بازار موبایل

فروش موبایل اقساطی و تنها با دریافت چک صیادی در بازارهای موبایل اصفهان به خصوص خیابان فردوسی رواج پیدا کرده‌ است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد تعدادی از فروشگاه‌داران موبایل را با پیش‌پرداخت دست‌کم ۳۰ درصدی و در ازای ۳ تا ۶ قسط ۱ ماهه با سود هر ماه ۳ تا ۸ درصد به فروش می‌رسانند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فروش اقساطی موبایل امروز به یکی از پرتقاضاترین خدمات در بازار موبایل اصفهان تبدیل شده است. اگرچه فروشگاه‌های اینترنتی با تبلیغات گسترده‌ای این نوع خدمت را به اشکال مختلف ارائه می‌کنند ولی فروشگاه‌داران سطح شهر به خصوص موبایل‌فروشان راسته خیابان فردوسی به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای موبایل اصفهان موبایل اقساطی می‌فروشند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در این بازار بیش از ۱۰ فروشگاه‌دار به عرضه موبایل اقساطی مشغولند.

فروش اقساطی موبایل در خیابان نیز به دو روش معرفی به قرض‌الحسنه و بانک یا فروش با صورت چکی تقسیم می‌شود. روش اول در گذشته پرطرفدار بود و اکنون در میان متقاضیان کم طرفدارتر است ولی عرضه موبایل با چک صیادی در بازار موبایل‌فروشان پرتقاضاست.

تعدادی از موبایل فروشان یک چک ضمانت برای پرداخت اقساط دریافت می‌کنند و بعضی از آنها برای هر قسط یک چک می‌گیرند. مدت بازپرداخت در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن به ۶ ماه می‌رسد در حالی که بیشتر فروشگاه‌داران طرح فروش اقساطی حداکثر با ۱ قسط ۳ ماهه دارند و دست‌کم یک‌سوم قیمت موبایل را به عنوان پیش‌پرداخت از مشتری دریافت می‌کنند. یکی از موبایل‌فروشان این خیابان در این باره به خبرنگار ایراسین گفت: بین یک‌سوم تا نصف قیمت موبایل را باید نقدی بپردازید و بقیه حداکثر تا ۳ ماه! فروش موبایل اقساطی در فروشگاه‌های اینترنتی با اقساط تا ۲۴ ماه نیز انجام می‌شود ولی چرا موبایل‌فروشان تعداد اقساط را زیاد نمی‌کنند؟ این موبایل فروش در پاسخ به سوال ادامه داد: در نهایت می‌توانیم ۲۰ تا ۳۰ درصد سرمایه خود را قسطی بفروشیم، اگر تعداد اقساط بالاتر باشد سرمایه برای پاسخ‌گویی به تقاضا نداریم.

سود فروش اقساطی در روش چکی بر اساس تعداد اقساط تعیین می‌شود. بررسی‌های میدانی و گفت‌وگو با موبایل‌فروشان نشان می‌دهد سود فروش موبایل اقساطی برای هر ماه از ۳ درصد آغاز می‌شود و گاهی تا بیش از ۸ درصد افزایش می‌یابد. با این حساب برای ۳ چک یک ماهه فروشنده تا ۲۴ درصد سود دریافت می‌کند. آیا دریافت چنین سودی قانونی است؟ یکی از فروشگاه‌داران در پاسخ به این سوال گفت: فروش چکی موبایل چهارچوب قانونی خاصی ندارد و توافقی بین مشتری و فروشنده تعیین می‌شود.

یکی از موبایل‌فروشان این محله قیمت اعلام گلکسی A۵۵ سامسونگ را برابر با ۲۰ میلیون تومان اعلام کرد. مشتری باید ۸ میلیون تومان نقدی بپردازد و مابقی در ۳ چک ۱ ماهه به ترتیب با مبالغ ۴ میلیون و ۳۲۰ هزار، ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۴ میلیون و ۹۶۰ هزار تومانی پرداخت شود. قیمت تمام شده موبایل پس از ۳ ماه به نزدیک ۲۲ میلیون تومان می‌رسد. فروشگاه‌دار تا زمان دریافت اقساط کامل نه جعبه موبایل را تحویل می‌دهد و نه حاضر به انتقال رجیستری می‌شود. با این روش هیچ ریسکی متوجه فروشگاه‌دار نیست ولی مشتری باید تا آخرین قسط خود را به صورت کامل پرداخت کند.

گفت‌وگو با موبایل‌فروشان خیابان فردوسی نشان می‌دهد امروز فروشگاه‌های زیادی موبایل چکی می‌فروشند ولی تقاضا برای خرید این نوع موبایل کاهش یافته است. یک موبایل‌فروش در این باره گفت: از وقتی فروش اقساطی اینترنتی آغاز شد ما توان رقابت را از دست دادیم، ضمن‌اینکه فروشگاه‌های بزرگ با شرایط جذاب‌تری موبایل اقساطی می‌فروشند و مردم کمتر از ما خرید می‌کنند. به گفته موبایل فروشان حدود ۵ درصد از فروش موبایل در بازار موبایل اصفهان به صورت اقساطی انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =