به گزارش ایراسین، سید علی امامی دوره حاضر را عصر زنجیرههای تأمین نامید و افزود: در دوره پسا کرونا، رقابتپذیری کشورها و دسترسی آنها به بازارهای جهانی از طریق شبکههای حملونقلی جدید میسر شد، از اینرو کشورها به صورت جدی در پی ایجاد مسیرهای کریدوری هستند تا تبدیل به سرزمین کریدوری شوند.
وی برخی تنشهای سیاسی در منطقه را به چالشهای در اختیار گرفتن مسیرهای پیرامونی نسبت داد و گفت: مزیتهای کریدورهای موجود در توسعه تجارت خارجی، بیشمار هستند که مزیتهای اقتصادی، امنیتی و سیاسی جزو مهمترین مزیتهای تبدیل شدن به سرزمین کریدوری است.
سرپرست معاونت خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: ایجاد اشتغال، افزایش تولید، افزایش خدمات ارزش افزوده در حوزه حملونقلی جزو مهمترین آثار فعال شدن کریدورها ست؛ در حال حاضر سعی داریم علاوه بر حمل کالاها از مسیر ایران، از رویه پردازش، فرآوری و تغییرات در محصول ترانزیتی استفاده تا بتوان از این طریق با بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی درآمد بالاتری را حاصل کنیم.
امامی با اشاره به عبور کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب، گفت: در دولت سیزدهم حجم ترانزیت حدود ۵۴ درصد رشد را تجربه کرده است؛ کریدور شمال – جنوب با راهاندازی خط ریلی کاسپین – رشت به نوعی به صورت ترکیبی راهاندازی شد و میتوان گفت که امکان عبور بار روسیه به اقیانوس هند از مسیر ایران فراهم شده است.
وی بیان کرد: جنگ اوکراین هزینه حملونقل روسیه به اقیانوس هند را افزایش داده است همچنین امکان تهدید کشتیهای روسیه در بنادر نوردوز و دریای سرخ بالا رفته است از اینرو بخشی از بارهای اقیانوس هند میتواند از مسیر ایران و با عبور از ریل جدید به مقصد برسد.
این مقام مسئول با تاکید بر ایجاد خطوط منظم در حوزه دریای خزر و خطوط ریلی، افزود: ظرفیت ریل ایران بر اساس اطلاعات اعلام شده بین ۱ تا ۳ میلیون تن است از اینرو باید ظرفیتها افزایش و زیرساختها قویتر شود. به نظر بنده مجموعه تجارت خارجی و شبکه حمل و نقل باید در پی ایجاد شرکتهای حملونقل مشترک باشند به این معنا که با همکاری چندجانبه بین این شرکتها هم امکان جذب بار برای این مسیر بیشتر شود و هم سرعت انتقال بار در کریدور مذکور افزایش یابد.
امامی با بیان اینکه زیرساختهای مطلوب برای کریدورهای فعال در ایران ایجاد شده است، گفت: مسیر ایران باز شده است مشروط بر اینکه برای این مسیر بار بیایید اگر بتوانیم برای این مسیرها تأمین بار کنیم بدون تردید ایران یکی از بهترین مسیرها برای کریدور شدن است.
بر اساس این گزارش، آمار دو ماهه سال جاری نیز نشان میدهد بیش ۱۲۵ هزار دستگاه ناوگان ایرانی و خارجی حامل ۹.۲ میلیون تن از ایران ترانزیت شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۷۸ درصدی را تجربه کرده است.
ارسال نظر