کریستیانو رونالدو

کریستیانو رونالدو در مسابقات جام ملت‌های اروپا خاطرات خوبی داشته و بزرگ‌ترین جام ملی‌اش را هم در همین تورنمنت بالای سر برده. حالا CR7 در پی تاریخ‌سازی و زدن رکوردهای جدید در یورو ۲۰۲۴ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کریستیانو رونالدوی ۳۹ ساله در حالی به جام ملت‌های ۲۰۲۴ می‌رود که رکوردهای زیادی در این تورنمنت به نام خود ثبت کرده و به دنبال رکوردشکنی‌های بیشتر در یک ماه پیش روست. رونالدو به قهرمانی پرتغال در یورو ۲۰۱۶ کمک کرد و نقش مهمی در راهیابی تیم ملی کشورش به این تورنمنت داشت و تیم روبرتو مارتینس در هر ۱۰ بازی خود پیروز شد.

رکوردهایی که رونالدو در مسابقات یورو در اختیار دارد:

رونالدو اولین بار در سال ۲۰۰۴ در ۱۹ سالگی در یورو بازی کرد و تنها بازیکن مردی است که در پنج یورو برای کشورش به میدان رفته و این رقم را در یورو ۲۰۲۴ به عدد ۶ می‌رساند.

او در اولین بازی خود در برابر یونان در شکست ۲-۱ در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۴ گلزنی کرد و بدون احتساب ضربات پنالتی، ۱۴ گل در یورو به ثمر رسانده است: دو گل در سال ۲۰۰۴، یک گل در سال ۲۰۰۸، سه گل در هر دو سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶، و پنج گلش در سال ۲۰۲۱ او را به بهترین گلزن آن تورنمنت (مشترک) تبدیل کرد. سه سال پیش دو گل او مقابل مجارستان در بازی اول پرتغال باعث شد که از رکورد ۹ گل میشل پلاتینی عبور کند، اگرچه همه این ۹ گل پلاتینی در تورنمنت ۱۹۸۴ به ثمر رسیدند که فرانسه عنوان قهرمانی را به دست آورد.

آلن شیرر از انگلیس و آنتوان گریزمن از فرانسه هر کدام ۷ گل به ثمر رسانده‌اند و ۸ بازیکن ۶ گله هستند از جمله وین رونی انگلیسی، تیری آن ری فرانسوی و رود فان‌نیستلروی هلندی، در حالی که روملو لوکاکو از بلژیک و آلوارو موراتا از اسپانیا به دنبال این هستند که تعداد ۶ گل خود را در تورنمنت آلمان افزایش دهند.

رونالدو تنها مردی است که سه گل یا بیشتر در چندین یورو به ثمر رسانده است.

رونالدو در تمام بازی‌های پرتغال در پنج تورنمنت گذشته بازی کرده، به جز یک بازی: آخرین بازی گروهی مقابل سوئیس در سال ۲۰۰۸ که پرتغال از قبل صعودش را تضمین کرده بود و رونالدو در آن بازی استراحت کرد. در نتیجه، مجموع ۲۵ بازی رونالدو یک رکورد دیگر است و هموطنانش ژوائو موتینیو و پپه با ۱۹ بازی در ردیف بعدی قرار دارند.

از سال ۱۹۸۰، هیچکس در تعداد ضربه به سمت چارچوب به رونالدو نزدیک نشده است. رقم ۱۳۷ ضربه به سمت چارچوب رونالدو با ۵۲ تلاش آن ری، و ۴۸ تلاش زین‌الدین زیدان فرانسوی و دنیس برگکمپ هلندی فرسنگ‌ها فاصله دارد.

رکوردهای کریستیانو رونالدو در یورو/ CR7 باز هم در جام ملت‌های اروپا تاریخ‌سازی می‌کند

رکوردهایی که رونالدو در یورو ۲۰۲۴ می‌تواند به دست بیاورد:

از سال ۱۹۸۰ باز هم رکورد بیشترین موقعیت‌های ایجاد شده در اختیار یک بازیکن بزرگ پرتغالی است، اما نه رونالدو، زیرا لوئیس فیگو با ۴۲ موقعیت در صدر جدول قرار دارد و رونالدو با یکی کمتر (۴۱) رتبه بعدی را در دست دارد. مسوت اوزیل از آلمان ۴۰، کارل پوبورسکی از جمهوری چک با ۳۹ و زیدان با ۳۸ موقعیت گلزنی در رتبه‌های بعدی هستند.

پوبورسکی، وینگر سابق منچستریونایتد در حال حاضر در رکورد بیشترین تعداد پاس گل با رونالدو برابر است؛ هر کدام ۶. اگرچه کوین دی‌بروینه، هافبک منچسترسیتی و بلژیک ۵ پاس گل به ثبت رسانده و به دنبال افزایش این تعداد در آلمان است.

رونالدوی ۳۹ ساله مسن‌ترین بازیکن تیم پرتغال نیست و این افتخار نصیب هم‌تیمی‌اش پپه می‌شود. در صورتی که مدافع ۴۱ ساله گل نزند، رونالدو می‌تواند مسن‌ترین گلزن تاریخ مسابقات شود و این رکورد را از ایویکا وستیچ اتریشی (که در ۳۸ سال و ۲۵۷ روزگی در تساوی ۱-۱ مقابل لهستان گلزنی کرد) بگیرد.

رکورد مسن‌ترین گلزن فینال یورو نیز می‌تواند شکسته شود، و این رکورد در حال حاضر در اختیار لئوناردو بونوچی ایتالیایی است که سه سال پیش در ۳۴ سالگی در برابر انگلیس گل زد.
اگر پرتغال، که در گروه F با جمهوری چک، ترکیه و گرجستان هم‎‌گروه است، همانند سال ۲۰۱۶ قهرمان شود، رونالدو پس از ایکر کاسیاس اسپانیایی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲، دومین بازیکنی خواهد شد که کاپیتانی کشورش را در دو قهرمانی یورو عهده‌دار می‌شود.

رونالدو به لطف پنج گلش در سال ۲۰۲۱، یکی از ۹ بازیکنی است که پنج گل یا بیشتر در یک یورو به ثمر رسانده است، و تنها پلاتینی (۹ گل در سال ۱۹۸۴) و آنتوان گریزمن فرانسوی (۶ گل در سال ۲۰۱۶) تورنمنت پربارتری داشته‌اند.

او در ۲۰۶ بازی برای پرتغال ۱۲۸ گل به ثمر رسانده و در مقابل ۴۷ کشور مختلف (بدون احتساب ضربات پنالتی) موفق به گلزنی شده است. کریستیانو دو گل مقابل جمهوری چک به ثمر رسانده، اما هنوز در مقابل ترکیه یا گرجستان موفق به گلزنی نشده، بنابراین تا پایان مسابقات (اگر پرتغال به مرحله حذفی برسد) می‌تواند مقابل ۵۰ کشور گلزنی کند.

رکوردهای کریستیانو رونالدو در یورو/ CR7 باز هم در جام ملت‌های اروپا تاریخ‌سازی می‌کند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =