کنسانتره سنگ آهن

ضعف شدید تقاضا در معاملات مواد اولیه زنجیره فولاد با در نخستین روزهای تیر شروع شد و در هفته سوم تیرماه به اوج رسید. در آخرین معاملات بورس کالا تقاضایی برای کنسانتره سنگ‌آهن وجود نداشت، قیمت آهن اسفنجی ۷ تومان در هر کیلو افزایش یافت و متوسط قیمت گندله سنگ‌آهن نیز ۲.۳ درصد به ازای هر کیلوگرم کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفته سوم تیرماه به روزهای کم‌تقاضایی در معاملات مواد اولیه زنجیره فولاد تبدیل شد. سطح تقاضا برای محصولاتی مانند کنسانتره سنگ‌آهن از هفته اول تیر به شدت کاهش یافته بود ولی در این هفته از ۶۰۹ هزار تن کنسانتره عرضه شده در بورس کالا هیچ مقداری مورد معامله قرار نگرفت. در معاملات آهن اسفنجی نیز کمتر از ۳۹ درصد از عرضه، معامله شد. در عرضه گندله سنگ‌آهن سطح معاملات به مراتب بالاتر بود.

آهن اسفنجی

هفته سوم تیرماه متوسط قیمت آهن اسفنجی در معاملات بورس کالا با افزایش ناچیز ۷ تومانی به قیمت ۱۲,۱۳۶ تومان در هر کیلوگرم رسید. روند قیمتی آهن اسفنجی در هفته‌های گذشته نزولی بود. برخی از فعالان بازار عقیده دارند متوسط قیمت آهن اسفنجی در اواسط تابستان به کانال ۱۱ هزار تومان می‌رسد. سال گذشته نیز خرداد و تیر متوسط قیمت آهن اسفنجی در کانال کیلویی ۱۲ هزار تومان معامله می‌شد و در مردادماه به کانال ۱۱ هزار تومان کاهش یافت. کمترین قیمت آهن اسفنجی در فروردین ۱۴۰۲ و در کانال ۹ هزار تومان به ثبت رسید. به طور سنتی قیمت آهن اسفنجی در نیمه اول سال کاهش می‌یابد. روند قیمت آهن اسفنجی در معاملات بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

ضعف شدید تقاضا در بورس کالا برای معاملات مواد اولیه زنجیره فولاد / کنسانتره سنگ‌آهن معامله نشد

در معاملات هفته سوم تیرماه کمتر از ۳۹ درصد از آهن اسفنجی عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. در نیمه گرم سال با افزایش شدید عرضه آهن اسفنجی، سطح معاملات در بورس کالا کاهش پیدا می‌کند.

گندله سنگ آهن

هفته سوم تیرماه متوسط قیمت گندله سنگ آهن در معاملات بورس کالا ۲.۳ درصد کاهش یافت و از کیلویی ۵,۲۸۰ تومان به ۵,۱۵۸ تومان رسید. قیمت گندله سنگ‌آهن در ۴ هفته متوالی افزایش یافته بود و این کاهش قیمت ترمز رشد بیشتر قیمت گندله سنگ‌آهن را کشید. روند قیمتی گندله سنگ‌آهن در معاملات بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

ضعف شدید تقاضا در بورس کالا برای معاملات مواد اولیه زنجیره فولاد / کنسانتره سنگ‌آهن معامله نشد

گل‌گهر، گهر زمین و اپال پارسیان در هفته سوم تیرماه بر شدت عرضه گندله سنگ‌آهن افزودند. این هفته ۹۱۳ هزار تن گندله سنگ‌آهن عرضه شد و ۶۱۰ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت. این سطح از معاملات گندله سنگ‌آهن در بورس کالا طی یک یک سال گذشته کم سابقه بود.

کنسانتره سنگ‌آهن

هفته سوم تیرماه ۶۰۹ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن در بورس کالا عرضه شد و حتی ۱ کیلوگرم از آنها نیز معامله نشد. تقاضا برای کنسانتره سنگ‌آهن صفر بود. در طول دو هفته گذشته نیز حجم معاملات کنسانتره سنگ‌آهن به کمتر از ۵۰ هزار تن رسیده بود. دو هفته قبل قیمت کنسانتره سنگ آهن با یک سقوط ۳ درصدی مواجه شد و پس از آن تقاضا برای این محصول به صفر رسید. روند قیمتی کنسانتره سنگ‌آهن در معاملات بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

ضعف شدید تقاضا در بورس کالا برای معاملات مواد اولیه زنجیره فولاد / کنسانتره سنگ‌آهن معامله نشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =