کوره بلند

میزان بهره‌برداری از ظرفیت کارخانه‌های کوره بلند چین در اواسط ماه ژوئن روند افزایش پیدا کرد. ولی فولادسازان چینی باتوجه به حاشیه سود پایین‌، از میزان تولیدات خود در آخرین هفته ژوئن ۲۰۲۴ کاستند تا میانگین نرخ بهره برداری از ظرفیت کارخانه فولاد کوره بلند چین در انتهای ژوئن به ۸۹.۱۳ درصد برسد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روند افزایشی تولید فولاد در کارخانه‌های کوره بلند چین متوقف شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان بهره برداری از ظرفیت کارخانه‌های کوره بلند (BF) چین طی ۱۴ تا ۲۱ ژوئن روند افزایشی پیدا کرده بود. ولی فولادسازان چینی به صورت آگاهانه و با در نظر گرفتن حاشیه سود پایین از میزان تولید خود در این کارخانه طی آخرین هفته ژوئن ۲۰۲۴ کاستند. بر این اساس میانگین نرخ بهره برداری از ظرفیت ۲۴۷ کارخانه فولاد کوره بلند چین از ۲۱ تا انتهای ژوئن ۰.۶۳ درصد در هفته کاهش یافت و به ۸۹.۱۳ درصد رسید. همچنین تولید روزانه فلز داغ در میان این کارخانه‌ها افت پنج هزار تنی معادل ۰.۲ درصد در روز را تجربه کرد و میانگین تولید فلز داغ در میان این ۲۴۷ کارخانه چینی در طول هفته اخیر ۲.۳۹ تن در روز برآورد شد.

کاهش ۹ درصدی سودآوری کارخانه‌های فولادی

اگرچه تعدادی از کارخانه‌های فولادی کوره بلند در شمال، شرق، شمال شرق و مرکز چین با آغاز ماه جولای کوره‌های خود را جهت تعمیرات ماهانه خاموش کردند. ولی ریزش پی در پی قیمت محصولات فولادی در چین و کاهش سودآوری علت اصلی افت تولید کارخانه‌های کوره بلند این کشور محسوب می‌شود، به عنوان مثال هفته گذشته هر تن میلگرد ۲۰ میلی‌متری چین با احتساب مالیات بر ارزش افزوده ۱۳ درصدی با قیمت ۳۶۳۲ یوان معادل ۴۹۹.۷ دلار در بازار عرضه شد که بیانگر افت قیمت ۶۳ یوان در تن یا ۱.۷ درصدی این محصول نسبت به دو هفته قبل است. همچنین هفته گذشته ۴۳ درصد از ۲۴۷ کارخانه فولاد کوره بلند چین موفق به کسب سود در ازای فروش محصولات خود شدند که میزان سودآوری آن‌ها نسبت به نیمه ماه ژوئن ۹ درصد افت داشت. در نتیجه فولادسازان چینی شور و شوق خود را برای تولید محصولات فولادی از دست داده‌اند.

بازار سنگ آهن وارداتی در رکود

افت تولید فلز داغ در چین سبب کاهش مصرف روزانه سنگ آهن در این کشور شده است، به طوری که مصرف روزانه سنگ آهن وارداتی در میان ۲۴۷ فولادساز چینی طی ۲۱ تا ۲۷ ژوئن با کاهش هشت هزار تن در روز معادل ۰.۳ درصد، در مجموع به ۲.۹۳ میلیون تن در روز رسید. از طرفی فولادسازان چینی با توجه با کاهش سودآوری خود، در خصوص تکمیل ذخایر سنگ آهن کارخانه‌ها محتاطانه عمل می‌کنند و اکنون مجموع موجودی سنگ آهن وارداتی ۲۴۷ کارخانه چینی با ۰.۸ درصد کاهش در هفته حدود ۹۱.۴ میلیون تن است. ذخایر فعلی سنگ آهن در این کارخانه‌ها برای ۳۱.۲ روز با میزان مصرف فعلی کفایت می‌کند که ۰.۲ روز کم‌تر از دو هفته قبل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =