مسکن چین

آمار پروژه‌های جدید ساخت و ساز چین به پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۸ سقوط کرد. این بخش بزرگترین مصرف‌کننده محصولات فولادی و فلز روی است. ضمن اینکه نصف مس تولیدشده در جهان نیز توسط بخش ساخت و ساز چین مصرف می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ساخت‌و ساز جدید در چین به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسید. داده‌های آماری نشان می‌دهد پس از اینکه آغاز پروژه‌های جدید ساخت‌وساز چین طی سال ۲۰۲۱ به اوج تاریخی خود رسیده بود، آغاز پروژه‌های جدید به شدت نزولی شد و در مدت ۲ سال بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد. بخش ساخت و ساز چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده در بازار محصولات فولادی و فلزات بود و با این بحران بازار کامودیتی‌ها یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های تاریخ را تجربه کرد.

بزرگترین مصرف ‌کنند محصولات فولادی در جهان زمین گیر شد

بر اساس آمار بخش ساخت و ساز چین، بزرگترین مصرف‌کننده فلز روی است، ضمن اینکه تقاضای بالایی برای آلومینیوم دارد و حدود نصف مس تولیدشده در جهان را مصرف می‌کند. با افت شدید پروژه‌های ساخت‌وساز قیمت آلومینیوم و روی حدود ۵۰ درصد و مس نیز بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کردند. اگرچه با آغاز سال ۲۰۲۴ تقاضا برای فلزات افزایش یافت و در یک رالی صعودی به بالاترین قیمت طی ۲ سال گذشته رسیدند ولی بازار محصولات فولادی همچنان از افت تقاضا رنج می‌برند. قیمت مس در طول ماه گذشته سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساند، زیرا چینی‌ها در سال ۲۰۲۴ ذخایر مس خود را افزایش دادند ولی نشریات مختلف شرایط بازار محصولات فولادی را رکود کامل ارزیابی می‌کنند.

با وجود آغاز فصل ساخت‌وساز در چین تقاضا برای محصولات فولادی پایین است و این شرایط منجر به رکود در معاملات سایر بازارها مانند بازار محصولات فولادی دریای سیاه شد. قیمت محصولات فولادی مانند ورق‌گرم، شمش فولاد و میلگرد طی ۲ سال گذشته ریزشی بود و گزارش‌ها نشان می‌دهد حاشیه سود فولادسازان چینی برای محصولاتی مانند میلگرد منفی است. چینی‌ها به ناچار برای فروش محصولات فولادی خود صادرات را افزایش دادند و این به تعبیر یک نشریه ژاپنی منجر به اختلال در بازار محصولات فولادی شد، زیرا چینی‌ها با زیرفروشی در بعضی از کشورهای جهان سهم بیشتری از بازار را تصاحب کرده‌اند.

دولت چین از فولادسازان این کشور خواست با توجه به کاهش تقاضا، سطح تولیدات خود را کنترل کنند، این اقدام نیز باعث ریزش قیمت مواد اولیه در زنجیره فولاد به ویژه سنگ‌آهن شد و اکنون بر اساس جدیدترین داده‌ها هنوز هیچ نشانه‌ای از رشد ساخت و سازها در چین دیده نمی‌شود. اگرچه برخی از تحلیل‌گران ذخیره‌سازی مشکوک فلزات مانند مس توسط چینی‌ها را به معنای پایان احتمالی رکود در بخش ساخت و ساز چین تعبیر می‌کنند ولی هنوز نشانه مثبتی از آغاز پروژه‌های جدید ساخت و ساز در چین دیده نمی‌شود. در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۴ قیمت املاک نوساز و دست‌دوم چین به روند نزولی سال ۲۰۲۳ ادامه دادند. چینی‌ها ۷۰ میلیون واحد خانه فروش نرفته دارند ولی سرانه خرید به کمتر از ۱۰ میلیون واحد در سال رسیده است. با این شرایط شرکت‌های ساخت‌وساز چینی تمایلی برای آغاز پروژه‌های جدید ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =