بازار خودرو

ابراهیم شجاعت کارشناس بازار خودرو گفت: افزایش عرضه خودرو طی دو سال گذشته درکنار شرایط فروش متنوع خودروهای مونتاژی سبب شده بخشی از تقاضای موجود در بازار پاسخ داده شود. درنتیجه راه بازار خودرو از دلار جدا شده است و تلاطم‌های ارزی تاثیر کمتری بر این بازار می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت دلار در بازار غیر رسمی در شروع هفته پایانی فروردین سال جاری متأثر از اخبار سیاسی روند صعودی قوی را آغاز کرد تا پله‌های کانال ۶۰ هزار تومان را یکی پس از دیگری پشت سر گذارد. باوجود فراز پی‌درپی قیمت دلار در بازار آزاد، بهای این اسکناس از اواسط اردیبهشت به ثبات نسبی رسید تا در شروع هفته پایانی اردیبهشت با کاهش ۵۰۰ تومانی به کف کانال ۶۰ هزار تومان در بازار غیر رسمی بازگردد. صعودهای مکرر بهای این اسکناس در بازار آزاد در بهار ۱۴۰۳ تأثیری بر قیمت چهارچرخ‌های تولید داخل نداشت و برخلاف تصور بازار خودرو راه خود را از دلار جدا کرد. این در حالیست که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بهار سال گذشته نرخ دلار در بازار غیر رسمی به حوالی ۶۰ هزار تومان رسید و دنبال آن انواع خودروها افزایش قیمت تجربه کردند، برای نمونه بهای پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما به بیش از یک میلیارد تومان رسید. ابراهیم شجاعت کارشناس بازار خودرو با اشاره به دو دلیل در خصوص عدم تأثیرپذیری قیمت خودروهای تولید داخل از نرخ دلار در بازار آزاد به خبرنگار ایراسین می‌گوید: دلیل اصلی این موضوع به افزایش عرضه خودرو در بازار باز می‌گردد. افزایش تولید و عرضه خودرو طی دو سال گذشته سبب شده بخشی از تقاضای موجود در بازار پاسخ داده شود. به همین دلیل تلاطم‌های ارزی تأثیر کمتری بر بازار خودرو می‌گذارد.

مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اسفند سال گذشته از تولید یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو در طول سال ۱۴۰۲ در کشور خبر داد. از این میزان حدود یک میلیون و ۱۳۲ هزار دستگاه شامل خودروهای سواری می‌شود که از رشد شش درصدی تولید در مقایسه با سال ۱۴۰۱ حکایت می‌کند. شجاعت دراین‌باره توضیح می‌دهد: میزان تولید خودرو در کشور ما در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ کمتر از یک میلیون دستگاه بود و به حوالی ۷۰۰ هزار دستگاه می‌رسید که این میزان تنها نیمی از تقاضای موجود در بازار را پوشش می‌داد. درنتیجه کاهش تقاضا در بازار خودرو، کم‌رنگ شدن تأثیر نرخ دلار بر بازار خودروهای تولید داخل را به همراه داشت.

خودروهای مونتاژی و چینی در طول ماه‌های اخیر با طرح‌های فروش اقساطی متنوعی عرضه شدند که این کارشناس بازار خودرو با اشاره به پررنگ شدن حضور اتومبیل‌های مونتاژی در بازار خودرو توضیح می‌دهد: دلیل دیگر برای جدا شدن راه بازار خودرو از دلار به وجود آمدن خودروهای جایگزین است، به‌عبارت دیگر ایران‌خودرو و سایپا پیش‌تر تنها عرضه‌کنندگان خودرو به شمار می‌رفتند ولی اکنون خودروهای مونتاژی با شرایط فروش مختلفی به فروش می‌رسند. مشتری می‌تواند با پرداخت یک میلیارد تومان یا کمتر یک خودرو صفرکیلومتر مونتاژی با مدت زمان تحویل معقول بخرد. بنابراین هم عرضه و هم شرایط فروش مختلف بر آرامش بازار خودرو تأثیرگذار بوده است.

بررسی‌های میدانی از بازار خودرو در آخرین دهه اردیبهشت ماه نشان می‌دهد قیمت انواع خودروهای تولید داخل و مونتاژی در ثبات کامل و بدون هیچ تغییر قیمتی معامله می‌شوند. روز گذشته مصادف با بیست و دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، خودروهای بالارده ایران‌خودرو مانند تارا اتوماتیک V۴ با قیمت یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان، دنا پلاس توربو شش سرعته با بهایی حوالی ۹۳۰ میلیون تومان، پارس tu۵ با نرخ ۸۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ tu۳ با قیمت ۶۶۵ میلیون تومان و سورن پلاس با بهای ۷۴۱ میلیون تومان بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته معامله شدند. همچنین تولیدات سایپا هیچ تغییر قیمتی نسبت به روزهای گذشته پیدا نکردند و شاهین G با قیمت ۷۵۰ میلیون تومان و ساینا S و کوییک S به ترتیب با بهای ۴۵۶ میلیون تومان و ۴۳۴ میلیون تومان در بازار عرضه شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =