• ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
  • کد خبر: 54231
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

بازار انرژی در طول هفته گذشته صعودی بود و قیمت گاز طبیعی به ۲.۶۸ دلار در میلیون BTU رسید. نفت برنت نیز در یک قدمی کانال ۸۴ دلار معاملات هفتگی را به پایان رساند. با این حال اخبار احتمالی از تنش‌ها در خاورمیانه اتفاق مهمی برای ادامه روند صعودی انرژی یا ریزش‌های احتمالی در این بازار است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت‌ها در بازار انرژی طی هفته گذشته صعودی بود. گاز طبیعی پس از ریزش‌های متوالی در طول دو هفته گذشته رشد بالایی به ثبت رساند، نفت برنت به فاصله ۴ سنتی کانال ۸۴ دلار رسید و در مقابل قیمت زغال‌سنگ ۱.۲۸ درصد کاهش یافت. نوسانات بازار انرژی در طول هفته گذشته به قرار نمودار زیر است:

بازار انرژی سبز شد

قیمت گاز طبیعی در هفته مورد بررسی با جهش بیش از ۱۷ درصدی رشد کرد و برآیند ماهانه قیمت گاز به ۳۲.۸۳ درصد رسید. اگر قیمت گاز در هفته‌های آینده نیز به همین ترتیب برمدار افزایش قرار بگیرد به نرخ گاز صنایع داخلی نزدیک خواهد شد. اکنون قیمت هر میلیون BTU گاز ۲.۶۳ دلار تعیین می‌شود. شرکت‌های آب و برق آمریکا در طول هفته گذشته ۷۰ میلیون مترمکعب به ذخایر گازی خود افزودند و این مقدمه‌ای بر رشد قیمت گاز بود. از طرفی گزارش‌ها نشان می‌دهد ذخایر گاز آمریکا حدود ۳۱ درصد بالاتر از میانگین ۵ سال گذشته است. این گزارش‌ها در کنار آب و هوای نرمال منجر به توقف روند نزولی قیمت گاز و افزایش قیمت‌ها بود.

بازار انرژی سبز شد

گاز چند ماه قبل به کف تاریخی مهمی رسیده بود و انتظار می‌رفت با حمایت از سوی خریداران بر مدار صعود قرار بگیرد. با این حال باید در نظر داشت قیمت گاز برای ادامه روند صعودی موانع بسیاری در پیش دارد. در بازار نفت نیز همین شرایط وجود دارد. نفت برنت در روزهایی که تصور می‌شد تا کانال ۱۰۰ دلار افزایشی شود از سقف ۹۲ دلار تا نزدیک محدوده ۸۱ دلار به ازای هر بشکه ریزشی شد و دوباره در سطح ۸۳ دلار برگشت.

تحلیل‌گران پیش‌بینی‌های متفاوتی از آینده قیمت نفت مطرح می‌کنند. برخی معتقدند نفت در هفته‌های پیش‌رو به کانال ۹۰ دلار بازمی‌گردد و در مقابل برخی قیمت محتمل برای هر بشکه نفت را در کانال ۷۰ دلار تخمین می‌زنند. هفته گذشته وزارت انرژی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی گزارش‌های مختلفی پیرامون نفت منتشر کردند. ذخایر نفت آمریکا برای دومین هفته متوالی کاهش پیدا کرد. برداشت فعالان بازار از این گزارش‌ها نیز منجر به رشد قیمت نفت شد و این اتفاق خیلی سریع قیمت بنزین را صعودی کرد ولی زغال‌سنگ بر خلاف سایر اعضای گروه انرژی در هفته گذشته بازدهی منفی داشت.

داده‌ها نشان می‌دهد تولید زغال‌سنگ چین در ماه آوریل به کمترین میزان از سال ۲۰۲۲ به بعد رسید و به دنبال این اتفاق قیمت هر تن زغال‌سنگ با صعود چشم‌گیری به سقف ۱۴۵ دلار صعود کرد. دولت چین با هدف کنترل قیمت بر واردات زغال‌سنگ افزود. این اخبار باید منجر به ادامه روند صعودی قیمت‌ها در این بازار می‌شد ولی چشم‌انداز کاهش تقاضا برای زغال‌سنگ در ماه‌های آینده قیمت‌ها در این بازار را نزولی کرد. انتظار می‌رود قیمت زغال‌سنگ در سطح فعلی باقی بماند ولی در مورد گاز و نفت اخبار هفته پیش‌رو به خصوص در خاورمیانه متغیرهای مهمی برای بازار هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =