فولاد چین

ازدواج، شاخص مهم تقاضا برای مسکن در چین است اما داده‌های جدید نشان می‌دهد تعداد ازدواج‌ها در سه ماه اول ۲۰۲۴ کاهش چشم‌گیری داشته، ضمن‌ اینکه شهرهای بزرگ چین با مازاد عرضه خانه‌های نوساز دست‌و پنجه نرم می‌کنند و بازار محصولات فولادی در واکنش به این اخبار منفی در رکود قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ۲ سال پس از آغاز رکود در بازار مسکن چین نه تنها اخبار مثبتی در این بخش وجود ندارد بلکه هر هفته داده‌های منفی بیشتری از ادامه رکود در مسکن این کشور منتشر می‌شود. بخش ساخت و ساز چین بزرگترین مصرف‌کننده محصولات فولادی و فلزاتی مانند روی، آلومینیوم و مس در جهان است.

بر اساس آماری نیمی از مس تولید شده در بخش ساخت و ساز چین مصرف می‌شود اما رکود در بازار مسکن چین مانع از آغاز پروژه‌های جدید شده و به دنبال آن قیمت محصولات فولادی ریزش چشم‌گیری به ثبت رسانده است.

داده‌های جدید در بازار مسکن چین نشان می‌دهد قیمت خانه‌های نوساز در پکن طی ماه می ۱.۱ درصد کاهش یافته است. این بدترین کاهش قیمت خانه در پایتخت طی ۱۰ سال اخیر است.

کاهش ازدواج‌ها در چین چالش جدید زنجیره فولاد

پکن با بدترین مازاد عرضه ملک در میان ۳۰ شهر بزرگ چین مواجه است و پیش‌بینی می‌شود فروش خانه‌های نوساز این شهر به زمانی بیشتر از ۴۸.۹ ماه نیاز دارد. با این حساب شرکت‌های ساخت و ساز علاقه‌ای به آغاز پروژه‌های جدید ندارند. فصل ساخت‌وساز چین از دو ماه قبل آغاز شد اما بازار محصولات فولادی این کشور از ضعف تقاضا نسبت به سال گذشته رنج می‌برد.

سیاست‌های تشویق مردم به خرید خانه نیز تا کنون اثر مثبتی نداشت. ضمن اینکه تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده در چین طی سه ماه اول ۲۰۲۴ نزدیک به ۱.۹۶ میلیون زوج کاهش یافت. بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های کووید در سال ۲۰۲۰، این کمترین تعداد ازدواج در ۳ ماه اول سال از ۲۰۰۷ تا کنون است.

ازدواج در چین به عنوان یک شاخص مهم برای خرید خانه شناخته می‌شود و در مقابل فشار سنگین وام مسکن نیز مانع بزرگی برای برنامه‌ریزی ازدواج توسط جوانان است.

کاهش ازدواج‌ها در چین چالش جدید زنجیره فولاد

با کاهش ازدواج‌ها در چین و مازاد سنگین خانه‌های نوساز در شهرهای مهم این کشور به خصوص پکن انتظار نمی‌رود تقاضا برای مسکن در کوتاه مدت افزایشی باشد و این خبر خوبی برای بازار محصولات فولادی نیست. داده‌ها از افت شدید تقاضا برای محصولات فولادی در بازارهای جهانی و بازار داخلی چین خبر می‌دهد. دولت این کشور دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ای برای کنترل و کاهش تولید فولاد به فولادسازان ابلاغ کرده است.

رکود در بازارهای داخلی چین منجر به افزایش صادرات محصولات فولادی این کشور به سایر کشورهای جهان شده‌است. چینی‌ها با زیرفروشی، بازار محصولات فولادی بسیاری از کشورهای جهان را مختل کرده‌اند. بازار محصولات فولادی دریای سیاه نیز طی هفته‌های گذشته در رکود قرار داشت و اکنون در روزهایی که تقاضا برای محصولات فولادی پایین ارزیابی می‌شود دوباره داده‌های منفی جدیدی از بخش مسکن چین منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =