• ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
  • کد خبر: 57043
  • readingTime: ۳ دقیقه
پزشکیان

یکی از فرصت‌هایی که پیش روی دولت آینده قرار دارد توجه به مسئولیت اجتماعی است که علاوه بر اینکه می‌تواند عملکرد دولت را در زمینه‌های مختلف تقویت کند باعث خدمات رسانی به ذی‌نفعان و مردم شود.

پایگاه خبری ایراسین- انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در حالی به پایان رسید که مسعود پزشکیان با به دست آوردن آرای بیشتر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. اتفاقی که می‌تواند زمینه‌های تحول و تغییر را در زمینه‌های مختلف در جامعه به وجود بیاورد. امروز بارقه‌هایی از امید که در جامعه وجود داشت به دکتر پزشکیان انتقال داده شده و به همین دلیل مردم انتظار دارند ایشان و دولتی که تشکیل خواهد داد پاسخ درخور و شایسته‌ای به این امید و اعتماد بدهد.

بدون تردید یکی از مسائلی که در دوران ریاست جمهوری دکتر پزشکیان می‌بایست به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد مسئولیت اجتماعی حاکمیت، بنگاه‌های اقتصادی دولتی و خصوصی است. رئیس جمهور جدید رسالت سنگینی در زمینه ارتقای مسئولیت اجتماعی در کشور برعهده دارد و این امیدواری وجود دارد که با کمک نخبگان و کارشناسان حوزه مسئولیت اجتماعی زمینه برای ارتقای این مفهوم کلیدی در کشور فراهم شود.

مسئولیت اجتماعی در جایی شکل می‌گیرد که ما فراتر از قانون، دستورالعمل‌ها و آئین نامه عمل کنیم. همه ارکان قدرت دارای وظایف ذاتی هستند که قانون برای آنها در نظر گرفته است و این ارگان‌ها موظف هستند بر اساس قانون به آن عمل کنند. این در حالی است که شکل عمل به این وظایف نیز برای یک مدیر حاکمیتی نوعی مسئولیت اجتماعی به شمار می‌رود.یکی از وظایف رئیس جمهور این است که نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات متخصصان حوزه‌های مختلف را مورد توجه قرار داده و در راستای تعالی و رشد آن تصمیماتی بگیرد که در نهایت سبب ارتقای آن شود. این موضوع درباره مسئولیت اجتماعی نیز وجود دارد.

آقای پزشکیان در دوران رقابت‌های انتخاباتی تأکید زیادی روی مسأله شفافیت می‌کردند. این در حالی است که شفافیت یکی از مؤلفه‌های مهم مسئولیت اجتماعی است و می‌تواند به تحقق مسئولیت اجتماعی کمک زیادی کند.

مؤلفه مهم دیگری که در زمینه مسئولیت اجتماعی حائز اهمیت است پاسخگویی است. هر کسی در حوزه مدیریتی خو نسبت به تصمیمات و وعده‌هایی که به مردم داده می‌بایست پاسخگو باشد. اگر آقای پزشکیان در دوران رقابت‌های انتخاباتی وعده‌هایی به مردم داده، در آینده باید نسبت به این وعده‌ها به مردم پاسخ بدهد که به چه اندازه در وعده‌های خود موفق بوده و چه موانعی در مسیر تحقق وعده‌های وی وجود داشته است.

یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم مسئولیت اجتماعی رعایت حقوق و منافع ذی‌نفعان است. در شرایط کنونی و در حالی که آقای پزشکیان به ریاست جمهوری رسیده همه شهروندان به عنوان ذی‌نفعان رئیس جمهور محسوب می‌شوند و ایشان نسبت به همه مردم مسئولیت اجتماعی دارد. به همین دلیل از امروز که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده‌اند نباید مسائل جناحی و جریانی در تصمیمات ایشان نقش داشته باشند و بلکه تصمیماتی که می‌گیرند می‌بایست مبتنی بر منافع ملی و بهبود وضعیت زندگی مردم باشد.

نکته مهمی که در سال‌های اخیر در کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های نسل‌های آینده مطرح شده محیط زیست است که در سال‌های اخیر با چالش‌های بزرگی مواجه و خسران‌های زیادی را متحمل شده است. بدون تردید رسانه‌ها نیز در این زمینه نقش کلیدی دارند با مطالبه گری می‌توانند شرایط را برای تصمیمات بهتر رئیس جمهور فراهم کنند. به همین دلیل نیز یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت آینده می‌بایست در راستای تقویت محیط زیست و آینده آن باشد که در دهه‌های اخیر به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی با بحران‌های بزرگی در بخش‌های مختلف کشور مواجه شده است.

از سوی دیگر رئیس جمهور کشور باید به دنبال گفتمان سازی و فرهنگ سازی در زمینه مسئولیت پذیری اجتماعی باشد و در این زمینه بنگاه‌های اقتصادی را به سمتی هدایت کند که علاوه بر اینکه مسئولیت‌های اجتماعی خود را به خوبی انجام می‌دهند در راستای ترویج و گسترش فرهنگ این مفهوم کلیدی نیز تلاش کنند. دولت آینده باید وضعیت مسئولیت پذیری اجتماعی و خروجی بنگاه‌های اقتصادی را رصد و مورد ارزیابی قرار بدهد و با تشویق بنگاه‌هایی که مسئولیت‌های خود را به خوبی انجام داده و آسیب شناسی بنگاه‌هایی که در این زمینه ناتوان بوده‌اند یک گفتمان فراگیر و مؤثر در زمینه مسئولیت اجتماعی در کشور به وجود بیاورد که باعث شود افق‌های جدیدی پیش روی کشور در این زمینه گشوده شود.

آنچه مشخص است این است که دکتر پزشکیان در مسیری که پیش روی خود دارد با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی مواجه است که یکی از فرصت‌هایی که پیش روی دولت آینده قرار دارد توجه به مسئولیت اجتماعی است. موضوع مهمی که علاوه بر اینکه می‌تواند عملکرد دولت را در زمینه‌های مختلف تقویت کند باعث خدمات رسانی به ذی‌نفعان و مردم شود. در شرایط کنونی این امیدواری وجود دارد که دولت چهاردهم بتواند از این فرصت تاریخی که در اختیار دارد برای اعتلای ایران عزیز و تقویت مسئولیت اجتماعی در کشور به بهترین شکل استفاده کند.

سید رضا جمشیدی

مدیر مسئول رسانه مسئولیت اجتماعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =