نفت

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی می‌گوید: طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی تقاضا برای نفت خام در سال۲۰۲۵ حداقل دو و نیم میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. از طرفی احتمال تداوم شرایط فعلی در بازار نفت پس از انتخابات آمریکا کم است. در نتیجه تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۵ به میزان چشمگیری بالا می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روز گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با کاهش یک سنتی به ۷۷ دلار و ۵۱ سنت رسید و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افت چهار سنتی با بهای ۷۳ دلار و ۲۱ سنت معامله شد. قیمت نفت طی روزهای اخیر در حالی وارد فاز نزولی شده است که تنش‌های خاورمیانه همچنان ادامه دارد و برخلاف انتظار نفت واکنشی نسبت به این درگیری‌ها نشان نمی‌دهد. در این میان شماری از تحلیلگران حوزه انرژی عرضه بیش از تقاضا و گرم شدن هوا را عامل اصلی بی‌اعتنایی بازار نفت نسبت به تنش‌های خاورمیانه عنوان می‌کنند و مدعی‌اند امکان افت بیشتر قیمت نفت طی روزهای آتی وجود دارد.

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی در رابطه با کاهش قیمت نفت با وجود تنش‌های خاورمیانه به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اعضای اوپک پلاس به تازگی تصمیم گرفته‌اند نفت خام کمتری در بازار عرضه کنند تا از ریزش قیمت‌ها جلوگیری شود. ولی به اعتقاد بنده عوامل بنیادین این بازار را تحت تأثیر قرار داده است، از جمله این عوامل باید به عرضه نفت خام روسیه در بازار شرق آسیا به خصوص در هند و چین با تخفیف‌های قابل توجه و تلاش آمریکا برای حفظ قیمت نفت در محدوده فعلی اشاره کرد.

مهرجو با اشاره به آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام در جهان بیان می‌دارد: آمریکا، روسیه و عربستان سعودی درمجموع ۳۰ درصد از نیاز بازار نفت را تولید می‌کنند. در این میان روسیه ناچار به افزایش عرضه نفت خام است تا هزینه‌های جنگ خود را تأمین کنند. از سوی دیگر آمریکایی‌ها در تلاش‌اند قیمت نفت تا پیش از انتخابات یعنی حداقل تا ماه نوامبر افزایش نیابد.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه می‌دهد: آمریکایی‌ها با کنترل تنش‌ها در دریای سرخ و جلوگیری از تنش در خلیج فارس و تنگه هرمز درصدند مؤلفه دیگری به جز عرضه و تقاضا بازار نفت خام را تحت تأثیر قرار ندهد. در واقع افزایش قیمت نفت خام، رشد بهای فرآورده‌های نفتی در آمریکا را به دنبال دارد. اگر قیمت نفت خام در کانال ۸۵ یا ۹۰ دلار حرکت کند، نرخ هر گالون فرآورده نفتی در آمریکا نیز چند برابر بالا می‌رود که این موضوع باعث نارضایتی عموم در آستانه انتخابات سال ۲۰۲۴ می‌شود.

افزایش عرضه نفت خام در خاورمیانه

طبق توضیحات این کارشناس حوزه انرژی، علت ریزش قیمت نفت در روزهای اخیر تغذیه بیش از حد بازار است چرا که کشورهای خاورمیانه در شرایط فعلی بیش از سهمیه اعلامی خود نفت در بازار عرضه می‌کنند، مهرجو در این خصوص اظهار می‌کند: اگرچه تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه از کاهش عرضه خبر داده‌اند ولی آمریکا با متحدان خود در خاورمیانه رایزنی‌هایی دارد تا عرضه نفت برخلاف سهمیه‌های اعلامی کاهش نیابد، برفرض مثال اگر آمار رسمی از عرضه روزانه حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت خام حکایت دارد، متحدان آمریکا روزانه حوالی ۱۰۵ میلیون بشکه نفت وارد بازار می‌کنند. همچنین نفت خام ایران در شرایط فعلی به بازار چین عرضه می‌شود و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عراق، امارات و کویت سعی در بالا بردن تولید نفت خام خود دارند.

سال ۲۰۲۵ با رشد قیمت نفت

بر اساس پیش‌بینی‌ها تقاضای جهانی در بازار نفت طی آگوست ۲۰۲۵ از ۱۰۵ میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت و گزارش سالانه اوپک از رشد تقاضای جهانی نفت خام تا سال ۲۰۲۸ به ۱۱۰ میلیون بشکه در روز و تا سال ۲۰۴۵ بیش از ۱۱۶ میلیون بشکه حکایت دارد. مهرجو با اشاره به چشم‌اندازهای مثبت از رشد تقاضا در بازار نفت توضیح می‌دهد: طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۲۵ حداقل دو و نیم میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. علاوه بر این تعداد زیادی از شرکت‌های آمریکایی همواره در دوران رکود یا کاهش قیمت‌ها اقدام به خرید و ذخیره نفت می‌کنند تا ذخایر خود را در زمستان یا دوران افزایش قیمت‌ها به فروش برسانند. این شرکت‌ها به تازگی اقدام به ذخیره حجم بالایی نفت خام کرده‌اند.

در انتها این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: احتمال تداوم شرایط فعلی و ثبات قیمت نفت پس از انتخابات آمریکا کم است. با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌ها و شرایط فعلی بازار نفت خام انتظار می‌رود تقاضا برای نفت در سال آتی به میزان چشمگیری بالا رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =