• ۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹
  • کد خبر: 54295
  • readingTime: ۲ دقیقه
فلز مس

قیمت هر تن فلز مس در معاملات هفته گذشته به ۱۰۷۲۴ دلار رسید. با این وجود افزایش تقاضا و کاهش عرضه از احتمال ادامه روند صعودی مس خبر می‌دهد. اکنون مس در یک قدمی کانال ۱۲ هزار دلار قرار دارد و گلدمن ساکس معتقد است تا سال ۲۰۲۵ هر تن مس بالاتر از ۱۵ هزار دلار معامله می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مس در معاملات در روزهای اخیر به بالاترین قیمت در طول تاریخ رسید تا بار دیگر تحلیل‌گران از چشم‌انداز مثبت نسبت به بازار مس تا پایان سال ۲۰۲۴ بگویند. ماه قبل تحلیل‌گران بسیاری قیمت مس تا پایان سال را ۱۲ هزار دلار تخمین زدند ولی اکنون هر تن مس در قیمت ۱۰۷۲۴ دلار معامله می‌شود و با توجه به عطش بالای خریداران این فلز شاید قیمت خیلی زودتر از پایان سال به سطح ۱۲ هزار دلار صعود کند.

مس در یک قدمی ۱۲ هزار دلار

مس در سال ۲۰۲۴ یکی از شدیدترین روندهای صعودی خود را تجربه کرد. آغاز این روند صعودی نیز با انتشار اخباری درباره افزایش ذخایر مس در چین آغاز شد و در ادامه چینی‌ها هر هفته بر ذخایر مس خود افزودند. این روند تا کنون با رشد شدید قیمت مس به سقف تاریخی ۱۰۷۲۴ دلار همراه بود. اگرچه باید در نظر داشت بالاترین قیمت مس در بورس فلزات لندن ۱۰۷۴۶ دلار است. این سقف قیمتی در سال ۲۰۲۴ به ثبت رسید. اکنون صندوق‌های اهرمی بیشترین موقعیت خرید را در قراردادهای آتی مس طی ۳ سال گذشته دارند. این موقعیت‌ها به خصوص در ۲ ماه گذشته افزایش چشم‌گیری داشت و ادامه این روند به‌معنای صعود مس به سطوح فراتر از ۱۲ هزار دلار است.

مس در یک قدمی ۱۲ هزار دلار

شاخص‌های مختلف از افزایش تقاضا برای مس خبر می‌دهند. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان مختلف در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت بر تقاضای مس می‌افزایند. پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای مس تنها در بخش حمل و نقل تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۱۱.۱ برابر افزایش یافت، زیرا بخش عمده سیم‌کشی در خودروهای برقی از جنس مس است. پیش‌بینی می‌شود شکاف قیمت عرضه مس تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰ میلیون تن نزدیک شود. در طرف مقابل با وجود این افزایش تقاضا، سطح عرضه پایین است.

رویترز در گزارشی از کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مس طی ۱۰ سال گذشته خبر داد. با وجود چشم‌انداز مثبت به افزایش قیمت مس ولی سرمایه‌گذاری جدیدی در این بخش نمی‌شود زیرا پروسه کشف تا تولید یک معدن مس به طور متوسط بیش از ۱۶ سال زمان می‌برد. تولیدکنندگان برتر مس نیز اکنون با اعتصابات گسترده کارگران مواجه هستند و مدعی شده‌اند عیار سنگ معادن مس کاهش یافته است. با این شرایط هیچ برنامه‌ای برای افزایش تولید مس وجود ندارد و اگر سرمایه‌گذاری جدیدی در این بخش اتفاق افتاد نیز تا سال ۲۰۵۰ قابل بهره‌برداری است. گلدمن‌ساکس قیمت مس تا سال ۲۰۲۵ را در محدوده ۱۵ هزار دلار به ازای هر تن تخمین می‌زنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =