گوشت قرمز

افزایش بی‌سابقه دما طی هفته‌های اخیر منجر به ثبات و حتی نزول قیمت بعضی از کالاهای اساسی شد. درمقابل گرمای هوا تاثیری چندانی بر بازار گوشت قرمز نداشت تا به گفته فعالان این صنف رالی صعودی در این بازار در پاییز ۱۴۰۳ ادامه یابد. مسئولان اتحادیه گوشت قرمز تهران نیز با وجود تماس‌های مکرر حاضر به گفت‌وگو نشدند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران از متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور طی ماه گذشته، در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه گذشته به گوشت گوسفندی با ۳.۳ درصد و گوشت گاو یا گوساله با ۱.۴ درصد اختصاص دارد. گوشت قرمز سال ۱۴۰۳ را با ثبات آغاز کرد ولی با نزدیک شدن به پایان فروردین ۱۴۰۳ ثبات قیمت‌ها در این بازار جای خود را به افزایش داد تا خریداران در ازای خرید هر کیلوگرم گوشت گوسفندی درجه یک بیش از ۷۰۰ هزار تومان بپردازند. رالی صعودی در بازار این کالای پروتئینی با اتمام فصل بهار نیز به پایان نرسید. از طرفی افزایش واردات، گرم شدن هوا و کاهش تقاضا برای این کالای پروتئینی نیز منجر به خروج قیمت گوشت قرمز از مدار صعود نشد تا در تابستان ۱۴۰۳ هر کیلوگرم گوشت قرمز با قیمتی نزدیک به یک میلیون تومان به فروش برسد.

کله و پاچه میلیونی شایعه نیست

مشاهدات میدانی از فروشگاه‌های پروتئینی نشان می‌دهد اکنون هر کیلوگرم استیک راسته گوسفندی درجه یک بدون استخوان یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ران ممتاز گوسفندی ۹۱۲ هزار تومان، راسته بدون استخوان گوسفندی ۹۰۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۷۵۰ هزار تومان، آبگوشتی گوسفندی ۷۱۸ هزار تومان، ماهیچه گوسفندی ۶۹۹ هزار تومان، گوشت خورشتی گوسفند بدون استخوان و چربی ۶۹۸ هزار تومان، گوشت چرخی گوسفندی درجه یک ۶۹۲ هزار تومان، گردن گوسفندی ۶۹۰ هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی ۴۲۰ هزار تومان، گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفندی و گوساله ۳۵۵ هزار تومان، دنبه گوسفندی ۳۱۰ هزار تومان و مایه کباب کوبیده گوسفند و گوساله ۲۶۰ هزار تومان قیمت دارد. البته با توجه به درجه کیفی و زمان کشتار احتمال افزایش یا کاهش قیمت چند ده هزار تومانی این اقلام در قصابی‌های شهر وجود دارد. رشد قیمت گوشت قرمز طی یکی دو سال گذشته باعث شده بهای مشتقات گوسفندی نیز رشد چند برابری داشته باشند، به طوری که اکنون یک دست جگر گوسفندی حوالی یک میلیون تومان و یک دست کله و پاچه گوسفندی درجه یک بیش از ۸۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود و یا یک دست سیراب و شیردان گوسفندی با قیمتی بالاتر از ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین هر پاچه گوسفندی با توجه به وزن و درجه کیفی آن با بهایی حوالی ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

بازار گوشت قرمز به تعادل می‌رسد

افزایش بی‌سابقه دما در هفته‌های اخیر منجر به ثبات و حتی نزول قیمت بعضی از کالاهای اساسی مانند مرغ و تخم مرغ شد. در مقابل گرما هوا و حجیم شدن دام روی دست دامداران تأثیری چندانی بر بازار گوشت قرمز نداشت و بهای هر کیلوگرم دام سبک در دهه اول مرداد تنها ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان کاهش یافت. اکنون هر کیلوگرم دام زنده سبک بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. گفت‌وگو با شماری از فعالان این صنف نشان می‌دهد تقاضا برای گوشت قرمز طبق روال هرساله با گرم شدن هوا کاهش می‌یابد که این موضوع افت قیمت این محصول را به همراه دارد، ولی همزمان شدن ایام محرم و صفر با روزهای گرم سال ۱۴۰۳ و نذورات مردمی باعث رشد نسبی تقاضا برای گوشت قرمز شده است. از این رو قیمت گوشت قرمز در تابستان ۱۴۰۳ برخلاف سال‌های گذشته کاهش چشمگیری پیدا نکرد. از طرفی شماری از قصابان شهر بر این باورند با شروع فصل سرما مصرف گوشت و مشتقات آن افزایش می‌یابد و قیمت‌ها سیر صعودی پیدا می‌کنند. با این حال مسئولان اتحادیه گوشت قرمز تهران طی تماس‌های مکرر حاضر به گفت‌وگو نشدند. ولی رئیس شورای تأمین دام کشور به تازگی از متعادل شدن بازار گوشت گوسفندی با توجه به جمعیت دام زنده و عرضه گوشت قرمز تنظیم بازاری و منجمد خبر داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =