• ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
  • کد خبر: 58373
  • readingTime: ۲ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند:

احتمال حمایت از بورس در هفته آتی

عارف برای حمایت فوری صندوق توسعه و شبکه بانکی از بورس دستور ویژه صادر کرد
بورس

شاخص کل بازار سرمایه در معاملات هفته دوم مردادماه ۴.۹۲ درصد کاهش پیدا کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۵.۳۳ درصد ریخت ولی در روز پایان هفته معاون اول رییس جمهور طی نامه‌ای بر حمایت از بازار سرمایه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه در معاملات هفته دوم مردادماه ریزشی بود. شاخص‌کل بورس با کاهش ۴.۹۲ درصدی از ۲ میلیون و ۱۷۵ هزار واحد تا ۲ میلیون و ۶۸ هزار واحد ریخت. شاخص کل در تمام روزهای هفته برآیند منفی داشت ولی در روز چهارشنبه همزمان با انتشار اخبار سیاسی ریزش شدیدتری را تجربه کرد. اگرچه در نیمه دوم بازار محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، دستور تزریق منابع صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی به بازار سهام را برای برطرف شدن نگرانی سهامداران صادر کرد، ولی این خبر نیز موفق نشد مانع از ریزش قیمت‌ها در روز پایانی هفته شود.

احتمال حمایت از بورس در هفته آتی

شاخص کل در یک قدمی حمایت ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد قرار دارد و در سال جاری این محدوده بیش از ۲ مرتبه مانع از ادامه روند نزولی شده است. در صورت شکست این محدوده احتمال کاهش شاخص دلار تا ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار واحد وجود دارد و در صورت حمایت دوباره از نزدیک سطح ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد، انتظار می‌رود شاخص کل تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد افزایش پیدا کند. به تعبیر برخی از فعالان بازار سرمایه شاخص کل هنوز تا حمایت ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد فاصله دارد و احتمال ادامه روند نزولی در روزهای ابتدایی هفته آینده وجود دارد در مقابل شاخص کل هم‌وزن اکنون در مهم‌ترین سطح حمایتی خود قرار دارد.

شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۵.۳۳ درصدی از ۶۹۴ هزار واحد تا ۶۵۷ هزار واحد ریخت. سنگین‌ترین ریزش شاخص کل هم‌وزن نیز در روز پایانی هفته اتفاق افتاد.

احتمال حمایت از بورس در هفته آتی

محدوده ۶۵۰ تا ۶۶۰ هزار واحد در شاخص کل طی ۱ سال گذشته ۳ مرتبه مانع از روند ریزشی بود و انتظار می‌رود بار دیگر از همین ناحیه مورد حمایت قرار بگیرد. در صورت حمایت، احتمال رشد شاخص کل هم وزن تا بیش از ۷۰۰ هزار واحد وجود دارد ولی در غیر این صورت شاخص کل هم‌وزن تا ۵۳۰ هزار واحد حمایت مهم دیگری ندارد. افزایش ارزش معاملات خرد در طول هفته گذشته سهام‌داران را نسبت به حفظ محدوده‌های حمایتی امیدوار کرده است.

هفته دوم مردادماه میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه با افزایش بیش از ۲۰ درصدی به ۳,۵۳۳ میلیارد تومان رسید.

احتمال حمایت از بورس در هفته آتی

هفته دوم مردادماه در سال ۱۴۰۲ میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه ۴,۷۶۹ میلیارد تومان بود. این عدد طی هفته چهارم تیر و هفته اول مردادماه ۱۴۰۳ به کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان سقوط کرد ولی در معاملات هفته دوم مردادماه به بیش از ۳,۵۳۳ میلیارد تومان رسید. روزبه شریعتی کارشناس بازار سرمایه در این‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: ارزش معاملات در این سطح مانند ارزش معاملات ۱۰۰ میلیاردی در سال‌های ۹۲ به بعد است و از رکود بازار سرمایه خبر می‌دهد. با این حال برخی از فعالان بازار افزایش ۲۰ درصدی ارزش معاملات را چراغ سبزی برای حفظ محدوده‌های حمایتی می‌دانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =