کامودیتی

داده‌های اقتصادی ضعیف چین در هفته گذشته قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها به خصوص نفت و فلزات پایه را نزولی کرد. تحلیل‌گران معتقدند با توجه به افت تقاضای چین و شرایط نا به‌سامان اقتصادی، انتظار نمی‌رود قیمت کامودیتی‌ها در کوتاه مدت افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت بسیاری از اقلام در بازار کامودیتی‌ها طی هفته گذشته کاهشی بود و به جز چند مورد قیمت‌ها در بخش‌های مختلف بازار ریزشی عمل کردند. قیمت فلزات با پرچم‌داری مس کاهش یافت، قیمت انواع انرژی نیز بیش از ۱ درصد کاهش یافت و قیمت مواد غذایی به روند نزولی هفته‌های قبل ادامه داد ولی قیمت قهوه و کاکائو رشد کرد. قهوه سقف تاریخی مهمی را پشت سر گذاشت. نوسانات هفتگی بازار کامودیتی‌ها به صورت نمودار زیر است:

رشد خیره‌کننده کاکائو و قهوه در هفته افول نفت

قهوه با رشد ۸.۰۹ درصدی صعودی‌ترین کامودیتی هفته بود. قیمت قهوه در یک ماه و یک سال گذشته به ترتیب ۱۰.۴۶% و ۵۳.۸۲% افزایش یافته است. کارشناسان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند قیمت قهوه در ماه‌های آتی به روند صعودی ادامه دهد. در بازار کاکائو نیز همین پیش‌بینی‌ها مطرح می‌شود. فرسودگی درختان کاکائو در کشورهای بزرگ تولیدکننده این محصول در کنار آفتی به نام غلاف سیاه بسیاری از مزارع کاکائو را به نابودی کشاند و اکنون قیمت کاکائو بیشتر از هر زمان دیگری برای رشد آماده است. هفته گذشته نیز قیمت کاکائو ۶.۷۶ درصد افزایش یافت.

فلز قلع پس از کاکائو یکی از افزایشی‌ترین محصولات هفته بود. قیمت انواع فلزات در معاملات هفته گذشته کاهش یافت ولی قیمت فلز قلع ۴.۵۵ درصد رشد کرد. طلا و گاز طبیعی نیز رشد کمی در این هفته تجربه کردند. قیمت انس طلا به کانال ۲۴۱۱ دلار رسید و فاصله چندانی تا سقف تاریخی ندارد. مؤسسات مالی مختلف مانند جی‌پی مورگان و گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کنند انس طلا به بیش از ۲۵۰۰ دلار می‌رسد.

در نیمه قرمز بازار کامودیتی‌ها قیمت انواع مواد غذایی به شدت ریزشی بود. قیمت برنج ۱۳.۶۱ درصد کاهش یافت، سویا ۷.۲۷ درصد کمتر از ۲ هفته قبل معامله شد و قیمت هر تن گندم نیز ۶.۶۵ درصد کاهش یافت. ریزش قیمت‌ها در بازار مواد غذایی از هفته‌ها قبل آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این هفته قیمت‌ها در بازار فلزات نیز همراه با مواد غذایی کاهشی بود. در روزهای ابتدایی هفته وقتی داده‌های اقتصادی چین ناامیدکننده‌تر از انتظارات منتشر شد قیمت‌ها در بازار فلزات پایه ریزشی شد و بازدهی هفتگی منفی برجای گذاشت.

داده‌های ضعیف اقتصادی در چین قیمت نفت را هم نزولی کرد. در پایان معاملات هفته گذشته قیمت نفت برنت با افت ۱.۷۴ درصدی به کانال ۸۵ دلار رسید. قیمت نفت خام نیز در ایستگاه ۸۲ دلار متوقف شد. رویترز در گزارشی از چشم‌انداز منفی به افزایش تقاضا در بازار نفت خبر داد. اقتصاد بحران‌زده چین کمتر از حد معمول نفت مصرف می‌کند و انتظار نمی‌رود در کوتاه‌مدت تقاضا برای نفت افزایش پیدا کند. تقاضای ضعیف چینی‌ها برای مواد اولیه مختلف، دلیل ریزش قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها در معاملات هفته گذشته بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =