روزبه شریعتی

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بازار سرمایه ما از سال ۹۹ وارد فاز بلاتکلیفی شد و ریزش بورس آمریکا تاثیری بر بورس ما ندارد زیرا همبستگی میان بازار سرمایه ایران و بازارهای جهانی نزدیک به صفر است. رکودی شدن اقتصاد آمریکا علت اصلی سقوط ارزش بازارهای جهانی در طول هفته گذشته محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تابلو بورس آمریکا هفته گذشته سرخ شد و شاخص‌های اصلی وال‌استریت سقوط کردند، تا جایی که شرکت‌های فناوری در بورس آمریکا متحمل خسارت بیش از یک تریلیون دلاری شدند. افت چشمگیر ارزش سهام در وال‌استریت باعث شد بازارهای بزرگ دنیا از جمله بورس ژاپن، کریپتو و… نیز هفته سیاهی را پشت سر بگذارند. هفته گذشته برای بازار سرمایه ایران نیز هفته تلخی بود و بورس تهران مانند دیگر بازارهای جهانی ریزش سنگینی را تجربه کرد. در این میان شماری از اهالی بازار سرمایه سرخ‌پوشی بورس ایران طی هفته گذشته را متأثر از ریزش سراسری بورس‌های جهانی می‌دانند و بر این باورند بازارهای جهانی به دلیل احتمال افزایش تنش‌ها در منطقه افت پیدا کردند. روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ریزش بازارهای جهانی و تأثیر آن بر بورس ایران به خبرنگار ایراسین می‌گوید: همبستگی میان بازار سرمایه ایران و سایر بازارهای سهام در دنیا نزدیک به صفر است و در شرایط فعلی درهم‌تنیدگی بین اقتصاد ما با اقتصاد دنیا وجود ندارد. از طرفی احتمال افزایش تنش‌ها در منطقه و وقوع جنگی گسترده تأثیری بر ریزش ارزش سهام بازارهای بزرگ دنیا مانند بورس آمریکا و ژاپن در طول هفته گذشته نداشت چرا که انتشار اخبار جنگ در مرحله اول سبب صعودی شدن قیمت نفت می‌شود. ولی قیمت نفت در طول هفته گذشته مانند سایر بازارها کاهشی شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رکودی شدن اقتصاد آمریکا بیان می‌دارد: علت ریزش بازارهای جهانی به رکودی شدن اقتصاد آمریکا باز می‌گردد. هفته گذشته آمار و شاخص‌های بسیار مهمی در آمریکا منتشر شد که این شاخص‌ها برخلاف پیش‌بینی‌ها نه تنها رشدی نداشتند بلکه افت قابل توجهی تجربه کردند، برای نمونه برآورد آمریکایی‌ها برای جولای ایجاد ۱۷۵ هزار فرصت شغلی در بخش غیر کشاورزی بود ولی آمارهای منتشرشده از وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد در ماه جولای تنها ۱۱۴ هزار فرصت شغلی در بخش غیر کشاورزی در این کشور ایجاد شد. همچنین پیش‌بینی‌ها برای نرخ بیکاری آمریکا در جولای ۴.۱ درصد بود. در مقابل آمار دقیق از نرخ بیکاری ۴.۳ درصدی در جولای حکایت می‌کند.

شریعتی عقیده دارد گزارش ضعیف فرصت‌های شغلی در آمریکا باعث بروز نگرانی‌هایی از ایجاد رکود در اقتصاد این کشور شده که نتیجه آن ریزش سراسری در بازارهای وابسته به آمریکا مانند ژاپن بود. این کارشناس بازار سرمایه در این خصوص توضیح می‌دهد: منفی شدن بورس ژاپن یا ریزش بیت کوین در طول هفته گذشته با توجه به همبستگی این بازارها به اقتصاد آمریکا امری طبیعی است، برای نمونه زمان ریاست جمهوری ترامپ، دولت آمریکا با هدف جلوگیری از رکود به دلیل شیوع کرونا اقدام به پول‌پاشی کرد و در آن زمان شاهد رشد بیت کوین بودیم. اکنون رکودی شدن اقتصاد آمریکا باعث ریزش بازارهای وابسته به این کشور شده است.

در انتها شریعتی خاطر نشان می‌کند: بازار سرمایه ما از سال ۹۹ وارد فاز نزولی و بلاتکلیفی شد. در مقابل بازارهای بزرگ جهان طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته‌اند. لذا ریزش بورس آمریکا تأثیری بر بورس ما ندارد. همچنین احتمال وقوع جنگی گسترده در خاورمیانه تأثیری در افت ارزش بورس‌های جهانی نمی‌گذارد. اگر بر فرض مثال جنگی رخ دهد ابتدا قیمت نفت به شدت صعود می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =