• ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
  • کد خبر: 55790
  • readingTime: ۲ دقیقه
عید قربان

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور قیمت هر کیلوگرم بره کشتاری برای عید قربان را ۲۳۰ تا ۲۵۰هزار تومان اعلام کرد. با این اوصاف خرید یک گوسفند برای عید قربان ۱۴۰۳ به بودجه حداقل هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیاز دارد. مسئولان اتحادیه گوشت قرمز نیز با وجود تماس‌های مکرر حاضر به گفت‌وگو دراین‌باره‌ نشدند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هرساله با فرا رسیدن عید قربان تقاضا برای دام زنده افزایش می‌یابد که این رشد تقاضا سبب صعودی قیمت گوشت قرمز می‌شود. در مقابل بررسی میدانی از قصابی‌های سطح شهر از ثبات قیمت گوشت قرمز در آستانه عید قربان حکایت می‌کند و بهای این کالا در مقایسه با روزهای ابتدایی خرداد ماه سال جاری تغییر محسوسی نکرده است. اکنون هر کیلوگرم ماهیچه گوسفندی با قیمتی حوالی ۶۵۰ هزار تومان، گردن گوسفندی ۵۹۵ هزار تومان، گوشت خورشتی بدون استخوان و بدون دنبه ۶۱۰ هزار تومان، شقه گوسفندی ۷۷۰ هزار تومان، راسته بدون استخوان ۹۷۰ هزار تومان، ران ممتاز گوسفندی ۹۱۹ هزار تومان، گوشت چرخ‌کرده بدون دنبه درجه یک ۸۹۰ هزار تومان، گوشت چرخ کرده کرده ممتاز ۵۴۰ هزار تومان و دنبه ۳۴۰ هزار تومان در فروشگاه‌های پروتئینی در سطح شهر به فروش می‌رسد. در این میان شماری از قصابان اصفهانی مدعی‌اند علت اصلی ثبات نسبی قیمت گوشت قرمز در آستانه عید قربان بالا بودن بهای این محصول است چرا که هر کیلوگرم گوشت قرمز به صورت میانگین حدود ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد، این کالا با چنین بهایی در شمار اقلام لوکس قرار می‌گیرد و مردم به ندرت زیر بار خرید آن می‌روند.

با این حال دولت به منظور کنترل قیمت‌ها اقدام به عرضه گوشت تنظیم بازاری کرده است و قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش از واردات روزانه گوشت گوسفندی و گوساله به منظور کنترل قیمت‌ها خبر داد. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی تنظیم بازاری ۶۹۹ هزار تومان، سردست گوسفندی در بسته سه کیلو و ۵۰۰ گرمی حدود ۶۰۵ هزار تومان، راسته با استخوان گوسفند ۳۵۴ هزار تومان و استیک گوشت بالاتر از ۹۰ درصدی ۲۳۶ هزار تومان است.

قیمت هر کیلوگرم دام زنده کم‌تر از ۳۰۰ هزار تومان

اگرچه مسئولان اتحادیه گوشت قرمز با وجود تماس‌های مکرر حاضر به گفت‌وگو درباره وضعیت بازار گوشت قرمز و دام زنده در آستانه عید قربان نشدند، ولی رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور قیمت هر کیلوگرم بره نر کشتاری بالای یک سال برای مصرف‌کنندگان در آستانه عید قربان را ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار تومان اعلام کرد. طبق توضیحات رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور هیچ‌گونه کمبودی در بازار دام زنده در آستانه عید قربان وجود ندارد، به طوری که میزان دام موجود عرضه شده در کشور بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار رأس است و پیش‌بینی می‌شود در این روز پرمصرف حدود ۷۰۰ هزار رأس در بازار به فروش برسد تا دامداران موفق به فروش بخشی از دام خود شوند.

وزارت جهاد کشاورزی نیز روز گذشته قیمت دام زنده در مناطق مختلف کشور را متفاوت اعلام کرد که درمجموع بهای هر کیلوگرم دام زنده با توجه به نوع و کیفیت آن از ۲۶۰ هزار تومان آغاز می‌شود. رصد بازار اصفهان نیز نشان می‌دهد خریداران جهت خرید هر کیلوگرم دام زنده برای عید قربان حداکثر باید ۳۳۰ هزار تومان بپردازند.

گوسفند قربانی ناقابل ۱۰ میلیون تومان

وزن گوسفند زنده بر اساس نژاد، محل نگهداری و پرورش آن متفاوت است. با این حال اکثر نژاد گوسفندان حدود ۳۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارند. با یک حساب سرانگشتی و در نظر گرفتن قیمت اعلامی از سوی رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور یعنی هر کیلوگرم دام زنده حداکثر ۲۵۰ هزار تومان، خرید یک گوسفند ۳۰ کیلوگرمی برای عید قربان ۱۴۰۳ به بودجه حداقل هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیاز دارد. ولی خرید این گوسفند با قیمت اعلامی از سوی دامداران اصفهانی حداقل ۱۰ میلیون تومان آب می‌خورد. علاوه بر این اکثر دامداران از فروش دام‌های کم وزن خود خودداری کرده و باید بیش از این بها برای خرید گوسفند جهت قربانی هزینه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =