کامودیتی

قیمت هر تن کاکائو در طول هفته گذشته بیش از ۱۴ درصد افزایش یافت و در مقابل قیمت گاز طبیعی ۷ درصد ریخت. بازار کامودیتی‌ها با کاهش هیجانات در طول هفته گذشته کم نوسان بود و قیمت بیشتر فلزات و انواع انرژی کمتر از ۱ درصد نوسان کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هیجانات بازار کامودیتی‌ها ناشی از اخبار جنگی و احتمال ایجاد تنش‌های جدید فروکش کرد و به دنبال آن هفته گذشته نوسانات در بازار کامودیتی‌ها محدود بود. نوسان قیمت نفت، طلا، زغال‌سنگ و بیشتر فلزات پایه کمتر از ۱ درصد بود ولی کاکائو همچنان با نوسانات هیجانی بالا و پایین می‌رود. قیمت کاکائو در معاملات این هفته نیز بیش از ۱۴ درصد افزایش یافت. ریز نوسانات بازار کامودیتی‌ها در طول هفته گذشته به قرار نمودار زیر است:


کاکائو، یاغی بازار کامودیتی‌ها/ هفته کم نوسان بازار انرژی
کاکائو صعودی‌ترین و گاز طبیعی نزولی‌ترین عضو بازار کامودیتی‌ها در طول هفته گذشته هستند. بازار کاکائو همچنان از کاهش شدید عرضه رنج می‌برد. قیمت کاکائو در معاملات این هفته به کانال ۹۳۰۰ دلار به ازای هر تن بازگشت. گزارش‌ها نشان می‌دهد مزارع کشت کاکائو در غنا و ساحل عاج آسیب جدی دیده‌اند و مشکل کاهش عرضه کاکائو در کوتاه مدت برطرف نخواهد شد. یکی از فعالان این بازار در گفت‌وگو با رویترز پیش‌بینی کرد قیمت هر تن کاکائو به بیش از ۲۰ هزار دلار می‌رسد. در مقابل قیمت گاز طبیعی پس از چند هفته افزایش سنگین به شدت ریزشی شد.
هفته گذشته گاز طبیعی با کاهش ۷ درصدی به ۲.۵۷ سنت در هر میلیون BTU رسید. رشد ذخایر گاز در آمریکا و احتمال افزایش عرضه در هفته آینده اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت گاز مطرح می‌شود. با وجود این نوسان در بازار گاز ولی قیمت انواع نفت کاهشی بود. هفته گذشته قیمت نفت خام و نفت برنت به ترتیب با ۰.۶۹ و ۰.۹۹ درصد کاهش به ۷۷.۱۸ و ۸۱.۳۱ دلار در هر بشکه رسید. هر تن زغال‌سنگ نیز ۱۴۳.۹۰ دلار معامله شد. بازار انرژی هفته آرامی را سپری کرد و تحلیل‌گران از ادامه ثبات قیمت در این بازار در ماه‌های پیش‌رو می‌گویند. شرایط در بازار فلزات اساسی و فلزات گران‌بها نیز به همین منوال دنبال می‌شود. پس از افزایش قیمت شدید فلزات در هفته‌های گذشته، این هفته قیمت بسیاری از آنها نزولی بود.
نیکل با کاهش ۲ درصدی سنگین‌ترین ریزش قیمت در بازار فلزات پایه را رقم زد. در بازار مواد غذایی کاهش قیمت‌ها به مراتب بیشتر بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مواد غذایی در طول هفته گذشته بر مدار نزول قرار داشتند. قیمت ذرت، سویا و گندم به ترتیب ۴.۰۸، ۳.۵۷% و ۲.۴۷ درصد کاهش یافت. کاهش قیمت مواد غذایی در هفته‌های گذشته خیال سیاست‌گذاران برای کنترل تورم را راحت کرد. اگرچه قیمت کاکائو، قهوه، روغن پالم و سیب‌زمینی صعودی بود. بازار مواد غذایی از یک سو نسبت به ریزش ذرت و گندم بر مدار نزول قرار گرفته است ولی افزایش شدید بهای کاکائو و قهوه در ماه‌های گذشته قیمت تمام شده کالاهای مختلف در صنایع غذایی را افزایش داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =