روزبه شریعتی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی در دوره رشد بازار سرمایه بازدهی بیش از شاخص کل دارند و بالعکس در دوره نزول بیشتر از شاخص کل اصلاح می‌کنند. افراد باتجربه و ریسک پذیر قادر به کسب سود مناسبی از طریق این صندوق‌ها خواهند بود. ولی صندوق‌های اهرمی برای سرمایه‌گذاران تازه وارد گزینه مناسبی نیست.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین، روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه: نوع جدیدی از کلاس دارایی تحت عنوان صندوق‌های سرمایه گذاری اهرمی حدود دو سال قبل توسط گروه کاریزما به بازار سرمایه اضافه شد. صندوق‌های اهرمی در نگاه کلی برای آن دسته از سرمایه‌گذاران با تمرکز و ریسک‌پذیری بالا بسیار جذاب است. عملکرد صندوق‌های اهرمی به صورتی است که افراد در دوره‌های رشد بازار سود بیشتری به دست خواهند آورد و در دوره‌های نزول بورس به واسطه استراتژی‌های این ابراز نوین، عملکرد متفاوتی خواهند داشت. در یک رویکرد کلی دو نگاه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی وجود دارد که اولین رویکرد خاصیت تزریق پول بیشتر به بازار سرمایه توسط این نوع کلاس دارایی است. به عبارت ساده‌تر گمانه‌زنی‌هایی درباره خروج پول توسط سرمایه‌گذار از بازار وجود دارد ولی صندوق‌های اهرمی برخلاف دیگر صندوق‌های بورس می‌توانند به میزانی که پول جذب کرده‌اند آن را مجدد به بازار باز گردانند.

در دیدگاه دیگر این صندوق‌ها پولی را جذب می‌کنند که تحت عنوان یونیت‌های ممتاز در تابلو بورس معامله می‌شود که پشتوانه آن‌ها یونیت‌های عادی با درآمد ثابت است. در یونیت‌های عادی با درآمد ثابت سود مقرر برای مثال ۳۶ درصد در سال به سهام‌داران تعلق می‌گیرد. اگر سهام مورد نظر بر فرض مثال ۱۰۰ درصد سود کند، تغییری در میزان سود یونیت‌های عادی ایجاد نمی‌شود. در مقابل مازاد این سود به سرمایه‌گذاران ممتاز با ریسک پذیری بالا تعلق می‌گیرد. لذا ریسک بیشتر منجر به سود بالاتر خواهد شد. همچنین به واسطه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها اهرمی می‌توان از دوره‌های صعودی بورس چه کوتاه‌مدت و چه میان‌مدت یا بلندمدت سود خوبی دریافت کرد.

اهرم‌ها ابزاری موفق

اعتبار گرفتن از دیگر مزایای این صندوق‌ها به حساب می‌آید. اکنون اعتبار گرفتن از کارگزاری‌ها باوجود سیاست‌های انقباضی بانک‌ها بسیار دشوار است. درواقع بانک به کارگزاری‌ها تسهیلاتی کمی ارائه می‌دهند و کارگزار ناچار به تقسیم منابع محدود در میان تعداد زیادی مشتری است. در این میان بعضی از سرمایه‌گذاران ریسک پذیر هستند ولی قادر به دریافت اعتبار نیستند که صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی این مشکل را برطرف نموده و با مکانیزم اهرم به راحتی می‌توانند اعتبار خود را بالا برد، برای مثال این صندوق‌ها، اهرمِ دو در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهند و به واسطه این اهرم می‌توان حدود صد درصد اعتبار گرفت، به بیان دیگر سرمایه‌گذار به میزان پول خود از صندوق نیز اعتبار دریافت می‌کند. بررسی تاریخچه این صندوق‌ها و گفت‌وگو با شماری از سرمایه‌گذاران در صندوق‌های اهرمی نشان می‌دهد اهرم‌ها ابزار موفقی هستند و در دوره‌های رشد بازار سرمایه سود مناسبی عاید سرمایه‌گذار خواهد شد.

صندوق‌های اهرمی گزینه مناسبی برای تازه واردها نیست

واقعیت امر این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی گزینه مناسبی برای افرادی با سابقه بالا در این بازار است. اگر شخصی به صورت تخصصی در بازار سرمایه فعالیت می‌کند، به جای سرمایه‌گذاری در صف‌های مختلف می‌توانند بین صندوق‌ها مانند صندوق اهرمی، صندوق طلا، صندوق درآمد ثابت و… حرکت کند تا سود بیشتری به دست آورد. زمانی که سناریوی رشد بازار وجود دارد، باید دارایی خود را به سمت صندوق‌های اهرمی برد ولی در دوره اصلاح بازار باید سرمایه خود را به صندوق‌های درآمد ثابت با سود تضمین شده انتقال داد. با این اوصاف یک سرمایه‌گذار متمرکز می‌تواند سود بیشتری نسبت به خرید و فروش سهام مختلف کسب کند.

سرمایه‌گذاران کم تجربه و به اصطلاح تازه واردها باید نهایت تا ۲۵ درصد از سرمایه خود را وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی کنند. این صندوق‌ها در دوره رشد بازار بدون شک بازدهی بیش از شاخص کل خواهند داشت و بالعکس در دوره نزول بیش از شاخص کل اصلاح خواهند کرد. از طرفی این صندوق‌ها فاقد بازارگردان هستند یعنی مجموعه‌ها تعهدی برای بازار گردانی ندارد و مکانیزم این کلاس دارایی‌ها به نحوی است که با سرعت بالا رشد یا نزول پیدا می‌کند. لذا سرمایه‌گذار برای تغییر استراتژی خود باید بسیار چابک باشد. به نظر بنده بازار آپشن یک بازار ناگریز بوده و تریدرها باید با این بازار آشنا و کار کنند چراکه در تمام دنیا بحث آپشن و ابزارهای نوین در میان است. با این حال افراد با اشراف کامل به بازار آپشن باید به صندوق‌ها اهرمی ورود پیدا کنند و این بازار برای تازه واردها گزینه مناسبی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =