هومن عمیدی

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: شرط بهبود یافتن بازار سرمایه تزریق نقدینگی به آن است و با تغییر دامنه نوسانات مشکلی حل نخواهد شد. به نظر بنده افزایش حجم مبنا باید جایگزین محدودیت دامنه نوسانات بورس شود و نباید دامنه نوسان بازار سرمایه را تغییر داد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نقشه بازار سرمایه در اولین روز از هفته جاری خونین بود و شاخص‌های بورسی سقوط سنگینی را تجربه کردند، به طوری که شاخص کل بورس روز شنبه ۶۱ هزار و ۷۰۵ واحد و شاخص کل هم‌وزن ۱۹ هزار و ۸۸۸ واحد از ارتفاع خود را از دست دادند. سقوط سنگین بازار سرمایه طی روزهای اخیر منجر به تغییر دامنه نوسانات این بازار شد و به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دامنه نوسان معاملات بورس به مثبت و منفی از روز یکشنبه مصادف با ۱۴ مرداد مثبت و منفی یک درصد خواهد بود. اگرچه با محدود ساختن دامنه نوسان سهام، روند ریزشی بازار سرمایه تا حد بسیار زیادی کنترل شد، ولی سهام‌داران امید خود را به رشد پایدار این بازار از دست داده‌اند و این روزها یک سوال در ذهن اهالی بازار سرمایه ایجاد شده است، بورس تا چه زمانی در فاز رکودی قرار خواهد داشت؟

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایراسین می‌گوید: مسائلی که بازار سرمایه با آن مواجه است، یک راه حل مشخص ندارد و وضعیت فعلی بورس ناشی از ترکیب و تلفیق شمار زیادی از مشکلات است. بازار سرمایه در شرایط فعلی با بحث نقدینگی، نرخ بالای بهره بانکی و از همه مهم‌تر سوءمدیریت دست و پنجه نرم می‌کند. سازمان بورس متشکل از تشکیلات، پرسنل، مکانیزم و اختیارات زیادی است و باید یک فرد قوی، مولد و مبتکر این سازمان بزرگ را مدیریت کند تا پتانسیل نهادهای مالی هم راستا شود و شرایط بازار سرمایه به حالت عادی بازگردد.

عمیدی اضافه می‌کند: در واقع مدیریت بازار سرمایه به تخصص و قدرت ریسک پذیر بالایی نیاز دارد و ارکان مدیریتی باید به نحوی تصمیم گیرند که مشکلات نهادهای مالی و بازار از ریشه حل شود تا اعتماد به بازار سرمایه بازگردد.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه پس از تعیین وزیر اقتصاد دولت چهاردهم می‌توان وضعیت بازار سرمایه را در هفته‌های پیش‌رو پیش‌بینی کرد، عمیدی دراین‌باره توضیح می‌دهد: باید صبر کنیم تا وزیر اقتصاد دولت جدید مشخص شود. اگر وزیر جدید نگاهی متفاوت به بورس داشته باشد و تغییراتی در ارکان این سازمان ایجاد کند، می‌توان به آینده بازار سرمایه امیدوار بود. در مقابل با ادامه روند فعلی تغییری در شرایط حاصل نمی‌شود و بورس مانند سه سال گذشته در کما باقی می‌ماند.

دامنه یک درصدی به داد بازار سرمایه رسید

روز گذشته دامنه تغییر قیمت سهام به منفی و مثبت به یک درصد محدود شد و این محدودیت از میزان ریزش قیمت‌ها و افت شاخص‌های بورسی کاست. در معاملات یکشنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس هزار و ۸۵ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح دو میلیون و ۵ هزار و ۶۰۸ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۸۳۸ واحدی در ایستگاه ۶۳۷ هزار و ۳۲ واحدی قرار گرفت. حجم معاملات در بازار سرمایه پنج میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد به دو هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان رسید. با این حال آیا تعیین دامنه نوسانات منجر به رشد یا نزول بورس طی روزهای آتی می‌شود؟

عمیدی پاسخ می‌دهد: به نظر بنده نباید دامنه نوسانات بازار سرمایه را تغییر داد. در مقابل حجم مبنا باید بالا رود تا افراد در صورت تمایل از بازار خارج شوند. البته تغییر دامنه نوسانات در کنار شکل‌گیری صف‌ها خرید برای چند روز متوالی می‌تواند به بهبود وضعیت بازار کمک کند.

حجم مبنا باید به جای دامنه نوسانات بورس تغییر کند/تزریق نقدینگی شرط بهبود یافتن بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کمبود نقدینگی در بازار سرمایه بیان می‌دارد: شرط بهبود یافتن بازار تزریق نقدینگی به آن است و با تغییر دامنه نوسانات مشکلی حل نخواهد شد. به نظر بنده نهادهایی که در گذشته سهام خود را به فروش رسانده‌اند، باید وارد میدان شوند و با خرید سهام خود و انتقال پول به بازار، از سهام خود حمایت کنند. مجوز تأسیس تعداد بسیار زیادی صندوق در بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته صادر شده که مبنا تأسیس این صندوق‌ها مشخص نیست. این صندوق‌ها باید راه ورود پول به بازار را باز کنند.

در انتها عمیدی خاطرنشان می‌کند: وزن صندوق‌ها در بازار سرمایه ما در مقایسه با دیگر بازارها در سطح جهان بسیار زیاد است و نظارت دقیقی بر عملکرد این صندوق‌ها وجود ندارد. با این وجود باید صبور باشیم تا وزیر اقتصاد جدید نسخه خود را برای بازار سرمایه بپیچد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =