کامودیتی

برآیند قیمتی اقلام مختلف در بازار کامودیتی‌ها طی هفته‌ گذشته مثبت بود. قیمت فلزات پایه، فلزات گران‌بها، موادغذایی و انواع نفت افزایش پیدا کرد ولی در نیمه قرمز بازار قیمت گاز طبیعی، گاز اروپا و گاز انگلیس کاهش یافت. تحلیل‌گران دلیل عمده افزایش قیمت نفت را انتظار برای رشد تقاضا از سوی کشورهای آسیایی عنوان می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفته گذشته قیمت بسیاری از اقلام در بازار کامودیتی‌ها صعودی بود. فلزات گران‌بها همراه با فلزات پایه افزایش قیمت چشم‌گیری به ثبت رساندند در بازار مواد غذایی نیز روند نزولی قیمت‌ها در هفته‌های گذشته متوقف شد و قیمت نفت بر مدار صعود قرار گرفت. در نیمه قرمز بازار، قیمت انواع گاز کاهش پیدا کرد. نوسانات هفته گذشته بازار کامودیتی‌ها به صورت نمودار زیر است:

نفت به فاصله ۳ سنتی تا کانال ۸۷ دلار رسید/ هفته سبز بازار کامودیتی‌ها

در نیمه قرمز بازار کامودیتی‌ها قیمت گاز طبیعی بیش از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. بر اساس اطلاعیه مؤسسات هواشناسی، هوا گرم‌تر خواهد شد ولی عرضه گاز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. ضمن اینکه آخرین گزارش EIA نشان داد اکنون ذخایر گاز ۱۸.۸ درصد بالاتر از استاندارد فصلی است. انتشار این اخبار قیمت گاز طبیعی را به پایین‌ترین مقدار طی ۷ هفته گذشته رساند. قیمت گاز در اروپا و انگلیس نیز به دنبال این اخبار نزولی شد در مقابل قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها در طول هفته گذشته صعودی بود.

نقره رشد ۷ درصدی را به ثبت رساند. افزایش هزینه استخراج نقره و گزارش‌هایی مبنی بر کسری عرضه نقره در سال جاری دلیلی بر کاهش قیمت نقره بود. قیمت مس و سنگ‌آهن نیز این هفته رشد کرد. پیش از این پیش‌بینی‌های امیدوارکننده‌ای از افزایش قیمت‌ها در بازار مس و سنگ‌آهن شنیده نمی‌شد. جی‌پی‌مورگان از چشم‌انداز کاهش قیمت سنگ آهن به کانال ۸۰ دلار خبر می‌داد ولی سنگ‌آهن در بعضی از بازارها به کانال ۱۱۰ دلار به ازای هر تن صعود کرد. قیمت فلز مس نیز به فاصله ۲۰ دلاری تا کانال ۱۰ هزار دلار برای هر تن رسید و این محرک خوبی برای افزایش قیمت سایر فلزات پایه بود.

برآیند قیمت قلع، روی، آلومینیوم و سرب در هفته گذشته مثبت بود و برخلاف انتظارات تقاضا برای فلزات پایه به خصوص در روزهای پایانی هفته افزایش پیدا کرد. در این میان قیمت کاکائو، قهوه و سویا نیز رشد کرد. قیمت‌ها در بازار مواد غذایی در ماه‌های گذشته نزولی بود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد عرضه سویا و گندم در سال زراعی جاری افزایش می‌یابد و همین مسئله قیمت این اقلام را نزولی کرد. در مقابل قیمت کاکائو پس از رشد چند صد درصدی در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۴ با یک کاهش حدود ۳۰ درصدی مواجه شده بود ولی هفته گذشته روند نزولی را متوقف کرد. شرایط مزارع کاکائو در کشورهای بزرگ تولیدکننده مانند ساحل عاج خوب نیست و برخی از تحلیل گران مدعی‌اند قیمت کاکائو تا سال ۲۰۲۵ رالی صعودی قدرتمندی را آغاز می‌کند.

پس از مواد غذایی قیمت انواع نفت در بازار کامودیتی‌ها صعودی بود. قیمت هر بشکه نفت خام به بیش از ۸۳ دلار رسید و نفت برنت به محدوده ۸۶.۹۷ دلار صعود کرد. افزایش قیمت نفت به دلیل چشم‌انداز مثبت از رشد تقاضا از سوی کشورهای آسیایی بود. بلومبرگ در گزارشی قیمت نفت تا پایان ۲۰۲۴ را بالاتر از ۹۰ دلار به ازای هر بشکه تخمین زد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =