ولیمه

این روزها بحث بازگشت حجاج به کشور داغ است و خانواده آن‌ها به فکر رزرو تالار و تدارک مراسم ولیمه هستند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد رزرو یک سالن پذیرایی در اصفهان برای ۱۵۰ نفر مهمان به همراه شام با کم‌ترین مخلفات در کنار میوه و شیرینی دست کم صد میلیون تومان خرج روی دست حجاج می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، طبق گفته حسام قربانعلی، سخنگوی ایران ایر پروازهای بازگشت حجاج کشور از ابتدای تیر ماه آغاز و تا ۲۲ تیر ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت. این روزها بحث بازگشت حجاج به کشور در حالی داغ است که خانواده آن‌ها به فکر رزرو تالار و تدارک ولیمه هستند. در سالیان گذشته کلاه سفید حاج آقا و چارقد سفید حاجیه خانم، یک کوچه مزین به چراغ و ریسه‌های محفلی رنگارنگ به همراه بوی اسپند نشانه‌های بازگشت مسافران از سفر معنوی و روحانی حج بود. ولی این روزها گاهی سفر حج رنگ و بوی تجمل به خود گرفته و چراغ و ریسه‌های محفلی جای خود را به بنر و پلاکارد خیرمقدم و حج یا زیارت قبول به همراه تاج و سبدهای گل بزرگ داده است. همچنین جای سفره‌های ساده و بی‌آلایش ولیمه به همراه عطر خوش غذاهای خانگی با میزهای مزین به غذاهای رنگارنگ در سالن‌های باشکوه و باغ و تالارهای پرزرق و برق عوض شده تا حجاج هزینه‌ای معادل سفر زیارتی خود را برای یک شب مهمانی و ولیمه بپردازند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد رزرو یک سالن پذیرایی در اصفهان برای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر مهمان به همراه شام ساده و اقتصادی با کم‌ترین مخلفات در کنار میوه و شیرینی حدود صد میلیون تومان خرج روی دست حجاج می‌گذارد. رشد هزینه‌های برگزاری مراسم ولیمه سبب شده شماری از سالن‌دارهای اصفهان شرایط اقساطی با بازپرداخت سه تا ۱۲ ماه نیز برای حجاج در نظر گیرند.

هزینه ولیمه حج به قیمت خود حج / پایان موسم حجم و آغاز ولیمه‌های صد میلیونیهزینه ولیمه حج به قیمت خود حج / پایان موسم حجم و آغاز ولیمه‌های صد میلیونی

رزرو سالن

باغ و تالارهای مختلف پکیج‌هایی متفاوتی برای برگزاری مهمانی ولیمه در نظر گرفته‌اند که گاهی هزینه این پکیج‌ها به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بخش چشمگیری از هزینه‌های مربوط به برگزاری ولیمه به سالن اختصاص دارد که هزینه رزرو تالار با توجه به محل آن، تعداد مهمانان و پکیج انتخابی تعیین می‌شود. با این حال اکثر حجاج سالن‌ها ساده با کم‌ترین زرق و برق را انتخاب می‌کنند که ورودی هر نفر با میوه و شیرینی بدون شام از ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و این بها برای تالارهای لوکس با بیش از چهار مدل میوه و شیرینی به هر نفر ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد.

سرو شام

اقتصادی‌ترین شام سالن‌های اصفهان زرشک پلو با مرغ، جوجه کباب و یا کوبیده مرغ محسوب می‌شود و حداقل قیمت هر پرس آن با احتساب نوشابه و سالاد ۲۴۰ هزار تومان است. از این رو انتخاب ارزان‌ترین نوع غذا برای ۱۰۰ تا ۱۵۰ مهمان در مراسم ولیمه بین ۲۴ تا ۳۶ میلیون تومان هزینه دارد. گفت‌وگو با شماری از سالن‌دارهای اصفهانی نشان می‌دهد تعدادی از مراجعه‌کنندگان دو تا سه مدل غذا برای مهمانی ولیمه خود سفارش می‌دهند که غذای اصلی آن‌ها باقالی پلو با گوشت است. همچنین مخلفاتی مانند سالاد، ژله، کارامل، انواع نوشیدنی و… نیز در لیست پذیرایی آن‌ها جای می‌گیرد که هزینه سرو شام با چنین منویی برای هر نفر دست کم یک میلیون تومان آب می‌خورد.

گل آرایی سالن

گل‌آرایی برخلاف گذشته فقط به مراسم عقد و عروسی اختصاص ندارد و حجاج نیز برای مهمانی ولیمه خود بیش از یک مدل استند و تاج گل سفارش می‌دهند. اکنون گل آرایی یک استند ایستاده با گل‌های طبیعی بیش از ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد. درمجموع بودجه مورد نیاز برای گل‌آرایی سالن و استندها بسته به تعداد و نوع گل انتخابی مشخص می‌شود ولی حجاج باید حداقل ۱۰ میلیون تومان برای گل آرایی مراسم ولیمه خود بپردازند.

گوسفند برای قربانی

حجاج به طور معمول به مناسبت برگشت از مراسم حج گوسفند قربانی می‌کنند که قربانی گوسفند در مراسم ولیمه نیز رواج پیدا کرده است. اکنون قیمت گوسفند زنده در اصفهان از حوالی ۲۸۰ هزار تومان شروع و به بیش از ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد. درنتیجه و قربانی فقط یک گوسفند سبک وزن بیش از هشت میلیون تومان خرج دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =