• ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
  • کد خبر: 56814
  • readingTime: ۲ دقیقه
کانتینر

هزینه حمل کانتینری در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۳۰۰ درصد افزایش یافته‌ است و در هفته گذشته نیز ۱۰ درصد رشد کرد. بیشترین افزایش قیمت‌ها در مسیر شانگهای به آمریکا و کشورهای اروپایی دیده می‌شود و قیمت بسیاری از کالاها در بازارهای جهانی را افزایشی کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نرخ حمل و نقل کانتینری طی یک سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش یافت و به ۵۸۶۸ دلار به ازای هر جعبه ۴۰ فوتی رسید. داده‌ها نشان می‌دهد هزینه حمل بار از سه مسیر اصلی چین به آمریکا و اروپا طی هفته گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد کرد زیرا کشتی‌ها مسیر طولانی‌تری برای دور زدن منطقه دریای سیاه می‌پیمایند. ضمن‌اینکه با تغییر مسیرهای اصلی ازدحام در برخی از بنادر جهان افزایش یافته است و عملیات در بنادر مناطق مختلف جهان را با مشکل مواجه کرده است.

آخرین داده‌ها از هزینه حمل کانتینری در جهان به صورت نمودار زیر است:

افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ حمل و نقل کانتینری

جهش شدید نرخ حمل بار کانتینری از شانگهای به نیویورک و لس‌آنجلس با افزایش قیمت بعضی از کالاها همراه بود. هزینه حمل هر جعبه ۴۰ فوتی از شانگهای به لس‌آنجلس در مدتی کوتاه از کانال ۳ هزار دلار به بیش از ۸ هزار دلار رسیده است. در مقابل نرخ حمل و نقل کانتینری از شانگهای به نیویورک در طول سه هفته گذشته کاهشی بود. با این حال بسیاری از محموله‌های ارسال شده از شانگهای به آمریکا با افزایش قیمت شدیدی از رشد هزینه حمل کانتینری همراه بود. رویترز در گزارشی نوشت افزایش هزینه حمل و نقل کانتینری منجر به رشد قیمت کالاها شد.

فدرال رزرو در طول ۲ سال گذشته تلاش کرد تا با سیاست‌های انقباضی روند تورمی آمریکا را متوقف کند ولی به تعبیر رویترز اکنون با افزایش هزینه حمل و نقل کانتینری احتمال رشد بیشتر تورم وجود دارد. برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند هزینه حمل کانتینری در ماه‌های آینده به سقف سال ۲۰۲۱ نزدیک خواهد شد و در محدوده فعلی متوقف نمی‌شود. طی هفته‌های گذشته با وجود خوش‌بینی برخی از نهادهای حاکمیتی در اروپا و آمریکا هزینه حمل کانتینری هر هفته بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و رشد بیشتر آن خبر خوبی برای تورم در کشورهای اروپایی و آمریکا نیست.

بلومبرگ نیز در گزارشی روند صعودی هزینه حمل و نقل کانتینری را مقدمه آغاز رشد تورم در جهان خواند و به ارائه راه‌حل برای این مشکل پرداخت. رشد هزینه‌ها اگرچه اثر مستقیمی بر قیمت کالاهای مختلف برای سایر کشورهای جهان ندارد ولی با افزایش قیمت برخی از اقلامی در بازارهای جهانی، قیمت آنها در سایر کشورها مانند ایران نیز افزایش یافته است. قهوه روبوستا یکی از قربانیان افزایش هزینه حمل کانتینری بود. پیش از این گفته می‌شد به دلیل افزایش کشت قهوه در سال ۲۰۲۴ قیمت این محصول بر مدار نزول قرار می‌گیرد ولی افزایش هزینه حمل و نقل دلیلی شد تا قهوه سقف تاریخی خود را پشت سر بگذارد و در سایر کشورهای جهان نیز افزایشی شود. با این حال کارشناسان همچنان چشم‌انداز روشنی از کاهش هزینه حمل و نقل کانتینری ارائه نمی‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =