اشتغال

دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امر مردمی‌سازی دولت گفت که تعاون‌ها اصلی‌ترین محور مشارکت مردم در اقتصاد هستند.

به گزارش ایراسین، دستیار وزیر تعاون امروز در جلسه شورای توسعه تعاون استان که در محل استانداری مازندران در ساری برگزار شد، با بیان اینکه مردمی‌سازی به معنای مشارکت معنادار و مؤثر مردم در فرآیندها و در راستای افزایش کارآمدی دولت است، گفت: مردمی‌سازی حکمرانی و حکمرانی مردمی از ضرورت‌های کشور برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

حامد فروزان از تهیه و تدوین سند مردمی‌سازی وزارت کار خبر داد و با اشاره به نامگذاری امسال رهبری با عنوان " جهش تولید با مشارکت مردم، اظهار کرد: جهش تولید با مشارکت مردم امکان پذیر خواهد بود و در راستای تحقق منویات رهبری باید از تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود به شکل مطلوب استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در زیست بوم اقتصاد مردمی همه بر آن اتفاق نظر دارند، بحث تعاون است، یعنی تعاون به طور حتم یکی از ساز و کارهای مشارکت مردم در اقتصاد است.

دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امر مردمی‌سازی دولت، با بیان اینکه در واقع تعاون یک نوع از اقتصاد مردمی است، گفت: مشارکت مردمی تنها در تعاون خلاصه نمی‌شود و به طور حتم ساز و کارهایی دیگری هم وجود دارد و از آن استقبال می‌کنیم.

فروزان با بیان اینکه یکی از این ساز و کارها، بخش خصوصی است، تصریح کرد: بخش خصوصی هم می‌تواند بخشی از اقتصاد مردمی تلقی شود که البته باید سرمایه باشد و مبتنی بر آن، بخش خصوصی هم شکل بگیرد.

وی ادامه داد: برای ایجاد تحول در بخش تعاون باید نهضت پیشرفت تعاون را راه‌اندازی کنیم و این بدان معناست که علاوه بر رفع مشکلات در بخش تعاون، باید از فرصت‌ها نیز بیشترین استفاده را کرد.

وی با عنوان اینکه طبق آخرین آمار، سهم بخش تعاون مازندران در اقتصاد از پنج به هشت درصد افزایش یافته است، گفت: اینکه گفته می‌شود سهم تعاون از اقتصاد باید ۲۵ درصد باشد، کاملاً اشتباه است و این میزان مربوط به برنامه پنجم بوده در حالی که بسیاری مبنای خود را تحقق همین ۲۵ درصد قرار داده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مبنای اقتصاد جمهوری اسلامی مبتنی بر مردم است و با همین نگاه سهم تعاون در اقتصاد انقلاب اسلامی نیز به طور حتم باید سهمی قابل توجه باشد، افزود: لازمه تحقق این مهم، راه اندازی نهضت پیشرفت تعاون در کشور است.

فروزان با اشاره به راهبردهای هشتگانه تحقق نهضت پیشرفت تعاون کشور، با بیان اینکه راهبرد نخست، گفتمان سازی است و ما نیاز به گفتمان تعاون داریم تا این مسئله در کشور جا بیفتد، افزود: راهبرد دوم تصویر سازی است و هم اکنون تصویری که از تعاون در اذهان مردم وجود دارد تصویر درستی نیست.

وی راهبرد سوم در تحقق نهضت پیشرفت تعاون را فرهنگ سازی عنوان کرد و با بیان اینکه باید فرهنگ کار تعاونی را تقویت کنیم، گفت: محتوا سازی راهبرد چهارم است و اکنون در حوزه تعاون محتوای کمی وجود دارد.

از مجموع ۱۴ هزار و ۶۳۰ تعاونی تشکیل شده در مازندران، هفت هزار و ۸۰۶ تعاونی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، خدماتی، تولیدی، توزیعی، مسکن و عمران در مازندران مشغول فعالیت هستند و بقیه غیرفعال و راکد هستند.

بر اساس گزارش ایرنا، تعداد اعضای تعاونی‌های فعال استان ۱۲۲ هزار و ۴۰۳ نفر است که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، بخش خدمات با ۲ هزار و ۶۹۶، کشاورزی با ۲ هزار و ۱۶۲ و بخش صنعت نیز با یکهزار و ۳۹۷، مسکن با ۳۵۵، تأمین نیاز مصرف کنندگان با ۱۹۱ و تأمین نیاز تولید کنندگان با با ۱۵۲ شرکت، بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال و ثبت شده را در مازندران تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =