سنگ آهن

چهار تولیدکننده در گروه سنگ‌آهن بازار سرمایه در فصل بهار موفق به فروش ۴۱۷۶۳ میلیارد تومانی از محصولات خود شدند. فروش آنها به طور متوقف نسبت به بهار ۱۴۰۲ حدود ۱۹ درصد افزایش یافته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کچاد، کگل، کگهر و کنور بزرگترین تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن در مجموع طی خردادماه درآمد ۱۵۶۹۹ میلیارد تومانی به ثبت رسانده‌اند. مجموع درآمد این تولیدکنندگان در فصل بهار ۴۱,۷۶۳ میلیارد تومان بود. درآمد خردادماه و بهار ۱۴۰۳ برای این چهار تولیدکننده به صورت نمودار زیر است:

بهار سبز و پر فروش برای تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن

کگل با درآمد ۵۶۰۹ میلیارد تومانی موفق به کسب بالاترین درآمد در خردادماه شد. کگهر، کچاد و در انتها کنور در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. در مجموع ۳ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نیز کگل بالاترین درآمد را به ثبت رساند. مجموع درآمد این شرکت ۱۴,۶۴۷ میلیارد تومان بود. کچاد در خرداد ماه درآمد کمتری نسبت به کگهر ثبت کرده بود ولی مجموع درآمد فصل بهار این شرکت بالاتر از کگهر است. کچاد و کگهر در فصل بهار به ترتیب ۱۳۶۲۲ و ۱۱,۶۸۴ میلیارد تومان درآمد کسب کردند. درآمد کنور نیز در این ۳ ماه به ۱,۸۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.

درآمد خرداد این ۴ شرکت به طور متوسط نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش یافته است. اگرچه درآمد ۳ شرکت کمتر از خرداد ۱۴۰۲ بود ولی متوسط درآمد فصل بهار ۱۴۰۳ نسبت به بهار ۱۴۰۲ حدود ۱۹ درصد افزایش یافت. نسبت درآمد این شرکت‌ها به مدت مشابه سال گذشته به قرار نمودار زیر است:

بهار سبز و پر فروش برای تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن

درآمد خرداد ۱۴۰۳ برای کچاد، کگهر و کنور نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته‌است ولی درآمد کگل در همین بازه زمانی بیش از ۳۳ درصد رشد کرد. با این حال درآمد بهار ۱۴۰۳ هر ۳ شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. کنور با ثبت رکورد ۴۷ درصدی بیشترین افزایش درآمد در فصل بهار را به ثبت رساند. کگل با ۱۴ درصد افزایش درآمد در رتبه دوم قرار می‌گیرد. در انتها کگهر و کچاد نیز موفق شدند درآمد بهار را به ترتیب ۱۰ و ۳ درصد افزایش دهند.

افزایش درآمد گروه سنگ‌آهن در فصل بهار با وجود چالش‌های زیاد بازار سنگ‌آهن انجام شد. رکود در بازار محصولات فولادی در داخل کشور و بازارهای جهانی فشار زیادی به بازار سنگ‌آهن وارد کرد. در بازارهای جهانی قیمت سنگ‌آهن به کمتر از ۱۰۰ دلار به ازای هر تن رسید و سطح تقاضا کاهش پیدا کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد درآمد برخی از تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن به ویژه در استرالیا طی ماه‌های گذشته کاهش یافته است و اگر روند نزولی قیمت‌ها ادامه داشته باشد تولیدکنندگان سنگ‌آهن در جهان بخشی از تولیدات خود را متوقف خواهند کرد. با این حال آخرین صورت‌های مالی فعالان این گروه نشان می‌دهد از نظر درآمد روند رو به رشدی در بهار ۱۴۰۳ نسبت به بهار ۱۴۰۲ داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =