طلا

بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف، در ماه ژوئن خرید خالص ۱۲ تن طلا را گزارش داده‌اند. این عدد نسبت به ماه می نزدیک به ۷ درصد کاهش یافته‌ است. با این حال همچنان چشم‌انداز مثبتی به رشد قیمت‌ انس طلا در ماه‌های آینده وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انس طلا در سال ۲۰۲۴ بارها سقف تاریخی خود را شکست و به رکورد جدیدی در نزدیکی ۲۵۰۰ دلار دست پیدا کرد. اگرچه در معاملات آتی هفته گذشته قیمت انس طلا به فراتر از ۲۵۰۰ دلار رسید ولی داده‌ها نشان می‌دهد خریداران بزرگ طلا، حجم خرید را کاهش داده‌اند. بانک مرکزی چین در ۱۷ ماه متوالی ذخایر طلای خود را افزایش داد، در این میان بسیاری از کشورهای جهان نیز پا به پای چین طلای بیشتری خریدند و نتیجه آن صعود قیمت انس طلا به کانال ۲۴۰۰ دلار بود. چینی‌ها در ماه‌های گذشته حمایت گسترده‌ای از بازار طلا داشتند. دارایی طلا در بورس چین طی سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۳ برابر افزایش یافت.

طلای جهانی در آستانه انفجار قیمتی / معاملات آتی انس طلا به فراتر از ۲۵۰۰ دلار رسید

اکنون دارایی طلا در بورس چین در بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود به روند صعودی خود ادامه دهد. با این حال بانک مرکزی چین پس از ۱۷ ماه خرید طلا را متوقف کرد و داده‌های جدید نشان می‌دهد بانک‌های مرکزی خرید خود را کاهش داده‌اند. بانک‌های مرکزی جهان در ماه ژوئن خرید خالص ۱۲ تن طلا را گزارش داده‌اند. این عدد نسبت به ماه می نزدیک به ۷ درصد کاهش یافته است. خرید ناخالص طلا کمی افزایش داشت ولی فروش ناخالص طلا افزایش یافته است.

طلای جهانی در آستانه انفجار قیمتی / معاملات آتی انس طلا به فراتر از ۲۵۰۰ دلار رسید

هند و ازبکستان با خرید ۹ تنی بزرگترین خریداران طلا در ماه ژوئن بودند و در مقابل سنگاپور نزدیک به ۱۲ تن طلا به فروش رسانده است. خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته است و در طرف مقابل فروش طلا روند صعودی دارد. اگرچه هنوز فروش طلا نسبت به خرید کمتر است.

مؤسسه IGWT طی گزارش مدعی شد بانک‌های مرکزی جهان از سال ۲۰۰۰ تا کنون در رالی‌های صعودی قیمت طلا، فروشنده بودند و در رالی نزولی همیشه بر ذخایر خود می‌افزودند. فروش طلا در بازه زمانی فعلی شاید به معنای پایان روند صعودی طلا باشد. با این حال همین مؤسسه بر اساس یک مدل احتمالی قیمت طلا تا سال ۲۰۳۰ را در محدوده ۴۸۰۰ دلار پیش‌بینی کرد.

سایر مؤسسات مالی جهان نیز در ماه‌های گذشته قیمت انس طلا در بازه‌های زمانی مختلف را بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند و هفته گذشته قیمت آتی طلا به بیش از ۲۵۰۰ دلار رسید. پیش‌بینی‌ها برای افزایش قیمت طلا در ماه‌های پیش‌رو همچنان مثبت است ولی بانک‌های مرکزی جهان خرید طلا را کاهش داده‌اند. رالی نزولی قیمت طلا در بازه‌های زمانی قبلی بین ۶ تا ۱۲ ماه پس از آغاز فروش توسط بانک‌های مرکزی آغاز می‌شد. در نتیجه انتظار می‌رود انس طلا به سقف‌های قیمتی جدیدی دست پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =