. در مقابل نیم سکه رکورددار پایین‌ترین بازدهی در بازه زمانی مورد بررسی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار طلا در ۱۲۵ روز کاری ابتدای سال تاکنون به شدت نوسانی بود و نتیجه‌ای جز رشد شدید قیمت‌ها نداشت، ضمن اینکه طلا یکی از معدود بازارهای صعودی از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون بود. حجم معاملات در بازار مسکن خودرو به شدت کاهش یافته است و فروشندگان قیمت پیشنهادی خود را کاهش دادند، بازار سرمایه در رکود به سر می‌برد و بازدهی آن در سال ۱۴۰۳ منفی است و بازار رمز ارزها بازدهی منفی به ثبت رساند. در مقابل قیمت طلا در سال جای صعودی بود.

بازدهی قیمت انواع طلا در بازار فیزیکی طی ۱۲۵ روز کاری ابتدای سال به صورت نمودار زیر است:

بازدهی مناسب بازار طلا در سال جاری

سکه امامی با افزایش قیمت بیش از ۱۲ درصدی بالاترین بازدهی در بازار فیزیکی را به ثبت رساند و در مقابل نیم سکه تنها ۱.۷۲ درصد رشد کرد. در رالی صعودی قیمت‌ها طی فصل زمستان قیمت نیم سکه بازدهی خیره کننده‌ای به به ثبت رساند و از کانال ۱۵ میلیون تومان تا ۲۸ میلیون تومان پیش‌روی کرد ولی نیم سکه در سال ۱۴۰۳ بازدهی بالایی نداشت و در یک محدوده قیمتی بود. ربع سکه نیز بازدهی ۸.۳۳ درصدی به ثبت رساند و طلای آبشده با بازدهی ۱۰.۶۳ درصدی در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

بهار و تابستان سال جاری همزمان با افزایش قیمت انس طلا در بازارهای جهانی قیمت سکه و طلای آبشده رشد قابل توجهی به ثبت رساندند. در مقابل در این بازه زمانی بازدهی صندوق‌های مبتنی بر طلا در بازار سرمایه کمتر بود. بازدهی تعدادی از این صندوق‌ها به صورت نمودار زیر است:

بازدهی مناسب بازار طلا در سال جاری

زرفام با بازدهی ۱۱.۴۵ درصدی در میان صندوق‌های مبتنی بر طلا بالاترین رشد را به ثبت رساند. بازدهی این صندوق از طلای آبشده، ربع سکه و نیم سکه نیز بیشتر بود ولی از سکه امامی کمتر است. گوهر و عیار نیز هر کدام با بازدهی نزدیک به ۹ درصدی در رتبه دوم قرار می‌گیرند و بازدهی سایر صندوق‌های نیز طی ۱۲۵ روز ابتدایی سال بیشتر از ۶ درصد است. با توجه به این مسئله بازدهی صندوق‌های طلا بیشتر از بازدهی نیم سکه بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سایر بازه‌های زمانی مورد بررسی برای مثال در پاییز یا زمستان ۱۴۰۲ همیشه بازدهی صندوق‌های مبتنی بر طلا در بازار سرمایه به مراتب بالاتر از طلای فیزیکی بود ولی در این بازه زمانی عوامل بسیاری منجر به بازدهی کمتر صندوق‌های مبتی بر طلا نسبت به طلای فیزیکی شد. بعضی از فعالان بازار عقیده دارند عواملی مانند تعطیلی بورس، کاهش دامنه نوسان و هیجانات قیمتی در ساعات تعطیل بود طی ماه‌های گذشته منجر شد تعدادی از صندوق‌ها نسبت به بازار فیزیکی عقب‌تر باشند ولی این فاصله پر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =