• ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
  • کد خبر: 56711
  • readingTime: ۲ دقیقه
فولاد سبز

کارشناس ارشد تحقیق و توسعه شرکت فولاد آلیاژی ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با ایراسین، روش‌های منطقی تولید فولاد سبز در ایران و جهان را تشریح کرد.

پایگاه خبری ایراسین، فولاد سبز رویایی در دسترس است، در حال حاضر هزینه مهم‌ترین معضل برای گسترش فولادسازی سبز در دنیا است، اما توسعه تکنولوژی‌های فولادسازی باعث شده تا تولید فولاد سبز در رویایی دور از دسترس به هدفی قابل تحقق تبدیل شود و کارشناسان امیدوارند با استفاده از روش‌های منطقی برای تولید فولاد سبز بتوان تا حدی هزینه‌های تولید را کاهش داد.

حمیدرضا پاک زمان کارشناس ارشد تحقیق و توسعه شرکت فولاد آلیاژی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در این ارتباط گفت: در حال حاضر تولید فولاد در ایران به روش خاکستری انجام می‌شود و از این رو روش منطقی این است که به جای اینکه به صورت مستقیم از تولید فولاد خاکستری به سمت فولاد سبز برویم، ابتدا از مسیر فولاد آبی حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: فولاد آبی به این معنی است که در کل فرایند تولید فولاد در هر ایستگاه و واحد از انتشار دی اکسید کربن جلوگیری کنیم، برای این امر روش‌هایی همچون روش جذب و ذخیره سازی کربن (CCS) که ابتدا دی اکسید کربن را ذخیره و پس از آن در زمین ذخیره می‌کنیم یا اینکه مانند کاری که در برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات انجام می‌شود مبنی بر اینکه دی اکسید کربن را جذب و در چاه‌های نفت پمپاژ می‌کنند، این چاه‌ها معمولاً میزان برداشت کمی دارند و با پمپاژ دی اکسید در آنها مجدد امکان برداشت نفت از آنها فراهم می‌شود.

کارشناس ارشد تحقیق و توسعه شرکت فولاد آلیاژی ایران روش جذب و استفاده از کربن (CCU) را دیگر راکار حذف دی اکسید کربن ناشی از تولید فولاد در جو دانست و اضافه کرد: در این روش از گاز دی اکسیر کربن جذب شده برای تولید محصولاتی مانند متانول، اتانول، اوره، آمونیاک، یخ خشک و یا سایر محصولات استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: برای تحقق این امر در کنار واحد تولیدی که تولید کننده دی اکسید کربن است باید پروژه جانبی ایجاد شود تا بتواند از دی اکسید کربن به عنوان مواد اولیه استفاده کند و محصولاتی مانند اتانول را تولید کند، با این اقدام هم از ورود دی اکسید کربن به جو جلوگیری می‌شود و هم یک درآمد جانبی را برای واحد صنعتی خودمان ایجاد می‌کنیم.

پاک‌زمان تصریح کرد: در حال حاضر در کشورهای آسیایی و اروپایی به ویژه بلژیک، سوئد، هلند، آلمان، چین و هند و شرکت‌های معتبری مانند آرسلور میتال، تاتا استیل و تیسن کروپ پروژه‌هایی را در مقیاس‌های پایلوت و صنعتی در زمینه تولید فولادهای آبی و سبز در دستور کار دارند که به نظر می‌آید طی چند سال آینده پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه به دست آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =