به گزارش خبرنگار ایراسین، محمد بخارائی رئیس شورای سیاست گذاری جمعیت طرفداران ایمنی راهها با تاکید و ابراز نگرانی از روند سوانح رانندگی در کشور اظهار داشت: متأسفانه امروز بیشتر از گذشته موضوع ایمنی حمل و نقل نزد همگان به فراموشی سپرده شده و آسیبهای انسانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از این پدیده همچنان گریبانگیر جامعه است لذا به نظر میرسد جهت غلبه بر وضعیت حاکم بر فرهنگ ترافیک با استفاده از تمامی ظرفیتها با محوریت "ایمنی راهها با مشارکت مردم" را در دستور کار قرار داده و برای تحقق اهداف باید تلاش گستردهای صورت پذیرد.
وی بر ضرورت افزایش مشارکت مردمی و فرهنگسازی در حوزه ارتقا ایمنی تأکید و عنوان کرد: انجام اقدامات نمادین، برگزاری مانور ایمنی حمل و نقل، تمرین روزهای بدون حادثه، برگزاری میزگردها و تشکیل اتاق فکر با حضور صاحب نظران و آموزشهای مستمر، استفاده از ظرفیت اندیشمندان، افزایش مطالبهگری و برگزاری همایشها و جشنوارههایی با این موضوع، به تحقق بهتر این هدف کمک میکند.
رئیس انجمن خیرین راه و ترابری نیز به بیان نقش مطالبه گرانه سازمانهای مردم نهاد در افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جادهای پرداخت.
سید حسین میرشفیع مدیرعامل خیرین راه و ترابری طی سخنانی بر لزوم و اهمیت توان افزایی دو نهاد در انجام اقداماتی فراگیر به ویژه در حوزههای فرهنگی، آموزشی و رسانهای تاکید نمود و تصریح کرد: دستگاههای حاکمیتی مأموریتهای محوله را در قالب ظرفیتها به انجام میرسانند لیکن از آنجا که دو انجمن حاضر در جلسه دارای ظرفیت و توان مردمی بوده و در سراسر کشور نیز دارای نمایندگی است میتوانند در کنار یکدیگر اقدامات اثر بخشی را در پیشگیری و کاهش حوادث رانندگی و ادامه وضع نگران کننده حاضر در این بخش به انجام برسانند. خیرین آمادگی دارند با نصب شبرنگ بر روی موتور سیکلت های روستاییان و آشکارسازی آنها، به کاهش تصادفات در این حوزه کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، مشارکت خیرین در اجرای پروژههای عمرانی، آنان را از پرداخت مالیات معاف میکند، افزود: این قانون ظرفیت خوبی را برای مشارکت شرکتها در انجام پروژههای زیربنایی فراهم میکند.
مدیرعامل جمعیت ایمنی راهها نیز با اشاره به اهمیت مسئله ایمنی و ضرورت بهرهگیری از روشهای مختلف برای تحقق آن، اظهار داشت: در صورتی که دولت دو مصوبه موجود در حوزه ایمنی راهها یعنی آئین نامههای اجرایی و مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی را اجرایی کند، شاهد کاهش ۳۰ درصدی آمار سوانح رانندگی و تلفات جادهای خواهیم بود.
خداداد مقبلی نیز در این جلسه با اشاره به چند وجهی بودن موضوع سوانح رانندگی و مسئول بودن چندین سازمان و نهاد حاکمیتی در این امر، خاطر نشان کرد: در بخش زیرساخت و توسعه راههای بین شهری اقداماتی از دیر باز در حد مقدورات در حال انجام است، لیکن سمنها که توان لازم برخوردار هستند در موضوع مسئولیت اجتماعی و افزایش فرهنگ ترافیک میتوانند نقش آفرین باشند.
معاون ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از انعقاد تفاهم نامه بین سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و انجمن خیرین راه و ترابری به منظور اجرای پروژههای راهداری خبر داد و افزود: همچنین خیرین با این سازمان در اصلاح نقاط پرحادثه در ورودیها و تقاطعهای اصلی و فرعی مشارکت دارند.
وی به مشارکت ارتش در اجرای پروژههای راهداری اشاره و تأکید کرد: همچنین پروژههای مشارکتی به ارزش حدود ۳۵۰ میلیارد تومان در مناطق محروم کشور از جمله بستک، جنوب کرمان، مشهد، و مرز لرستان و چهارمحال و بختیاری در حال اجرا است.
رئیس انجمن طرفداران ایمنی راهها افزایش ایمنی و کاهش سوانح را دست یافتنی خواند و گفت: پیشنهاد میشود ستادی برای تحقق این مهم و پای کار آوردن همه ظرفیتها تشکیل شود تا اقدامات در این حوزه موفقیتآمیز باشد.
ناصر رزاق منش بر ضرورت بهرهگیری جدی از ظرفیت رسانه در افزایش ایمنی و ارتقای فرهنگ صحیح رانندگی در جهت کاهش سوانح رانندگی تأکید و بیان کرد: باید با استفاده از روشهای مختلف، ایمنی به مسئله اصلی و مهم دستاندرکاران و مردم تبدیل شود.
ارسال نظر