محمدی

عضو هیئت مدیره و معاون مالی اقتصادی فولاد آلیاژی پاسارگاد گفت: در بخش صنعت فولاد در چندسال گذشته بعد از جنگ روسیه و اوکراین با دولت بخشنامه‌هایی که ریشه و ماهیت حمایت از روسیه داشت نشان داد صادرات در این حوزه به شدت دچار اختلال شده و باعث ورود به سراشیبی و ضعیف شدن صنعت فولاد در پی این تصمیمات شد.

به گزارش ایراسین، محمد محمدی در نشست اخیر هم اندیشی صاحبان صنایع نورد فولاد کشور در رابطه با مشکلات صنعت نورد اظهار کرد: چشم اندازی که بدون فعالیت باشد، رویاپردازی است و فعالیت بدون چشم‌انداز نیز اتلاف وقت است که هر دو روی این اصل در عملکرد فعلی دولت در حال رؤیت است.

او افزود: به عبارتی فعالیت‌هایی که در حال انجام است هیچ ارتباطی با چشم‌اندازهای اقتصادی کشور ندارد.

محمدی عملکرد خودجوش برخی صنایع را براساس وجود چشم انداز روشن ارزیابی کرد و گفت: برخی مواقع یک سری صنایع براساس برنامه‌ریزی درست، یک چشم‌اندازهایی برای خود ترسیم می‌کنند و به یک مسیر خوبی میرسند اما یک سری تصمیمات دولت صنایع را از این مسیر درست منحرف می‌کند.

عضو هیئت مدیره فولاد آلیاژی پاسارگاد در حال حاضر بزرگترین مانع تولید و صادرات را مسئولین دانست و افزود: در واقع برای رفع موانع تولید باید ابتدا از سد مسئولین ذی‌ربط گذر کنیم.

به گفته این فعال صنعتی، در حال حاضر با وجودی که مجموعه فولاد آلیاژی در اردیبهشت امسال محدودیت انرژی نداشته اما صورت‌های مالی زیان‌ده است. این درحالی است که از این ماه که قرار است محدودیت برقی اعمال شود به ناچار مجبور به تعطیلی برخی خطوط تولید خود است که این حاشیه زیان واحد را به شدت افزایش می‌دهد.

او همچنین وجود ارز چند نرخی را از مشکلات مهم دیگر ذکر کرد و افزود: از طرف دیگر وجود گپ بین ارز نیمایی و نرخ بازار آزاد نیز به بالاتر رفتن و این به حاشیه زیان دامن می‌زند و سود پیش بینی شده برای بخش صنعتی را از بین برده است.

وی با مقصر دانستن دولت در این مسئله خاطر نشان کرد: خصوصاً در بخش صنعت فولاد در چندسال گذشته بعد از جنگ روسیه و اوکراین با بخشنامه‌هایی که ریشه و ماهیت حمایت از روسیه داشت نشان داد صادرات در این حوزه به شدت دچار اختلال شده و باعث ورود به سراشیبی و ضعیف شدن صنعت فولاد در پی این تصمیمات شد.

محمدی در رابطه با دیگر مشکلات بیان کرد: مجموعه فولاد آلیاژی سال گذشته شش ماه فقط درگیر تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه بود. چهار ماه دیگر تا دو ماه اول ۱۴۰۳ نیز مجدداً درگیر تخصیص ارز برای واردات خود بود که این واردات نیز از محل ارز صادراتی خود انجام نشد. در حال حاضر نیز دو ماه درگیر قطعات و تجهیزاتی هستیم که وارد گمرک شده اما اجازه ترخیص ندارد و به عبارتی در یک مثلث برمودا بین بانک مرکزی، وزارت صمت و گمرک به دام افتاده است.

او محدودیت انرژی را آفت صنعت فولاد دانسته و عنوان کرد: در جدیدترین اقدام وزرات نیرو نیز، وزیر نیرو کارنامه خود را به موجودی انبار شهریور ۱۴۰۲ بخش فولاد گره داده و ادعا دارد حتماً برق در دسترس این صنعت بوده که موجودی انبار با حجم بالایی دارد. در حالی که تخصیص ۶۰ مگاوات برق برای کل زنجیره فولاد عملاً به معنای تعطیلی این صنعت است.

محمدی در بخش ارائه راهکار برای حل مشکلات، اقدام در حد ارائه برخی راهکارهای عملیاتی خرد را امکانپذیر می‌داند اما وجود راهکارهای کلان را به علت حضور کشور در بن‌بست اقتصادی خارج از عهده بخش صنعت ذکر کرد.

معاون مالی اقتصادی فولاد آلیاژی پاسارگاد در پایان خاطرنشان کرد: برای یک اقدام جدی باید در یک حرکت جمعی از طریق رسانه‌های فعال، اعتراضات خود را به گوش مسئولین برسانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =