• ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۹
  • کد خبر: 55323
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

بازار کامودیتی‌ها در هفته اول ماه ژوئن با پرچم‌داری فلزات ریزشی بود. بازار انرژی نیز در تاثیر این شرایط بر مدار نزول قرار گرفت ولی قیمت کاکائو همچنان صعودی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفته اول ماه ژوئن به روزهای سیاهی در بازار کامودیتی‌ها تبدیل شد. انس طلا سنگین‌ترین ریزش قیمت در سال ۲۰۲۴ را تجربه کرد، نیکل بیش از ۸.۵ درصد ریخت و قیمت انواع انرژی به پرچم‌داری نفت نزولی بود. سنگین‌ترین کاهش قیمت‌ها در بازار کامودیتی‌ها مربوط به فلزات بود و قیمت گاز طبیعی آمریکا و کاکائو در ادامه روند صعودی هفته‌های گذشته با شدت رشد کرد. برآیند نوسانات قیمت کامودیتی‌ها در طول هفته گذشته به قرار نمودار زیر است:

 بررسی بازار کامودیتی‌ها در هفته گذشته

قیمت فلزات در هفته اول ماه ژوئن به شدت کاهش پیدا کرد. پیش از این افزایش قیمت فلزات در ماه‌های گذشته مورد توجه تحلیل‌گران قرار گرفته بود. در ۵ ماه ابتدایی از سال ۲۰۲۴ آلومینیوم به سقف قیمتی ۲ سال گذشته رسید، فلز مس سقف تاریخی قیمت خود را شکست و قلع بازدهی خیره‌کننده‌ای در سال ۲۰۲۴ به ثبت رسانده بود. این رشد قیمت دلیلی شد تا مؤسسات مالی و تحلیل‌گران از چشم‌انداز مثبت رشد قیمت فلزات در هفته‌های پیش‌رو بگویند ولی برخلاف پیش‌بینی‌ها این هفته قیمت فلزات به شدت ریزشی شد.

آلومینیوم از کانال ۲۷۰۰ دلار به محدوده ۲۵۰۰ دلار رسید و مس نیز از یک قدمی کانال ۱۱ هزار دلار تا محدوده ۹۷۰۰ دلار ریزشی شد. هفته گذشته به خصوص در روز پایانی هفته شرایط در بازار فلزات پایه وخیم بود و فعالان بازار از ضعف شدید تقاضا گزارش می‌دادند. در بازار انرژی نیز ضعف تقاضا در کنار افزایش عرضه بر کاهش بیشتر قیمت‌ها افزود.

هفته اول ماه ژوئن نفت برنت کانال ۸۰ دلار را از دست داد و در پایان هفته با قیمت ۷۹.۴۵ دلار معامله شد. اگرچه قیمت نفت در اواسط هفته به کانال ۷۷ دلار نیز رسید. همزمان با افت قیمت نفت قیمت بنزین و گاز اروپا نزولی شد ولی گاز طبیعی در آمریکا این هفته با جهش ۱۳.۵۱ درصدی قیمت به ۲.۹۳ دلار در هر میلیون BTU رسید. قیمت گاز طبیعی در یک رالی صعودی از ماه فوریه تا کنون بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است و همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. با این حال قیمت گاز طبیعی هنوز از قیمت گاز صنایع در ایران گران‌تر است. در کنار گاز طبیعی کاکائو نیز بازدهی مثبتی در طول هفته گذشته به ثبت رساند.

کاکائو صعودی‌ترین عضو بازار کامودیتی‌ها در هفته گذشته با ۷.۶ درصد افزایش قیمت در کانال ۱۰ هزار دلار برای هر تن معامله شد. قیمت کاکائو ۱ سال قبل کمتر از ۳ هزار دلار در تن بود ولی کاهش شدید عرضه و بیماری درختان کاکائو در ساحل‌عاج و غنا در افزایش قیمت این محصول مؤثر بود. در هفته مورد بررسی در کنار کاکائو قیمت ذرت، برنج و شکر نیز اندکی افزایش یافت ولی قیمت گندم و قهوه کاهشی بود. با این وجود همزمان با ریزش سنگین قیمت فلزات در بازار کامودیتی‌ها، قیمت بیشتر اقلام بر مدار نزول قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =