• ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
  • کد خبر: 57918
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

هفته اول مردادماه برآیند شاخص‌کل و شاخص کل هم‌وزن در بازار سرمایه منفی بود. میانگین ارزش معاملات خرد نیز در سطح کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان قرار گرفت. کارشناسان معتقدند بورس منتظر شفاف شدن مسائلی مانند اعضای کابینه دولت چهاردهم است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صورت مالی شرکت‌های بسیاری با آغاز مردادماه در سامانه کدال بارگذاری شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد سود خالص بازار سهام از ۳۷ درصد در سال ۹۹ به ۲۰ درصد در بهار سال ۱۴۰۳ کاهش پیدا کرده است. با این حال در نیمه دوم هفته اخبار مثبت بسیاری در صنایع مختلف منتشر شد. در یکی از مهم‌ترین اخبار، منابع مدعی شدند قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو متوقف می‌شود. مجموع این خبرها در کنار هم منجر به بازدهی منفی شاخص کل و شاخص کم هم‌وزن در هفته اول مردادماه شد. شاخص کل با افت ۱.۲۴ درصدی از ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار به ۲ میلیون و ۱۷۵ هزار واحد رسید.

بورس همچنان در فاز انتظار

برآیند شاخص کل در معاملات دو هفته گذشته منفی بود ولی حتی نیمی از کندل صعودی روز پس از مرحله دوم انتخابات را پوشش نداد. برخی از تحلیل‌گران معتقدند شاخص کل تا ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار واحد صعودی می‌شود و برخی عقیده دارند احتمال ریزش تا محدوده ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد وجود دارد. کارشناسان از شرایط ابهام در بازار سرمایه تا روز شروع به کار دولت جدید می‌گویند. در معاملات هفته اول مرداد ماه شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۱.۴۹ درصدی از ۷۰۴ هزار واحد به ۶۹۴ هزار واحد رسید.

بورس همچنان در فاز انتظار

شاخص کل هم‌وزن دو هفته قبل به سطح ۷۱۱ هزار واحد برخورد کرد و موفق به شکست این محدوده رو به بالا نشد. سناریو بدبینانه ریزش شاخص کل هم‌وزن تا ۶۶۰ هزار واحد است ولی اگر این شاخص موفق به شکست ۷۱۱ هزار واحد شود احتمال ادامه صعود، ابتدا تا ۷۳۰ هزار واحد و سپس ۷۶۰ هزار واحد وجود دارد. سهام بسیاری از شرکت‌های کوچک پس از ریزش‌های متوالی در شرایط ارزنده‌ای قرار دارد و شاخص‌های مختلف پتانسیل رشد آنها را نشان می‌دهند ولی همچنان تقاضا برای سهام شرکت‌های کوچک زیاد نیست.

پیش‌بینی بورس در هفته دوم مرداد

آیا روند قیمت سهام در بازار سرمایه صعودی می‌شود؟ بسیاری از کارشناسان میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه را شاخص مهمی در تعیین روند قیمتی سهام می‌دانند. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در هفته اول مردادماه با افت ۱.۸ درصدی از ۲۹۸۵ به ۲,۹۳۲ میلیارد تومان رسید.

بورس همچنان در فاز انتظار

به تعبیر تحلیل‌گران ارزش معاملات کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان به معنای رکود است. البته باید در نظر داشت هفته پس از دور دوم انتخابات میانگین ارزش معاملات خرد به ۵,۱۷۱ میلیارد تومان رسید. ضمن اینکه سال گذشته در هفته اول مردادماه میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه ۴,۳۶۸ میلیارد تومان بود. با این شرایط انتظار افزایش قیمت سهام در کوتاه مدت کمرنگ می‌شود. علیرضا کدیور کارشناس بازار سرمایه در مورد شرایط بازار در هفته‌های پیش‌رو گفت: بازار سرمایه و فعالان در فاز انتظار به سر می‌برند تا شرایط مانند اعضای کابینه دولت چهاردهم مشخص شوند. با این شرایط انتظار نمی‌رود قیمت سهام در کوتاه مدت روند نزولی یا صعودی شدیدی بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =